Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Geografi Henrik Carlsson.
Del 3 Bolags tillväxtmöjligheter och alternativ
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Målorienterade strategiska processer
Miljödepartementet Framtidsjobb & stärkt konkurrenskraft för dem som bidrar till giftfri vardag? Lena Ek, Fores, nov 2013.
Vasaregionens logistikhelhet
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Västernorrlandsmötet 14 september.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hälso- och sjukvårdsutgifter samt deras finansiering 2012 Petri Matveinen Nina Knape
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Aktuella frågor på EU-nivå
VARFÖR ÄR HANDEL NÖDVÄNDIG?
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förstudie Roslagspilen
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Västsvenska paketet.
Handel i världen - varför då?
TEN-T och Fonden för ett sammanlänkat Europa Svenskt perspektiv
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Den framtida sammanhållningspolitiken - Europaforum Norra Sverige.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Lösningar på yrkeshögskolornas problem ordförande Sture Fjäder
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Mikrofonder – ett exempel från Sverige
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Tekes nyckeltal Tekes FoU-finansiering av sm-företag samt företag med färre än 500 anställda Finansieringen av grupprojekt har fördelats per grupp.
Infrastrukturplanering
Utveckling och ekonomi
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
Nyföretagar- Centrum 18 maj Från idéer till framgångsrika företag Almis uppdrag Bidra till tillväxt och innovation genom att utveckla konkurrens-
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Betalningsformer vid utlandsaffärer 1 Anders Persson Cash Management Regionbanken Östra Sverige Telefon
Ur Havamal Enbent man rider Döv man går vall Enögd man duger till drabbning Blott lik gagnar föga till Agenda för Sverige Jan Edling vid konferensen ”Vägar.
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Esa Halme landskapsdirektör
Geografi / samhällskunskap
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
HANDEL I VÄRLDEN.
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Transport & handel.
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Regionalfonden Östra Mellansverige
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Presentationens avskrift:

Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram

Konkurrensförmåga, tillväxt och utveckling, investeringar för framtiden De långa avståndens inverkan måste elimineras Regeringen bör identifiera de rätta servicekriterierna för infrastrukturen och förbinda sig till dem med ett servicelöfte Exportvaror ska kunna transporteras snabbt, säkert, kostnadsefektivt till hamnen och vidare ut i världen utan farledsavgifter Esityksen nimi / Tekijä2 Trafiklösningarna har en stor betydelse för bolagen och nationalekonomin:

Varorna från produktionen till hamnarna med en medelhastighet på 70 km/h; för järnvägarna en axelvikt på 25 tn Detta förutsätter en hastighetsnivå på 100 km/h samt en tillräcklig kapacitet, kvalitet och säkerhet under årets alla dagar –Smidiga korsningar, tillräckligt med omkörningsfiler –Obs! I de flesta fall behövs inte jättestora investeringar Esityksen nimi / Tekijä3 Servicekriterier för infrastrukturen

Handelskamrarnas ställningstagande 2011 TEN-näten; Viktigt att investeringarna underlättar näringslivets transportbehov enligt infrakriterierna Transportleden som förbinder västkusten bör förbättras enligt infrakriterierna. Detsamma gäller för farleden som förbinder östra Finland Planeringen av de arktiska förbindelserna tillsammans med grannländerna i norr Fungerande 4G-nät behövs för smarta trafiklösningar Esityksen nimi / Tekijä4 Näringslivet behöver fungerande förbindelser

Utdelning från statens infrabolag Målet: finansiera inversteringarna i infrastrukturen Staten har också en möjlighet att sälja aktier i icke-strategiska bolag Mer effektivitet i beslutsfattandet och statsbudgeten: Investeringar i rätt projekt utgående från infrakriterierna Esityksen nimi / Tekijä5 Finansiering utan nya lån – pengarna finns i de passiva balansräkningarna

Tillräckligt stora och fungerande pendlingsområden Infrastrukturen måste stöda människornas smidiga och säkra pendling; tiden ska värderas rätt! Viktiga för att skapa innovationer och trygga tillgänglighet på arbetskraft Utvecklandet av en modern kollektivtrafik måste försnabbas avsevärt Esityksen nimi / Tekijä6 Smidiga och snabba arbetsresor

Det måste finnas fungerande flygförbindelser till den internationella marknaden från regionerna Helsingfors-Vanda har en avgörande betydelse: snabba non-stop flyg till Asien är centrala för bolagen. Lika viktigt är att företagen kan vara på plats direkt på morgonen i alla centrala destinationer i Europa Det är viktigt att upprätthålla ett fungerande inhemskt flygtrafiknätverk Esityksen nimi / Tekijä7 Finland och dess regioner ska vara tillgängliga på den globala marknaden

Havsfarlederna måste befrias från extra avgifter –Vi ska inte belasta vår export med inhemska avgifter Bolagiseringen av hamnarna har lett till en ökad transparens och marknadsenlighet - > kan vara en början till en konsolidering av hamnarna Kommunerna borde övergäga om det alltid är klokast att själv vara ägare till hamnen –Möjligt att frigöra pengar för investeringar i infrastruktur –Transitotrafikens betydelse måste identifieras Mer konkurrens och kostnadseffektivitet inom isbrytningen och lotsverksamheten Esityksen nimi / Tekijä8 Till världsmarknaden utan farledsavgifter

Stastsrådets plenum och stratsådets ekonomiska utskott förbereder viktiga trafikbeslut –Fokus på en längre period än endast budgetåret –Viktigt att beakta näringspolitiska synpunkter och planering i beslutsfattandet –Den smala sektorförvaltningen hör till en gången tid Staten och statsbolagen ska följa marknadsenliga principer i affärsverksamheten: Transparent rapportering och corporate governance Ökad konkurrens där det är möjligt – lyckats i Sverige Esityksen nimi / Tekijä9 Ett längre perspektiv inom beslutsfattandet och fokus på konkurrenskraften

Infrakriterierna viktiga speciellt för exportindustrins transportbehov Finansieringen finns tillgänglig i de statliga infrastrukurbolagens överstora balansräkningar Farledsavgifterna bör avskaffas Snabba och trygga arbetsresor; viktigt att värdera den tid som används till arbetsresor! Närvaro på världsmarknaden, tillgänglighet från övriga världen Marknadsmässig transparens och konkurrens Esityksen nimi / Tekijä10 Sammanfattning