Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Advertisements

Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Muntliga nationella prov i svenska
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Beredningen för integration och mångfald
Skapa ideala kundprofiler
Vision unique like Pooh
Välkomna till Företagets Logistik
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Vetenskaplig poster Introduktion Slutsatsen först Målet med postern
Kommunikation.
Nationellt prov Sv1.
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Riktlinjer för presentationer
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Journalister har ofta kontakt med forskare
Att hålla en presentation
Ett arbetsområde om poesi
Stora additionstabellen
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
En PowerPoint om PowerPoint
Konferens och evenemang
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Hur presentera och opponera?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Teknik för presentatören 1. Språk - Anpassa alltid språket till den minst insatta åhöraren 2. Tempo - Ta i för att sprida energi! Le! - Var inte rädd för.
Föredragsteknik.
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Vad tycker du om att läsa?
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Presentation med PowerPoint för PA1
”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, ”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, © Liber 2003 Välkomna till Företagets Logistik Kursansvarig.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Föreläsning 4 Distribution Produktion Materialförsörjnig Cyklett
Dagens Föreläsning Förberedelse uppgift 2 Produktion
Några exempel från Steve Jobs.
Multimedia och Pedagogik
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Personligt brev.
Retoriska arbetsprocessen
”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, ”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, © Liber 2003 Dagens Fö Nyckeltal i MF KBD MPIAV DuPont.
Föreläsning Nyckeltal i Produktion KOP Logistikrörets delar
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Föreläsning Lite Cyklett Lönsamhet KOP Logistikrörets delar
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
Linnéa Anglemark Språkverkstaden Muntliga framställningar Att presentera sitt ämne inför publik 1.
Personlig försäljning Kap. 2
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Från inledning till presentation
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Muntlig presentation Svenska 1.
Trivselregler P07-Furulund
Kundanalysen har flera syften
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten Logistikrörets delar: Distribution

Logistikrörets delar med lagerpunkter Figur 2.5

Order- & leveransprocessens aktiviteter Figur 2.6

Delaktiviteter (arbetsmoment) Diskutera med din bordsgranne vilka praktiska arbetsmoment order och leveransprocessen kan innehålla

Kundorderpunkten Föreläsning 4 DuPont Order- och leveransprocessen Logistikrörets delar: Distribution

Kundorderpunkten Figur 2.7

Med KOP i distributionen Figur 2.11

Med KOP i produktionen Figur 2.12

Exempel på olika produkters KOP Diskutera med din bordsgranne olika produkters/branschers KOP

Kundorderpunktens läge, några exempel Figur 2.8

Ledtidsgapet Figur 2.9

Logistikrörets delar: Distribution Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten Logistikrörets delar: Distribution

Olika distributionskanaler Figur 2.15

Olika distributionskanaler Fundera tillsammans med din bordsgranne på några olika produkters (företags) kanaler. Finns det företag som använder olika kanaler för att nå sina kunder?

Distributionskanal med grossist & detaljist Figur 2.20

Kanal utan grossist Figur 2.17

Grossistens läge & funktion i distributionen Figur 2.16

Totalkostnadsmodellen Figur 10.1

Kostnadsposter i totalkostnadsanalys Figur 10.3

Sätt att distribuera för tillverkande företag Figur 2.13

LFK oftast svårast att beräkna Hur påverkas det totala säkerhetslagret vid centralisering?

Att presentera Vad är utmärkande för en bra presentation?

Utmärkande för en bra presentation? Engagemang Visa engagemang Visar att det som presenteras är spännande och intressant Utstrålning Glad och positiv Få publiken engagerad, intresserad Egna erfarenheter och verkliga exempel Förberedelse Väl inövat Påläst Att personen som presenterar talar fritt

Forts. Fokus Ta bara med det allra viktigaste. Åhörarens kapacitet begränsad. Börja med slutsatser och rekommendationer. Logik Lätt att följa logik Röd tråd med bra bilder Strukturerad Språk Samma nivå som åhörarna, anpassat till målgruppen Lättbegripligt

Forts Tal Pratar tydligt och lugnt Lätt att lyssna på Bilder/PP Bra bilder och förtydligande exempel Trovärdighet. Vet vad man pratar om Humor Avslappnad

Inte-listan, finns det en sådan? Kroppsspråk Sjunka ihop Se uttråkad ut Stå med händerna i byxfickan eller med armarna i kors Springa runt som en skållad råtta Distraherande rörelser Inte ha ticks Talet Läsa innantill i papper eller på pp, Ok vid ex citat, för att understryka ord Tala för lågt Upprepa vissa ord eller läten, mellanljud (t.ex. öh) Stressa iväg Prata otydligt

Inte-listan forts. Förberedelse Vara dåligt förberedd Dra över tiden Använda teknik man inte behärskar Tydligt vem som tar vilken del av presentationen Anpassad till åhörarna Engagemang Verka ointresserad Som passiv presentatör i en grupp diskutera med en annan person Publikkontakt Inte ha kontakt med åhörarna Prata mot tavlan Inte för många slides med för mycket text på Fastna med blicken på stödanteckningar, dator eller tavla

Att presentera, några råd Bra exempel Be om feedback Acceptera nervositeten Förberedelse och övning Målgrupp, Sätta sig i åhörarnas position Hur skapas intresse? Tidsåtgång Reservstrategier, komma av sig? Lokal och utrustning Bilder, läsbarhet Uppläggning Alla ansvariga för rapportens innehåll, läs på!

Presentationstekniker: Den historiska modellen Följer rapportens uppläggning Lättast att genomföra Tron på ”Akademiskt korrekt” Svårt att hålla intresset uppe Svårt för åhöraren att ”hitta tillbaka” Viktiga saker missas om tidsbrist Bakgrund Slutsats Ti Viktigt att få sagt

Presentationstekniker: Löpsedelsmodellen Uppläggning som en löpsedel Helheten först, detaljer sedan Kan ”klippas” utan att det viktigaste går förlorat Problem och lösning presenteras först Uppmärksamheten störst i början Lättare att ”komma tillbaka” Bakgrund Slutsats Tid Viktigt att få sagt

Presentationstekniker: Konsultmodellen Säljer in budskapet Bakgrund Slutsats Tid Viktigt att få sagt