Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, 2014-11-05 »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ladok3 och studenttjänster »Västerås Behoven »Studenten vill se en samlad bild av sina studier •Nationell mobilitet ökar •Önskemål om att.
Advertisements

Skapa ett video-CV på YouTube
NUAK Förnyad förvaltning
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Nationell samordnad lösning för studieinformation Anna Norqvist, projektledare NUAK
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
LPL-möte Umeå
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
Examensansökan via webben ( ) OBS! Följande bilder är tagna från flera ansökningar för att få med så många exempelbilder som möjligt. Ladok-på-webbtjänsten.
Information till IT-designs programstudenter
Studieplan NUAK Catherine Zetterqvist och Annette Larsson.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Anders Lundholm Hanna Hallberg UHR Produktions-samordning
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Resultathantering i Ladok3
Studentgränssnitt Workshop »Catherine Zetterqvist, Daniel Erlandsson, Annelie Södermyr, Bo Sehlberg.
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Studentgränssnittet i Ladok3
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Att tillsammans påverka!
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Vad händer kring LFP2/Workflow? Stefan Svensson Proffsdagarna
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Årsredovisning i Ladok3 »NUAK 2014 »Johan Sjödin, Anette Eriksson, Catherine Zetterqvist och Katja Taavo.
Ladok/Kursinfomöte 19 mars Agenda Katarina Holm – sektionschef för Ladok, Kursinfo och Examen Gamla kurser kvar efter AF-skalan Överlappning Nya.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Informationsmöte »Administratörer i Uppsala »Den 26 mars 2015.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
LPL-TRÄFF Anette Eriksson & Anna Åhnberg Uppsala
R ESULTAT A LLMÄNT. 2 OM RESULTATHANTERING Resultathantering är en del av nya Ladok som kommer till lärosätena lite i förväg. När man arbetar med resultathantering.
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
B EVISHANDLÄGGNING ( EXAMEN ) I NYA L ADOK Nätverksträff 25 november, Konstfack Anette Eriksson, Sophia Hansson Ridman och Linda Strand- Lundberg.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
S TUDENTGRÄNSSNITT OCH - TJÄNSTER Adobe Connect,
L ADOK PING UNDER PRODUKTIONSSÄTTNINGSTIDEN NUAK, Linda Strand Lundberg och Stellan Englén Ladokkonsortiet.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Nätverksträff Linda Strand-Lundberg Lotten Hultgren Viklund
Information till Webb och Multimediaprogramstudenter
Demonstration av version A
Ärendestöd i nya Ladok NUAK den 20 september 2016
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Ladok3 och studenttjänster
Scenarier för tillgodoräknanden del 1 webbutbildning
Lathund-Ladok-97-Rapporter i Uppföljning
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Lathund-Ladok Kurstillfällesbyte
Ladok-Lathund Programplanering
Nya 1177.se
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
FSO dagar 2019.
för dig som attesterar resultat
Uppstart Status quo september 2018
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Ladok – Demo efter sprint 133
Presentationens avskrift:

Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare

Förarbete »Kravinsamling under tre workshops med lärosätesrepresentanter »Workshop 1 – Syftet var att göra en om-start och besluta om vi ska utgå från det som kom fram under remissen 2011 eller ta nya beslut Det beslutades att remissen ska vara vår utgångspunkt »Workshop 2 – Målet var att få fram en prioriterad kravlista med krav på vad studenten ska kunna se respektive göra i studentgränssnittet »Workshop 3 – Syftet var att utifrån en prototyp visualisera den kravlistan som arbetats fram under föregående workshop. Detta för att få in mer kravunderlag samt ge deltagarna ytterligare möjlighet att komma med feedback Syftet var också att se över prioriteringen av kraven (Måst, Bör, Kan, Inte nu) samt förankra ett tekniskt lösningsförslag

Kravlistan (delar visas i bilden nedan)

Förslag på ny teknisk lösning »Utgångspunkt i kravbilden »Paketering av studenttjänster (tre varianter) Färdigt studentgränssnitt Javascript (delar av det färdiga studentgränssnittet) REST-tjänster »Det ska vara möjligt att välja vilka delar av det färdiga studentgränssnittet som ett lärosäte vill använda (av/på)

Färdigt studentgränssnitt - en tjänst i nya Ladok Studentgränssnitt Nya Ladok Student- information Utbildnings- information Studiedel- tagande Resultat Examen REST

Javascript – integrerad del av t.ex. en lärosätesportal Nya Ladok Lärosätesportal Lärosäte Java- script Student- information Utbildnings- information Studiedel- tagande Resultat Examen REST

REST-tjänster i t.ex. en lärosätesportal Nya Ladok Lärosätesportal Lärosäte Student- information Utbildnings- information Studiedel- tagande Resultat Examen REST

Inloggning i studentgränssnittet Studenten klickar på länk till studentgränssnittet 2.Studenten blir omdirigerad till Swamid 3.Studenten väljer lärosäte i och blir omdirigerad till dess inloggningssida 4.Studenten loggar in och skickas tillbaka studentgränssnittet. Studentgränssnittet kontrollerar studentens behörighet*. *) Studentbehörighet är en gemensam behörighet för alla användare märkta som studenter

Förankring av funktionalitet och lösning »Expertgruppen inom Ladok3-projektet »Systemägare (systemägaremötet i våras) »Studentrepresentant »Teknisk arbetsgrupp under Unitcf – ATI-gruppen »Lärosätesrepresentanter under workshop 3 »Nationell utbildningsadministrativ konferens (NUAK)

Prototypen – utgångspunkter »Mobilen som primär display »Det som görs oftast av studenter ska vara mest prioriterat »Användarbegrepp ur studentens perspektiv Ex. ta höjd för studenters förvirring mellan antagen till en kurs och registrerad »Tillgänglighetsanpassad »Hitta ett tekniskt ramverk som kan hantera funktionalitet i framtiden och inte bara vid första leveransen

Prototypen – resultat efter workshop 3

Prototypen - avgränsning »Fokus är övergripande funktionalitet (se och göra) Minimalt fokus på placering av funktionalitet, ledtexter och begrepp »All underliggande logik ännu inte färdigutvecklad Ex. studieplan

Prototypen – möjlighet till lokal profilering

Studenternas studentgränssnitt »Möte med studenterna Förberedelse inför studentworkshop (Uppsala) – Förberedelse inför studentworkshop (Örebro) – Studentworkshop – o Utföra uppgifter enskilt med hjälp av prototypen (Örebro-versionen). T.ex. lämna återbud till kurs, anmäla sig till tentamen osv. o Enskilt redovisa resultatet från respektive uppgift. Exempel på frågor som ställdes var  Förstod du hur du skulle navigera till rätt sida (rätt del av prototypen)?  Förstod du vad du skulle göra på sidan?  Förstod du att uppgiften var utförd? o Lämna kommentarer på vad som var bra samt vad som kunde förbättras

Studenternas studentgränssnitt – slutsatser »Förändringar i prototypen med avseende på navigering och utseende var som störst efter första träffen med studenter »Funktionalitet för avisering, påminnelser och bekräftelser har varit återkommande önskemål under alla träffar »Fokus ska ligga på den utbildning som studenten genomför just nu »Begreppen har inte varit någon stor fråga

Studenternas studentgränssnitt – ny prototyp »Ex. anmälan till examination - mobilanpassad

Utveckling under 2014 »Uppdrag fram till årsskiftet Lägga den tekniska grunden för en ny produktdel Kartlägga förutsättningar i respektive domän Åskådliggöra helheten i en prototypen Färdigställa minst två delfunktioner av studentgränssnittet »Första leverans till lärosätena i MIT 6 Ge oss synpunkter på funktionaliteten Ge oss synpunkter på uppdelningen av studentgränssnittet (javascript-delar)

Uppdelning av gränssnittet »Javascriptdelar (konceptet) Av/på-stängningsbara i tjänsten studentgränssnitt

Frågor?

Studenternas studentgränssnitt »Möte med studenterna Förberedelse inför workshop (Uppsala) – o Förutsättningslöst spåna kring krav på ett studentgränssnitt o Sortera/gruppera egna krav tillsammans med lärosäteskrav o Skapa startsida för studentgränssnittet o Demonstration av prototypen och insamling av synpunkter Förberedelse inför workshop (Örebro) – o Gruppera lärosäteskrav efter studenttänk o Skapa användarscenario som andra studenter fick testa med syfte att förstå hur studenter tänker och vill navigera. Ex. anmälan till tentamen, tillgodoräkna kurs o Demonstation av ny prototyp (Uppsala-versionen) och insamling av synpunkter

Studenternas studentgränssnitt »Möte med studenterna Studentworkshop – o Utföra uppgifter enskilt med hjälp av prototypen (Örebro-versionen). T.ex. lämna återbud till kurs, anmäla sig till tentamen osv. o Enskilt redovisa resultatet från respektive uppgift. Exempel på frågor som ställdes var  Förstod du hur du skulle navigera till rätt sida (rätt del av prototypen)?  Förstod du vad du skulle göra på sidan?  Förstod du att uppgiften var utförd? o Lämna kommentarer på vad som var bra samt vad som kunde förbättras