PROJEKTARBETE 2010 – 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Material för projektarbetet
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Folkrörelse i tiden Projektplanering Sätt igång och kämpa på 2011.
Att skriva projektrapport
Högskoleförberedelse
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
Exjobb--Från Idé till Rapport Jürgen Börstler Umeå University SWEDEN
Betyg och förmågor.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Ett arbetsområde om poesi
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Bedömning.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Vägen mot en timplanelös skola
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
P rojektarbete Sätt igång och kämpa på Ett exempel Ämne? Insamling Bearbeta Färdigställ Stopp 11/12 Stopp 16/12 Redovisa ! 18/12 Hajar Begränsning Vit.
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Marknadsföring och försäljning
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
1 Att göra Exjobb Kjell Pernestål 2015
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Lära för livet!.
Djuren möter ungdomskulturen
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Djuren möter ungdomskulturen
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

PROJEKTARBETE 2010 – 2011

Projektarbetets syfte Utveckla förmågan att planera och strukturera Utveckla förmågan att ta ansvar för ett större arbete Ge erfarenhet av att arbeta i projektform Tillämpa och fördjupa kunskaper inom ett kunskapsområde

Projektarbetets karaktär Arbetsprocess Slutprodukt

Projektarbetets karaktär Planering - Projektplan Genomförande Utvärdering

Projektarbetets karaktär Rekommendation att arbeta i grupp inom ramen för studieinriktning Projektarbetet skall knytas an till ett eller flera karaktärsämnen

GENOMFÖRANDE

Utförande av arbetet Samla information och material Bearbeta materialet Tänka, dra slutsatser Framställa varan, tjänsten, uppsatsen, eller liknande.

Loggbok Förs enskilt av varje elev under projektarbetets gång. Vad som gjorts och hur det gjorts. Eventuella ändringar i planeringen. Resultat. Vad som tas itu med härnäst.

Vad ska stå i Loggboken? Hur har arbetet gått framåt? Hur planerar ni arbetet? Vem gör vad i gruppen? Hur går det med ert mål? Har det skett några förändringar? Har ni stött på några problem? Har något nytt tillkommit? Egna reflektioner kring ditt och gruppens arbete. Hur går ni vidare?

Handledarträffar Processhandledare till alla grupper. Möten bokas av grupperna. Arbetets gång, problem, svårigheter, lösningar. Diskutera eventuella förändringar. Handledaren följer arbetet med hjälp av loggboken!

Redovisning Alla ska lämna in en enskild projektrapport!

Vi återkommer med datum DEADLINE Vi återkommer med datum

Projektarbetets mål kunna välja ett kunskapsområde och inom detta avgränsa en uppgift eller ett problem kunna välja relevant material och metod samt relevanta redskap kunna upprätta en projektplan och vid behov revidera denna kunna föra loggbok över arbetets gång och fortlöpande redovisa processen

Projektarbetets mål kunna diskutera arbetets utveckling med handledaren kunna åstadkomma en slutprodukt som innebär en självständig lösning av den valda uppgiften eller det valda problemet kunna göra en skriftlig redovisning av projektet som beskriver arbetets gång från idé till slutprodukt kunna skriftligt eller muntligt värdera arbetsgång och resultat.

BETYGSKRITERIER

GODKÄND Eleven planerar och genomför med handledning ett projektarbete som innebär lösningen på det problem eller ger ett rimligt svar på den fråga som är projektarbetets utgångspunkt. Eleven väljer och använder med handledning relevant material och metod samt relevanta redskap. Eleven redovisar skriftligen arbetsgången och resultatet av projektarbetet. Eleven värderar med handledning arbetsgången och resultatet.

VÄL GODKÄND Eleven visar självständighet i valet av kunskapsområdet och i formulering av uppgift eller problem som projektet skall lösa. Eleven beskriver olika metoder, arbetsredskap och material samt väljer kritiskt bland dessa och resonerar kring sina val. Eleven identifierar problem som kan uppstå under arbetets gång och förmår lösa dessa. Eleven tar till vara och utvecklar andras synpunkter.

MYCKET VÄL GODKÄND Eleven tar egna initiativ och visar uppfinningsrikedom och fantasi dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material. Eleven motiverar sina val med väl underbyggda argument. Eleven visar skicklighet i utförandet av slutprodukten.

Allmänna råd Vad vill du jobba med? Bestäm ämne! Vilka vill du jobba med? Forma grupper? Skriv en projektplan i gruppen. Lämna in! Arbeta enligt projektplanen. Planera er tid, sätt upp delmål. Håll deadlines.