Ulrika Honauer Vägdirektör region Väst - Trafikverk 1 april - Västsvenska infrastrukturpaketet
Västsvenska infrastrukturpaketet Infrastrukturen i Västra Götaland till en konkurrensfaktor för hela Sverige. Kritiskt är; Kapacitetsbrister, Miljöstörningar, Regionförstoring Hälften statliga medel och hälften lokal och regional finansiering. Den lokala och regionala finansieringen föreslås bestå av trängselskatt, exploateringsintäkter och bidrag från lokalt och regionalt håll.
Mål Generera 14 miljarder i intäkter på ca 25 år Minska trängseln, särskilt i högtrafik Strävan att uppfylla miljökvalitetsnormerna Upplevas enkelt och logiskt för trafikanterna Parter Göteborgs stad, Göteborgsregionen (GR), Västra Götalands regionen (VGR), Landstinget Halland, Vägverket, Banverket
TingstadstunnelnGöta ÄlvbronÄlvsborgsbron Marieholmsbron MarieholmstunnelnPartihallsförbindelsen Bild från Vägverket, Göta Älv-förbindelser Vita- befintliga Gröna- byggnation/projektering
Västlänken Bild från Banverkets broschyr ” Västlänken – smidigare pendling och effektivare trafik”
16 februari, rapport 3 med förslag från Västsverige: 1. att tillföra en regel om flerpassageundantag inom minuter, 2. att nivån på trängselskatten tidsdifferentieras med en trestegstrappa på kr, 3. att skatteplikt gäller vardagar mellan kl , 4. att skatteområdets form marginellt ändras och förtydligas i några delar. Promemoria från regeringskansliet v.9 – remisstid till 16 mars
Redovisning av trängselskatteområdet,
Material finns på vv.se Rapporter, kartor, missiv mm finns på: Gotaland/Trangselskatt/
Förslag med tre skattenivåer och flerpassageregel 8, 13 alternativt 18 kronor per passage