2002 FORTV Fastighetsstaben / H-E Fredbäck 1 Några utvecklingstankar kring flygfältsförvaltningen inom Fortifikationsverket år 2002 Flygsäkerhet och underhållskostnader.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Systemkarta.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Processorienterat förbättringsarbete
Göteborgs universitet förnyas
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Programmet för lokalt och regionalt tillväxtarbete – Med fokus på lärande Hur, och vad lär vi oss av utvecklingsprojekt.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
I en professionell verksamhet utgör samverkan en del av uppdraget.
Intressenter OL108A.
Att vara lpl »Nätverksträff för lokala projektledare i Umeå 7-8/4-14 »Lars Cronfalk.
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Välkommen till ESF:s seminarium
En plattform för samhällsekonomisk analys
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Stuprör och hängrännor
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Beställning av tjänster
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Finansiell samordning
Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.
Hearing om vård och omsorg om äldre. Utvecklingsområden gällande omsorg om äldre ur ett MAS perspektiv.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Kvalitetsutveckling II
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Uppstart arbetsgrupper
Jämlik psykiatrisk vård
Kommunikationsprocesser
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Uppföljning av Göteborg Stads centrala ledningsgruppsarbete för mottagande av nyanlända Åke Jacobsson.
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

2002 FORTV Fastighetsstaben / H-E Fredbäck 1 Några utvecklingstankar kring flygfältsförvaltningen inom Fortifikationsverket år 2002 Flygsäkerhet och underhållskostnader under kontroll genom tillämpning och kontinuerlig utveckling av moderna metoder för besiktning, mätningar, materialprovning, analys och dimensionering samt effektiv planering,uppföljning och dokumentation.

2002 FORTV Fastighetsstaben / H-E Fredbäck 2 Övergripande mål FORTV skall utvecklas till en säker och respekterad ”provider” av flygfältsfunktioner FORTV skall kännetecknas av höga ambitioner, stabila och ömsesidigt utvecklande samverkansformer med omvärlden samt uppträda som en god och rättvis partner i ”proactive relationships”. Proffessionalitet, respekt och samverkan!

2002 FORTV Fastighetsstaben / H-E Fredbäck 3 Mål Upplevas som bästa val av organisation! Uppnå väl godkända ”nöjdhetsindex”! Inom tre år ha skapat stabila samverkansformer med såväl FMs samtliga enheter som med konsulter, entreprenörer, leverantörer, andra myndigheter och branschorgan.

2002 FORTV Fastighetsstaben / H-E Fredbäck 4 Dagsläget Otydliga relationer såväl internt som med Försvarsmaktens enheter. FORTV kompetens ifrågasättes av FM och externa intressenter. FLYGI kräver kompetens- och säkerhetsbevisning under år 2004! Ny funktionsinriktad organisation under utredning. FORTV metodbeskrivningar under utveckling. Goda externa kontakter, som bör utvecklas ytterligare.

2002 FORTV Fastighetsstaben / H-E Fredbäck 5 Hur hamnade vi här? Ständiga, mindre lyckade omorganisationer och dålig respons från FORTV ledning. Dålig styrning och förståelse för flygplatsfrågornas komplexitet och betydelse. Internt otydligt rollspel och oklara ansvarsförhållanden. Mindre bra samverkan med Försvarsmakten. Visst dubbelarbete. Bristande kompetensutveckling, oklara planerings-, uppföljnings- och rapporteringsrutiner. Bristande resurser, generationsväxling, mm.

2002 FORTV Fastighetsstaben / H-E Fredbäck 6 Möjliga alternativ Kraftfull total utveckling av FORTV organisation för flygplatsfrågor! Alt. Ingå strategisk allians med Luftfartsverket utan att förlora integriteten? Ägar- och beställarrollen samt ansvaret för viktiga flygsäkerhetsfunktioner måste konsekvensbeskrivas utifrån möjliga scenarier gällande ”perspektiv”.

2002 FORTV Fastighetsstaben / H-E Fredbäck 7 Rekommendation Kraftfull satsning på funktionssäkerhetsfrågor och externa relationer. Kraftfull satsning på FUD-projekt, kurser, erfarenhetsåterföring och dokumentation. FORTV ledning måste engageras, inrikta och prioritera FORTV flygplatsfunktioner. FORTV ledning måste skapa en såväl övergripande som lokalt kvalitetssäkrad, samverkande och externt respekterad flygplatsorganisation.