MIO310 – Optimering & Simulering 2012 Kursansvarig: Universitetslektor Fredrik Olsson, Produktionsekonomi, Lunds tekniska högskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Gymnasiearbetet p..
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Valinformation Inför åk 3
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
Utbildningar (just nu)
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Inlärningsmiljö för att öka motivation
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Analys och validitet av systemstudier med MERLIN-baserade simuleringsmodeller Casper Hildings.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
GK/ÖK:ITO HT06 IT i organisationer.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Förmågor och centralt innehåll
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Harmoniserat metadataset 2003 Remissynpunkter 4 Dokumentklasser –i stort tillräckligt –matchning mot egna 4 Användningsområde –typiska tillämpningsfall.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Karlstads Universitet
1 L U N D U N I V E R S I T Y Bakgrund LTH utvecklar studentutbytet med Kina. Tre nya utbytesavtal – Jiao Tong (Shanghai) – Zheijang (Hangzhou) – Xiamen.
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology – användning David Knezevic, Stockholm,
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 16.
BIM-baserad projektering - Tillämpning för analys, simulering och visualisering TFRG25, HT 2015.
Krav på vetenskaplig tolkning
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Lunds Tekniska Högskola | Industriell ekonomi Industriell ekonomi TEKNIKPROFILER.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Fördjupning och examination av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Computational thinking progression F-9
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Kritiskt förhållningssätt
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Design, strategi, management
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Vill du göra skillnad på riktigt?
MIOF30 – Optimering & Simulering
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

MIO310 – Optimering & Simulering 2012 Kursansvarig: Universitetslektor Fredrik Olsson, Produktionsekonomi, Lunds tekniska högskola

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / 2012 Antal poäng: 6 hp. Obligatorisk för: Industriell Ekonomi åk 3. Nivå: G2 Rek. Förkunskaper: Industriell ekonomi GK, Linjär algebra, Matematisk statistik AK. Undervisningens omfattning: 40 h föreläsningar, 14 h räkneövning, 8 h datorlaboration, 14 h handledning av inlämningsuppgifter i datorsal. Syfte Kursen har det övergripande temat optimering och simulering och avser att ge grundläggande kunskaper i tillämpad deterministisk och stokastisk modellering av företagsekonomiska beslutsproblem.

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / 2012 Läranderesultat Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs ska eleven kunna använda grundläggande optimeringslära, köteori samt metodik för händelsestyrd simulering för att analysera och lösa företagsekonomiska beslutsproblem. Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs förväntas att eleven självständigt kan formulera, lösa och tolka optimeringsproblem (LP, MIP, målprogrammering) köproblem (födelse-döds-processer, M/M/c, M/M/c/K, M/M/c/  /N, M/G/1) simuleringsmodeller (modelleras i programvaran Extend)

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / 2012 Studenten förväntas också kunna använda etablerade facktermer och på ett tydligt sätt kommunicera problemformulering, lösning och tolkning av optimerings-, kö- och simuleringsmodeller. Denna förmåga testas bl.a. genom två större inlämningsuppgifter som skall lösas självständigt i mindre elevgrupper och dokumenteras i form av utförliga tekniska rapporter. Kurslitteratur 1.Hillier F. S. and G. J. Lieberman, Introduction to Operations Research, 9 th edition, McGraw-Hill Kursanpassad version 2.Kurskompendium baserat på boken: Laguna M. and J. Marklund, Business Process Modeling, Simulation and Design, Prentice Hall Lösningar till övningsuppgifter i form av kurskompendium. Ovanstående material finns till försäljning hos KF Sigma.

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / 2012 Obligatoriska laborationer I kursen finns två datorlaborationer med obligatorisk närvaro. Laborationerna utförs i grupper om 2-3 studenter (gärna 3). Obligatoriska inlämningsuppgifter I kursen finns två obligatoriska inlämningsuppgifter, SIM och OPT (en tredje uppgift, INT, rapporteras i sal). För att bli godkänd på kursen krävs att alla inlämningsuppgifter inlämnats (i tid) och godkänts. Inlämningsuppgifterna utförs i grupper om 2-3 (gärna 3) studenter.

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / 2012 Operationsanalys (Operations Research)- vad är det? att med hjälp av matematiska modeller analysera beslut och verksamheter Bakgrund Komplex verklighet ⇒ behövs verktyg för strukturerad analys av stora datamängder - omvandla data till information.

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / 2012 Operationsanalys Historisk utveckling: OR som disciplin - genombrott under 2:a Världskriget. England & USA - vetenskapsmän för att analysera den militära verksamheten (Research of military Operations). Stor betydelse för bl.a. materielförsörjning, transportplanering, radaranvändning, reservdelsförsörjning m.m. Två faktorer för spridning av OR efter kriget –Snabba framsteg under kriget ⇒ många motiverade forskare. –Datorrevolutionen

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / 2012 OR-problemets karaktär Frågeställning - Hur skall olika aktiviteter genomföras och koordineras inom en organisation? Analys genom ett naturvetenskapligt/matematiskt förhållningssätt Typiska steg i en OR studie: 1.Definiera Problemet & samla in relevant data 2.Formulera en matematisk modell som beskriver problemet 3.Utveckla en datorbaserad metod för att utvärdera modellen 4.Validera/Testa modellen - måste beskriva rätt problem på ett riktigt sätt – modifiera 5.Utveckla en färdig datorapplikation 6.Implementera det nya beslutsstödssystemet

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / 2012 Operationsanalytisk Modellbyggnad 1. Definiera problemet och samla in relevant data I praktiken OR problem ofta vaga och oprecisa ⇒ Problemdefinition viktig! Viktig del av problemdefinitionen - framtagande av relevanta prestationsmått - vad vill vi uppnå? Framtagna prestationsmått måste vara: –Konkreta –Konsistenta med överordnade mål för org. & målen hos olika beslutsfattare Ex. på övergripande målsättn. i en organisation: vinstmaximering, expansion (tex marknadsandelar), hög arbetsmoral, samhällsnyttiga målsättningar - miljö, stöd för glesbygder etc. Relevant data nyckel till –att förstå problemet –korrekta indata till den matematiska modellen

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / Formulera en matematisk modell Modellen måste fånga problemets kärna – förenklingar nödvändiga Matematiska modellens komponenter –Beslutsvariabler - vilkas optimala värden skall bestämmas –Parametrar - konstanter som utgör indata till modellen –Begränsande villkor - definierar tillåtna värden på beslutsvariablerna –Målfunktion - hur prestationsmåttet påverkas av beslutsvariablerna ”Korrekta” parametervärden livsviktigt - ”Garbage in Garbage out” Osäkra parametervärden ⇒ känslighetsanalys nödvändig

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / Att få fram lösningar från modellen Behöver en metod för att utvärdera modellen ⇒ kan bestämma optimala värden på beslutsvariablerna som ger bästa värdet på prestationsmåttet. Optimallösning - absolut bästa lösningen för modellen Heuristisk lösning - en intuitivt sett bra lösning, ej nödvändigtvis optimal Är den funna lösningen till modellen också rimlig i verkligheten? - var kritisk! 4. Validera/Testa modellen Modellvalidering - beskriver modellen rätt problem på ett riktigt sätt? Livsfarligt att använda en ej ordentlig validerad modell

Fredrik Olsson / Lund University / Dept of Industrial Management and Logistics / Förbereda praktisk användning av modellen Utveckla väldokumenterat datorbaserat beslutsstödssystem för berörda beslutsfattare 6. Implementering Viktigt sista steg i OR studien - det är nu modellen får en konkret användning Måste skapa förtroende och förståelse för modellen och beslutsstödssystemet - dess begränsningar måste förstås