14 mars Goda exempel Resultatåterkoppling – VärdeKompass och centrala delar i handlingsplan Inför 25 april Återkoppling med forskarna – reflektioner på.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Advertisements

Löfte till cancerpatienter - resultatredovisning September 2013 Använd gärna bilder och/eller text från dessa rapporter men ange referens vid varje.
En Dag i Ramadan Ramadan
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Löfte till cancerpatienter - resultatredovisning April 2013 Använd gärna bilder och/eller text från dessa rapporter men ange referens vid varje tillfälle.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Regionala Vårdriktlinjer
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Vad innebär val av vårdenhet?
Varför gör de inte som vi säger?
Det va en gång en katt och hund del 1
Mål Regionalt Cancercentrum Sydöst
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Lära sig leva med cancer
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Varför gör de inte som vi säger?
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Behovsanalys och brukardialog 2011
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Inger James Örebro universitet. Fyra delstudier Hur familj, närstående, vårdpersonal skapar kunskap och förståelse i svåra komplexa situationer då liv.
Planeringsmöte Linköping Agenda
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Viktiga områden Min vårdplan finns i Cosmic, blankettarkiv
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Regionalt möte Bröstprocessen.
Löften till cancerpatienter (RSL )
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Löften till cancerpatienter (RSL )
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Smakprov ur årsrapport GynOp/GKR Inkontinens 2015.
Löfte till cancerpatienter - resultatredovisning Diagnosspecifik - September 2015 Använd gärna bilder och/eller text från dessa rapporter men ange referens.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Löfte till cancerpatienter - resultatredovisning Diagnosspecifik - December 2015 Använd gärna bilder och/eller text från dessa rapporter men ange referens.
Vår framgång räknas i liv och jämlik hälsa
Löften till cancerpatienter
Löften till cancerpatienter
Löften till cancerpatienter
Löften till cancerpatienter
Presentationens avskrift:

14 mars Goda exempel Resultatåterkoppling – VärdeKompass och centrala delar i handlingsplan Inför 25 april Återkoppling med forskarna – reflektioner på angreppssätt och interaktivitet Hur tänkte vi i ansökan? Olika utgångslägen Lätt att säga nu hur vi skulle gjort – men det kanske behöver ta tid… Olika kontext – personliga preferenser, profession, kultur, strategi, organisation, politik Hur kan vi hitta en bra samarbetsform för att skapa värde för patienten Vad har vi lärt tillsammans? Vad innebär det vi lärt oss? Hur ska rapportering av projektet se ut? Former för det? Hur lägger vi upp varje form? Vem gör vad? Tidsplanering?

Nationell cancerutredning - SKL Koloncancer Rehabilitering Lungcancer x 2 ÖNH Hud Reenginering

Tio goda råd för professionen Normalt och naturligt bemötande till personen som du träffar just nu. Förbered dig inför dina kontakter med patienten Lyssna in personens/patientens besvär och hans/hennes vanor. Se till att du vet vilka beslut som tagits om patienten Fråga om patienten är insatt i sin fortsatta vård och behandling Erbjud skriftlig information som stöd för minnet Använd ordet närstående hellre än anhörig Försäkra dig om att patienten känner till sina läkemedel och varför hon/han ska ta dem. Tvätta händerna ofta för att minska risken för infektioner Uppmana till rökuppehåll Är det något som är unikt/speciellt med just denna patient? Ur Min guide till säker vård En ”patients” råd till professionen för att möta….

Follow-up & monitoring 4/8/2017 Diet? Physical activity? Risk assessment? Screening? Pt. education? Colonoscopy? Biopsy? Staging? Surgery? Colostomy? Radiation? Chemotherapy? Shared decision-making? Colostomy care? Cancer activity? Palliative care? ACTIVITIES Zone of greatest historic attention Diagnosis & treatment Follow-up & monitoring End of life care Pre-diagnosis Screening policy? Screening events? Prevalence? Pt. awareness? Stage at diagnosis? Treatment algorithm? Complications? Pt. understanding, satisfaction? Q,S,V measures? Survival length? Recurrence? Activities of daily living? Survivorship algorithm? Pain control? Good death? Family help? MEASURES Jan, 2010 Paul Batalden 4

Best Practice Arriaga et al. Annals Surg 2009 Amount of complications increased after operation in colorectal cancer when some of the 15 most ”key points” in ”best practice” were not done. If all key points were done 7% of the patients got complications, the complications increased for each missed key point. When 4 or more key points in ”best practice”were missed 42 % of the patiens got complications. Arriaga et al. Annals Surg 2009

Syöstra sjukvårdsregionen – projekt i cancervårdkedjan 100906, SKL, Andersson Gäre

http://www.lj.se/koloncancer

Regionalt cancercentrum, RCC Sydöst Vision: ” Jag får den vård och det stöd jag behöver, när jag behöver det. Vi lovar att: Ingen cancerpatient i regionen har väntat mer än 4 veckor på adekvat behandling. Alla cancerpatienter i regionen erbjudes diagnostik och behandling enligt ”Best Practice”. Alla cancerpatienter är välinformerade / delaktiga i hela vårdkedjan. Alla patienter i livets slutskede får lika god palliativ vård oavsett bostadsort. Alla ska erbjudas bästa möjliga hälsofrämjande insatser och välfungerande screeningsprogram. Prioritera patientnära forskning inom cancerområdet.

9

10

11

12

Alla cancerpatienter ska få påbörja behandling inom fyra veckor Bröstcancer Alla cancerpatienter ska få påbörja behandling inom fyra veckor (Första besök till behandlingsstart) 13

Alla cancerpatienter ska få påbörja behandling inom fyra veckor Prostatacancer Alla cancerpatienter ska få påbörja behandling inom fyra veckor (Remissregistrering till behandlingsstart) 14

Från provtagning till behandlingsbeslut Lungcancer Från provtagning till behandlingsbeslut Medianen 80:e perc. Östergötland 13 27 Jönköping 22 47 Kalmar 15 44 Median 80:e perc. Östergötland 15 41 Kalmar 21 42 Jönköpings län redovisas ej p.g.a. låg täckningsgrad 15

Från verifierad cancer till behandling Koloncancer Från verifierad cancer till behandling (Diagnos till behandlingsstart) * Behandlingsstart kan vara preoperativ strål- och/eller cytostatikabehandling eller kirurgisk åtgärd för de som ej får preop. behandling. 16

Reflektioner från kvinna -59 med koloncancer ”Lång väntan på röntgensvar, har ibland fått vänta 4-5 veckor. har  någon gång ringt själv och stött på, annars hade det tagit ännu längre tid. Har någon gång fått röntgensvar genom brev då var det positivt,  gången efter fick jag en telefontid, då  var det negativt något jag själv anade, detta var från kirurgen i Eksjö. Om man inte kommit överens om detta innan är det inte ett bra sätt.” ”Har fått träffa många olika läkare både i Linköping där jag opererats 3 gånger och på onkologen i Jönköping. Det blir mycket upprepande frågor och svar när man får träffa nya läkare. Det kan ju också vara så att läkarna inte har samma åsikter, detta kan bli lite förvirrande ibland.” ”När jag skulle opereras i Linköping fick jag åka dit veckan innan för inskrivning, det blir mycket resor. Detta kanske man skulle kunna göra dagen innan och sedan få stanna kvar.” ”Det har varit mycket långa väntetider de gånger jag opererat in venporten, som går ganska snabbt. Detta gäller både  innan operationen och efter för att vänta på röntgen. Har någon gång hart tid på fm och inte varit klar förrän vid 17-tiden ganska länge när man varit fastande sedan kvällen innan och inte får äta förrän man ska åka hem.” ”Organisationen kring cellgiftsbehandlingarna i Jönköping tycker jag har fungerat bra. Mycket bra och trevligt bemötande.”

OBS! Kalmar län endast 10 svar i samband med diagnos och 4 i samband med operation

”Enkla regler” Vi ger feedback till föregående steg Vi delar våra resultat av utvecklingsarbete med andra Summan av delarna är mindre än helheten Det är ”systemets” resultat som räknas