Uppföljning av vårdcentralerna i Jönköpings län 2006

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PTS Bredbandskartläggning
Advertisements

Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basserviceprogrammet samt Kommunförbundets beräkningar.
Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. Kontaktformulär  På varje seriös webbplats bör det finnas ett kontaktformulär.  Använd ej maillänkar, risk för spam!
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Sven Engström Distr.läk. Med.dr. Primärvårdens FoU enhet Jönköping
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Mätperiod – Margit Gehrke Flyckt Projektledare
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
Andel av befolkningen 80+ med olämpliga läkemedel Nacka Länet Riket 31,5 28,2 31,6 31,0 27,8 30,4 28,1 26,4 27,0 24,9 24,0 23,5.
Rådgivar- och Ordförandekonferens 18 – 20 maj LondonSt Giles/ St James´Court Ca 140 rådgivare, ordföranden och samarbetspartners.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Presskonferens 7 december 2010 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten2010 Tord Strannefors.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Mätperiod – Margit Gehrke Flyckt Projektledare
Presentationens avskrift:

Uppföljning av vårdcentralerna i Jönköpings län 2006 Kjell Lindström 2006

Syfte Stimulera vårdpersonalen till reflektion och förbättring Skapa underlag för jämförelser Resultatuppföljning till lt-ledningen Kjell Lindström 2006

Beslutat i medicinsk programgrupp primärvård våren 2006 av vårdcentralschefer våren 2006 hänsyn tas till de som inte vill vissa delar görs ej av alla Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Telefontillgänglighet Information och delaktighet Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet 4. Läkemedelsbehandling 5. Teambaserad verksamhet 6. Förebyggande verksamhet 7. Täckningsgrad Personal 8. Arbetsmiljö Ekonomi 9. Läkemedelskostnad 10.Personalkostnad Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM MÅL: 100% besvarade inom 3 minuter Mäts sedan flera år och redovisas öppet på webben. 2. Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget 10.Personalkostnad kr per inv. Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM 2. Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) MÅL: >85% på fråga 9+10 >80% på fråga 11 Patientenkät med 11 frågor om planerade läkarbesök som bl.a. använts i 4 år i Jönköpings sjukvårdsområde. Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget 10.Personalkostnad kr per inv. Kjell Lindström 2006

Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik UVI, Tonsillit, Astma, KOL och Hjärtsvikt Mäts av FoU-sjuksköterskor genom journalgranskning av 30 slumpvis valda patienter 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget 10.Personalkostnad kr per inv. Kjell Lindström 2006

5. Tonsillit och Strep-A Kriterier Vad är viktigt för god kvalitet? 1. Rätt användning av Strep-A [1-4]. 2. Rätt behandling [1,3,4]. Indikatorer Hur mäts kvalitet? 1. a) Andel positiva Strep-A-prover. b) Andel av antibiotikabehandlade som har positiv Strep-A. 2. Andel av antibiotikabehandlade som behandlats med pcV. Standard Vilken nivå bör eftersträvas? 1. a) >50% av tagna Strep-A skall vara positiva. b) >80% av de som behandlas med antibiotika skall ha tagit Strep-A före och denna skall vara positiv. 2. >90% av förskriven antibiotika skall vara pcV. Kjell Lindström 2006

Standard Vilken nivå bör eftersträvas? Våc B 1.a) >50% av tagna Strep-A skall 46% vara positiva. b) >80% av de som behandlas med 27% antibiotika skall ha tagit Strep-A före och denna skall vara positiv. 2. >90% av förskriven antibiotika 91% skall vara pcV. N Strep-A Antibiotika Ja Nej Pos Neg PcV 24 13 11 6 7 2 22 20 54% 46% 8% 92% 91% Av dessa fick 6 pcV ! 10 ej Strep-A 6 pos Strep-A 27% 6 neg Strep-A Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 8 indikatorer över god läkemedelsförskrivning mäts sedan flera år och redovisas öppet på webben. 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget 10.Personalkostnad kr per inv. Kjell Lindström 2006

Kjell Lindström 2006

Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) Enkät till vårdcentralschefer. 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget 10.Personalkostnad kr per inv. Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) Folkhälsoenheten ansvarar för datainsamling och värdering. 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget 10.Personalkostnad kr per inv. Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna. Framtages från besöksstatistik. Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget 10.Personalkostnad kr per inv. Kjell Lindström 2006

Täckningsgrad - åldersfördelat - läkarbesök Åldersgrupper Pv snitt Häls 2 B-ryd Rosenlu Öxneha Råslät Norra-ham Hva Kung Hva Rosen Gränn Häls 1 Habo Mullsj 0 - 6 39% 7% 43% 31% 36% 40% 50% 48% 51% 30% 49% 58% 7 - 19 38% 22% 32% 34% 45% 46% 44% 41% 20 - 64 27% 37% 52% 55% 59% 56% 65 - 74 68% 47% 88% 72% 75% 89% 77% 60% 76% 69% 75- 86% 98% 70% 94% 95% 90% 104% 110% 84% 99% 83% summa 54% 53% 61% 57% Antal individer inom vårdcentralens upptagningsområde som under ett år gjort besök hos läkare, hemma eller på mottagning (gäller ej besök inom MVC eller BVC) Kjell Lindström 2006

Täckningsgrad - åldersfördelat - sjuksköterskebesök Åldersgrupp Pv. snitt Häl 2 B-ryd Rosenlu Öxneha Råslät Norra-hamm Hva Kung Hva Rose Gränn Häls 1 Habo Mullsj 0 - 6 23% 8% 22% 11% 21% 19% 35% 31% 27% 24% 7 - 19 26% 12% 16% 15% 18% 37% 20 - 64 25% 30% 28% 43% 65 - 74 52% 49% 42% 50% 79% 53% 56% 75% 59% 75- 67% 62% 60% 58% 61% 90% 65% 74% 63% 70% 72% 68% summa 29% 34% 32% 33% 45% Antal individer inom vårdcentralens upptagningsområde som under ett år gjort besök hos sjuksköterska, hemma eller på mottagning (gäller ej besök inom MVC eller BVC) Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget 10.Personalkostnad kr per inv. Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget Mäts sedan flera år och redovisas öppet på webben. 10.Personalkostnad kr per inv. Kjell Lindström 2006

Patient/Kund Verksamhet Personal Ekonomi Telefontillgänglighet mätt via växeln och för TeleQ enl. SFAM Information och delaktighet mätt med SFAM:s Kvalitetsindikator Nr 2 (Europep fråga 9-11) Verksamhet 3. Medicinsk kvalitet mätt med 5 av SFAM:s kvalitetsindikatorer enl. Tracer-codition metodik 4. Läkemedelsbehandling mätt med läkemedelskommitténs kvalitetsindikatorer 5. Teambaserad verksamhet (antal och omfattning) 6. Förebyggande verksamhet (antal och omfattning) 7. Täckningsgrad både andel av alla invånare och andelen av invånare >75år som varit på minst ett läkarbesök resp. sköterskebesök (exkl. vacc, reseprofylax) senaste 12 månaderna Personal 8. Arbetsmiljö (Årlig webb-enkät eller Dialogen) Ekonomi 9. Läkemedelskostnad per inv. i förhållande till budget 10.Personalkostnad kr per inv. Framtages av ekonomer efter instruktioner. Kjell Lindström 2006

FoU-enheten har ansvar för datainsamling/sammanställning Kjell Lindström 2006

FoU-enheten har ansvar för datainsamling/sammanställning En referensgrupp värderar resultaten Kjell Lindström 2006

Referensgrupp Kjell Lindström, FoU-enheten Sven Engström, FoU-enheten Marianne Zätterqvist, bitr. sjukvårdsdirektör Claes Hultberg, bitr. primärvårdschef Magnus Mattsson Mårn, vårdcentralschef Gunnar Albinsson, vårdcentralschef www.lj.se/fouenheten Kjell Lindström 2006

Sammanfattande bedömning I denna rapport är en utvald del av verksamheten vid vårdcentral A belyst med tillgängliga kvalitetsindikatorer avseende kundperspektiv, verksamhet, personal och ekonomiperspektiv. Eftersom i stort sett alla indikatorer pekar i samma riktning finns underlag för det generella omdömet att vårdcentral A är en mycket välfungerande vårdcentral. Ett försök till schematisk sammanfattning av utvärderingen görs i nedanstående figur där ? = mindre/sämre än genomsnittet, 0 = genomsnittlig, + = bättre än genomsnittet och ++ = mycket bättre än genomsnittet. Bedömningen baseras på jämförelser med länets vårdcentraler och ibland med vårdcentralerna i landet. KUND Telefontillgänglighet Information och delaktighet + VERKSAMHET Medicinsk kvalitet Läkemedelsbehandling Teamverksamhet Prevention ++ PERSONAL Arbetsmiljö EKONOMI Läkemedelskostnader Kostnad per invånare Kjell Lindström 2006

FoU-enheten har ansvar för datainsamling/sammanställning En referensgrupp värderar resultaten Återkoppling sker till varje vårdcentral Kjell Lindström 2006

Återkopplingen är viktigast! Muntlig genomgång på varje vårdcentral Pedagogisk webb-lösning Sven Engström m.m. Kjell Lindström 2006

FoU-enheten har ansvar för datainsamling/sammanställning En referensgrupp värderar resultaten Återkoppling sker till varje vårdcentral Resultaten redovisas öppet på intranätet Kjell Lindström 2006

Sammanfattning Det är svårt att mäta och jämföra våc! Resultaten måste tolkas av någon! Detta är första steget på en ny väg Mätningarna i sig är meningslösa. Hanteringen av resultaten avgör nyttan. Återkopplingen är viktigast! Skapas stöd för förändring?? Kjell Lindström 2006

Tack för uppmärksamheten! kjell.lindstrom@lj.se 036-325202 www.lj.se/fouenheten Kjell Lindström 2006