Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
En presentation om verksamheten på Bamse
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
En förskola att förundras i!
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
TRAS Tidig Registrering Av Språk Hur systematiska iakttagelser
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Vandring bland lärresurser på nätet för pedagoger
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Möta utmaningar………………
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
1 Tekniken i skolans 13 år Anders Nyström, Adj. Teknik Ur Ny Teknik sept Rubrik Teknikens baksmälla Naturvetenskap och teknik har det rykte de förtjänar.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Ett temainriktat arbetssätt
BABBLARNAS FÖRSTA LÅT Hämtad från Youtube.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Språkutvecklande förhållningssätt
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Systematiskt kvalitetsarbete Björnkällan, Sjöhagen och Skogstorp
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Läroplansnätverk förskolan
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
IKT och lärplatta i förskolan
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Datorn som skrivredskap på förskolan
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Välkomna till styrd helpdesk: Språk & kommunikation 28/
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta tillvara barns nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. (Lpfö 98, sid 6)

Alla förskolor ska arbeta med barns språkliga utveckling Alla förskolor ska arbeta med barns språkliga utveckling. ( BUN mål 2010)

Hur skall målet uppnås: Använda kunskaper från TRAS- utbildning Arbeta målmedvetet med stöd av den av förskolan upprättade planen Stöd av tal och språkpedagogerna

Förskolans läroplan Förskolan skall sträva efter att varje barn Utveckla sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar Utvecklar ett rikt och nyanserat talspråk och sin förmåga att kommunicera med andra och att uttrycka tankar Utvecklar sitt ord och begreppsförråd och sin förmåga att leka med ord, sitt intresse för skriftspråk och för förståelsen av symboler samt deras kommunikativa funktioner Som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet samt sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål

Uppföljning / resultat TRAS – utbildning Språkplan Tal - och språkpedagoger Tecken som stöd Modersmål

Reflektion Ökad medvetenhet Alla skall lyckas

Språkutveckling och inlärning sker under hela dagen, det gäller att ta vara på alla stunder.