Elevaktiva utvecklingssamtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Ydreskolan och Hestraskolan
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Den individuella utvecklingsplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Saker att utveckla / förbättra
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevledda utvecklingssamtal
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Muntlig presentation.
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansträff Välkomna!.
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
1 Att vara gymnasielärare. Min skiss om ”egna förväntningar på läraryrket”.
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Skoluniform – en punkares mardröm? Jon Franzén Umeå Universitet VT 2006.
Att vara professionell
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
© Steve Wretman & Helena Moreau
Exempel på skriftligt omdöme
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Elev loggbok.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Lära för livet!.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Välkommen på föräldraråd
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Elevaktiva utvecklingssamtal Vad är det?

Aktiva elever Eleven leder samtalet Inte att vi pratar om eleven

Utvecklingssamtal Inte fokus på vad som varit eller inte fungerat Fokus på framtiden Lyfta fram det positiva Elevens utveckling

Ur innehållet Fråga gärna Bakgrund Tidsplan och hållpunkter Hur går det till? PODB vad är det? Hur kommer eleverna att förbereda sig? Får vi veta lika mycket som tidigare? Vad händer om försöket inte funkar? Det negativa som ändå måste diskuteras Fråga gärna Freinetskolan Mimer Freinet??

Kan man göra så? Ja man ska göra så här Bakgrund Kan man göra så? Ja man ska göra så här ”Utvecklingssamtalen är en förutsättning för elevers och vårdnadshavares rätt till inflytande och påverkan” (Lpo 94, s 5). Då är det bra att lämna över en del ansvar till eleven.

Bakgrund Bedömning Skolan har i uppgift att sträva mot att varje elev ”utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna”, (Lpo 94, s. 16). Lära om hur man lär

Bakgrund Ansvar och inflytande Skolan ska sträva mot att varje elev ”tar ett personligt ansvar för sina studier”, och ”successivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning” (Lpo 94, s 13). Det är svårt men viktigt Vi får ta det ett steg i taget.

Tidsplan och hållpunkter V11 - Informationsmöte Omdömena blir klara i PODB V12 – Tema Omdömena skickas hem Planering för samtal med lärare Bedömningssamtal m lärare V13 – Tema Förberedelse presentation V14 - Utvecklngssamtal

Hur går det till? Två eller fler parallella möten i hemklassrummet

Checklista Jag har lämnat inbjudan till mina föräldrar Jag har fått tillbaka kryssbladet från föräldrarna och vet vad de vill veta mera om. Jag har skrivit om alla ämnen. Jag har fått kommentarer av lärarna. Jag har plockat ihop arbeten som jag vill visa mina föräldrar. Jag har gjort en dagordning Jag har tränat med en kompis.

PODB PODB vad är det? PODB står för ... Projekt och OmdömesDataBasen

PODB Omdömen i PODB

Kommer eleverna att förbereda sig? Vi arbetar med detta som ett tema under två veckor Viktigt att eleverna tar detta på allvar Stötta hemifrån

Exempel: Frågor till din ämneslärare Du har skrivit att jag arbetar under min kapacitet. Vad menar du? Hur tycker du att min kunskapsutveckling har varit? Du har skrivit att jag inte når målen. Vad skall jag göra? Du har skrivit att jag skall vara mer aktiv på lektionerna. Vad menar du? Du har skrivit att jag ofta pratar och är okoncentrerad på lektionerna. Kan du ge förslag på hur jag kan förändra detta.

Får vi veta lika mycket som tidigare? Ni får mer tid, 45 min Ert barn får mer utrymme i samtalet Ert barn förstår mer Positivare inriktning

Vad händer om försöket inte funkar? Vi kan alltid göra om ett utvecklingssamtal på traditionellt sätt om det inte går som det är tänkt. Den som missar en stor del av förberedelserna får göra på det gamla sättet.

Det negativa som ändå måste diskuteras Separat möte Om det krävs extra stöd, speciella åtgärder etc Åtgärdsprogram

Vi hoppas detta hjälper era barn att utvecklas!