Hälsopedagogik Kapitel 4

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Centrala innehåll och kunskapskrav
Handlingsplan för matematikutveckling
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Vad är teknik?.
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkommen till information om utvecklingsarbete
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Hälsopedagogik. Betrakta hälsa ur ett ekologiskt och globalt perspektiv Kursmål 1.
Ett arbetsområde om poesi
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Hälsa i ett globalt perspektiv.
Bedömning.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Att planera och sätta mål
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Vad ska ingå i uppgiften?
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Reseproduktion och försäljning
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Tips till dina inlämningsarbeten To v 15 maila det praktiska arbetet. To v 17 maila Din livsstil (teoretiskt arbete med fakta från sid 1-3)
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Kamratutvärdering Lerum
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Marknadsföring och försäljning
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Marknadsföring av turism
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Dålig kvalitet - isberget
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
1. Syfte med vårt arbete under läsåret
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Presentationens avskrift:

Hälsopedagogik Kapitel 4 Skolans hälsoprogram

Hur vill du jobba med hälsomål (s 109) i skolan Du kommer jobba som hälsoinspiratör i skolan! Välj grupp och planera. 1. Vilket av följande tre arbetssätt vill du jobba? A, kunskapsmål B, känslomässiga mål C, aktivitetsmål 2. Hur vill du genomföra det? (sid 110) kvalitativt eller kvantitativt? 3. Vilken metod väljer du? (s. 112)

Hälsomålsgrupper Massage grupp = minska stress genom massage en gång i månaden på mentorstiden. Minska stress genom att ha avkoppling en gång i veckan eller massage. Mikaela, Melissa, Diana, Fanny, Nathalie, Alexandra, Mikaela Kost: Bättre skolmat= Marcus och Charlie Kost: Frukostgruppen: Cecilia Miljögruppen= Förbättra elevers hälsa genom att intervjua elever på de områden som de behöver hjälp med. Tex självförtroende. Andreas Svensson och Morgan Sjövall Miljögruppen= färgglad miljö, bättre sammanhållning i klasserna Teresa och Samira. Miljö genom aktivitet klättring= Erik Schema= Håltimmar, raster, hälsa, komplimanger.

Skolans hälsoprogram= Hälsomål S 108 Enpowerment= Hjälpa individer utveckla sin egen förmåga S 109: Organisera och planera 1. Behov 2. Mål 3. Arbetssätt 4. Resultat 5. Utvärdering och förbättring

Välj rätt metod för redovisning Vid redovisning tänk på: Utgå från deltagarna, Variera metoderna Använd din erfarenhet Motivera och aktivera deltagarna Tips på hur du kan motivera deltagarna: Anpassa och ge feedback.

Projektorienterat arbete Grundregel när man ska genomföra ett hälsopedagogiskt projekt : s. 114 Vad försöker jag uppnå? Hur ska jag gå tillväga? Hur ska jag veta om jag har lyckats?

Ett projekt har fem faser: 1. Inledning 2. Tydliggörande 3. Design 4. Genomförande 5. Utvärdering och avslutning

Betygskriterier: •Betygskriterier för betyget Godkänt:   •Betygskriterier för betyget Godkänt: •☐ Eleven beskriver hälsobegreppets innebörd ur olika perspektiv. (Skolans hälsoprogram +Hälsopedagogiskt arbete) 
☐ Eleven ger exempel på faktorer som påverkar hälsa, livskvalitet och handlingsmönster hos individ och grupper. 
☐ Eleven tillämpar sina kunskaper om hälsopedagogiskt arbete i planering och genomförande av aktiviteter. (Praktiska aktiviteter) •Kriterier för betyget Väl godkänt •☐ Eleven redogör för orsaker till hälsoproblem i dagens samhälle samt ger förslag till åtgärder som kan motverka dessa. 
☐ Eleven planerar, genomför och utvärderar en arbetsuppgift som kan befrämja hälsa och livskvalitet. (Min livsstil + Praktiska akt.) •Kriterier för betyget Mycket väl godkänt: ☐ Eleven ger förslag till och motiverar utifrån teoretiska resonemang hälsobefrämjande åtgärder både för enskilda och för grupper av människor.
 ( Livsstil + Skolans hälsoprogram) ☐ Eleven jämför och analyserar kulturella och internationella faktorers betydelse för hälsa och livskvalitet (Hälsopedagogiskt arbete+ Det praktiska)