Konstmusik i kris Var finns morgondagens lyssnare? En studie om unga vuxnas och äldre generationers förhållande till klassisk musik i Sverige FD Marion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Det första du bör göra är att rita horisonten
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Samtala om böcker.
Hur kan jag vara viss om min tro?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
RINKEBYSKOLAN
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
~ Den första mobiltelefonen ~
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Tekniken inom musiken.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Högtidstal Retorik.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Ungas frågor om alkohol och droger
Tisdagquiz! Med musikinslag.
= att visa istället för att berätta
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Veronica Maggio Veronica Maggio.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
© Synovate Ungas attityder till rökning
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Skriva noveller.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Mattias ”Stafen” Englin 2014
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Vem är jag, Vem är du?.
MAKTLEKAR.
Regler för citatteknik
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Mattias ”Stafen” Englin 2015
Elev loggbok.
Ett bild och text repotage
Presentationens avskrift:

Konstmusik i kris Var finns morgondagens lyssnare? En studie om unga vuxnas och äldre generationers förhållande till klassisk musik i Sverige FD Marion Lamberth

… ingår i en större studie som undersöker… Situationen för konstmusiken (”klassisk musik”) idag Plats: Sverige Med fokus på exekutörer institutioner recipienter Utvärderas ur ett musikvetenskapligt metaperspektiv

Empiri Grupp 1 – traditionell konsertpublik av klassisk musik Grupp 2 – unga vuxna med ett potentiellt intresse för klassisk musik Metod Grupp 1 – enkätundersökningar Grupp 2 – utvärdering av berättelser och rapporter om konsertbesök

Grupp 1 – traditionella konsertbesökare Flertalet (82%) är i åldern 65 och äldre Föredrar konstmusik framför andra stilar Spelar instrument som ingår i den klassiska musikens diskurs Sätter värde på det egna musicerande Är förtrogen med konstmusikens kanon

Grupp 2 - musikintresserade unga vuxna Är i åldern 18 – 22 (= födda omkring 1990) Spelar främst instrument som ingår i populärmusikens diskurs Många spelar/har spelat i band Klassisk musik bemöts generellt av intresse Konstmusikens långsamhet uppmärksammas Liveupplevelse underlättar för förståelsen av musik Romantisk musik föredras framför andra stilar Visuella intryck underlättar för förståelsen av musik Det finns ett behov av att få musiken och dess koder förklarade (upplever utanförskap)

Musikaliska preferenser hos grupp 2 läsårpoprockjazzklassiskövrigt 2008/0943%66%19%24% körmusik 2009/1062%76%26%35% Trance, synt, soul, gospel, metal 2010/1161%66%39%22% Hårdrock, metal, soul, hiphop 2011/1245%55%40%15% Punk, svensk hiphop, funk, electronica, country, progr. rock, dj-ent, metal, hårdrock, indie

Resultat och diskussion Det går inte att jämföra grupp 1 och grupp 2 eftersom de befinner sig i olika levnadsstadier och lever i skilda kulturella kontexter – men man kan tolka/teoretisera empirin och spekulera om framtiden/utvecklingen Arrangörers traditionella förtröstan: med tilltagande mognad kommer också förståelsen för klassisk musik – kan man vara säker på det? Förutseende arrangörer anordnar konserter med stilistiska crossovers – risken är att de ändå inte hittar nya målgrupper Sedan populärmusikens frammarsch på 1950-talet har intäkterna från klassisk musik minskat till ca 5% andel - ändå finns ett stort mörkertal beträffande privata lyssningsvanor och omedvetna möten med klassisk musik (ex filmmusik )

Resultat och diskussion (fortsättning) mediebruket har utvecklats från passivt till aktivt (från enkelriktad masskommunikation till konvergensmedier) Medieproduktionen har ökat i samband med övergången från analog till digital teknik Det krävs högst tre sekunder för att fånga uppmärksamheten hos dagens mediekund - vilken chans har då klassisk musik då den tar betydligt mer tid än tre minuter som anses vara tillräckliga för en låt av populärmusik? Vilken användning har vi idag för klassisk musik då den inte längre behövs för att (1) definiera klasstillhörighet

Hur upplevs musik? Lyssningsvanor hos företrädare för olika generation

Man, född 1944 När jag var liten fick jag följa med mina föräldrar på symfonikonserter i Helsingborg. Hemma hade vi ett piano, och jag fick lektioner. När jag var sådär 12 ville min lärare att jag skulle börja spela klassiskt, men det ville jag inte. Jag var helt enkelt inte mogen än. Då var Louis Armstrong stor och spelades mycket på radio. Jag slutade med piano och började spela baryton (trumpet). Vi hade också ett band i skolan, och där var jag med. Sen kom Elvis, men när Beatles kom var jag redan på väg bort från populärmusiken. Idag har jag ett stort intresse för klassisk musik och lyssnar nästan på allt, men jag har svårt att förstå nutida musik. Det är sjunde gången jag är på Båstadfestivalen och det är alltid en höjdpunkt på året.

Kvinna, född 1967 Min musikaliska skolning började nog med ”Klapp och klang” på radio, tidig morgon med radion på en stol vid min säng. Jag tyckte det var toppen, och var fast besluten om att jag när jag blev stor skulle gifta mig med Ivan Renliden. Blockflöjten och ”Hej sa Petronella” var steget in i att musicera i organiserade former. Jag bara väntade på att få det gjort, så jag kunde få börja spela valthorn. När jag spelat horn i ett par år började jag i Karlshamns musikkår. Min gymnasietid tillbringade jag på Musiklinjen på Petri i Malmö. Jag har också sjungit en hel del i kör. Noter läser jag i princip obehindrat. Jag kan utan problem läsa ett partitur. Som hornist har jag också invigts i den magiska konsten att transponera. Jag lyssnar på det mesta, mer eller mindre förtjust. Det blir mycket sk klassisk musik, jag är otroligt förtjust i Brahms.

Kvinna, född 1982 När jag var liten och lyssnade på Lp och Cd skivor minns jag det som att jag satt i en evighet med fodralet i handen och läste texterna, när jag sedan började lyssna på musikal blev detta ännu viktigare då en musikal alltid berättade en historia jag ville lära mig allt om. Idag dj- ar jag och gör spellistor på Spotify som jag skickar till människor över Facebook. Tekniken har förändrats men det handlar fortfarande om att placera in liknande låtar med samma känsla i ett sammanhang. Det jag dock kan sakna är känslan av att hålla ett skivfodral jag har köpt i handen. Att behandla musik som något exklusivt. Jag upplever mig själv som en mycket mer spretig och rastlös musiklyssnare idag. Jag har fortfarande favoritartister och låtar som jag lyssnar på väldigt fokuserat på, dock är jag ofta för rastlös för att lyssna på en hel skiva igenom.

Man, född 1990 Jag vill inte påstå att jag växte upp i någon musikalisk familj. Antingen så var det radion som var igång eller så var det fars dansbandkassetter i bilen, visst mor lyssnade på lite rock och rock n roll men det upplevde jag inte så mycket av. Men jag började av någon anledning musicera när jag var 8 år. Jag började spela klarinett i den kommunala musikskolan och det var roligt, men jag hade inga större tankar om det. Min syster fick mig att tidigt börja lyssna på hårdrock, hon är tio år äldre än mig och jag började väl lyssna på hårdrock när jag var 8-9 år. Att lyssna på hårdrock och spela klarinett passade inte så bra ihop så när jag var 14 år så valde jag att börja spela elbas. Jag gillade elbasens ljud vilket var anledningen till bas istället för elgitarr.

Den ideala lyssnaren? Författaren Ulf Peter Hallberg, född 1953, i den självbiografiska romanen Europeiskt skräp, Jag var som gymnasist, med mitt konserthusabonnemang, en ensamvarg […] Jag flydde in i Malmö stadsteaters ljuskronevimmel och skyndade upp till min abonnemangsplats. Där lät jag sinnet sköljas av den klassiska musikens toner. […] Det fanns en frihet i musiken som inte kunde förväxlas med någonting annat. Musiken var inte småskuren, inte realistisk, inte dryg, inte dum. Men framför allt: den visste inte, utan frågade. Den öppnade en helt ny värld. Slöt inte till; den lät, och den lät vara. Min hjärna rörde sig i något större, mina tankar fick flyga på drömmars vingar, och varje liten del av vad jag sett och såg kom till mig där, i ett ordlöst omfamnande pianissimo. I två timmar slapp jag varje tisdagskväll Malmös stöddiga fråga: Vad ska det vara bra till?

VEM kommer att tillhöra morgondagens konsertpublik ?