Valideringsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Kompetensinventering
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Modellen
Träning ger färdighet!.
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
Valideringsprocessen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Syftet med en personlig handlingsplan
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Projekt PORTEN EN VÄG UT I ARBETSLIVET
Betyg och förmågor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Finansieras av Arvsfonden Nytt Nödvändigt Nu. Samarbetspartners Finansieras av Arvsfonden Projektet Mainstreaming.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
RAMS -R ehabilitering, A rbets M arknad och S ysselsättning En verksamhet som riktar sig till personer mellan 18 och 64 år som uppbär försörjningsstöd.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Projektledning.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
EN FRAMTRÄDANDE ROLL Förstudieprojekt finansierat av Europeiska Socialfonden Projektägare: Music Factory Projektperiod: JANUARI 2014 – JULI 2014.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Reseproduktion och försäljning
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Aktiviteter och upplevelser
Regionförbundet Östsam
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Projekt Måltidssamtal. Projekt Måltidssamtal Ettårigt projekt Ägs av Studieförbundet Vuxenskolan Södra Mellansverige Medel från Allmänna Arvsfonden En.
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
Marknadsföring och försäljning
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
1.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
1 Validering Regional arbetsgrupp
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
År 2: Genomförande – test av metod och modell.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Lära för livet!.
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Bättre brukarinflytande 2017
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Ta del av riktlinjerna här
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Valideringsprocessen Verktyg för dig som arbetar med stödinsatser i arbetslivet Lena Gladh Botkyrka Kommun

KVAS - Kartläggning och Validering Aspergers Syndrom Projekt i Botkyrka kommun i södra Stockholm 2007-2010 Empowermentprojektet 2001 – 2004 Finansierades av Allmänna arvsfonden och Botkyrka kommun i samarbete med Autism- och Aspergerförbundet Valideringsprocessen – ett arbetsmaterial och en arbetsmodell Testades, utvärderades och reviderades av två pilotgrupper Faktagranskades av Gunilla Gerland under våren 2009 Handledarutbildningar 2010 - 2013

Projektet Målgrupp Personer som står relativt nära arbetsmarknaden Målsättning Rusta personerna inför inträdet på arbetsmarknaden och öka känslan av kontroll över den egna situationen Metod Kombinera beprövade arbetssätt och metoder för att utforska, kartlägga, synliggöra och dokumentera individens kompetenser i relation till arbetsmarknadens krav.

Efter att ha deltagit i Valideringsprocessen är målet att personen med AS... får fördjupad självinsikt får större förståelse för arbetslivet och dess krav blir medveten om sina styrkor och svårigheter – kan berätta om dem för andra hittar strategier för det som är svårt – och kan berätta för andra vilken typ av stöd han/hon behöver får större förståelse för hur socialt samspel fungerar prövar sina kunskaper/strategier på lämplig arbetsplats får användbar dokumentation Ökar förhoppningsvis sina möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden

Valideringsprocessen Fördjupad Kartläggning 7 veckor Min profil Kompetens- bedömning för intyg 4 veckor Intyg Avslut Validering 1 vecka Överlämning Översiktlig Kartläggning 1-2 samtal Anmälan Kartläggningsprofil ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Valideringsprocessen Steg 2 – Fördjupad Kartläggning AS/Arbete Socialt samspel Perception/kognition Validering 4-6 undermoduler 2 veckor/modul Teori Eget arbete Individuella samtal Min profil Kompetens- bedömning för intyg 4 veckor Intyg Avslut Validering 1 vecka Överlämning Översiktlig Kartläggning 1-2 samtal Anmälan Kartläggningsprofil ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Barometern vad man kan och hur man påverkas i olika situationer. 10 9 8 7 6 ett verktyg för att beskriva hur man känner sig, vad man kan och hur man påverkas i olika situationer. Rött står för STOPP, inte bra, mycket svårt, stress Gult står för VÄNTA, oro, osäkerhet, varning Grönt står för KÖR. det är bra, lugnt, säkert och under kontroll 5 4 3 2 1

Modul 3.1 Perception Hörsel Detta är ansträngande för mig när det gäller att hantera olika hörselintryck. Sätt den siffra i rutan som bäst motsvarar hur det känns för dig 10 = mycket svårt 0 = mycket lätt Påverkar stress din förmåga att hantera hörselintryck? Ja / Nej / Vet inte

Min Profil Deltagaren sammanställer resultatet av barometrarna och det egna arbetet i fyra huvudområden: styrkor svårigheter strategier stöd – information till arbetsplatsen

Modul 1 Aspergers syndrom/arbete 1.1 Introduktion 1.2 Aspergers syndrom 1.3 Stress och energi 1.4 Den anställdes perspektiv 1.5 Arbetsgivarens perspektiv 1.6 Information till arbetsplatsen Mina behov Arbetsgivarens behov

Modul 2 Socialt samspel 2.1 Oskrivna arbetsregler 2.2 Oskrivna umgängesregler 2.3 Ömsesidig kommunikation 2.4 Att vara en del av ett arbetslag

Modul 3 Perception/kognition 3.2 Tid och hjälpmedel 3.3 Organisera och planera 3.4 Min profil sammanställning

Modul 4 Validering 4.1 CV och presentationsbrev 4.2 Besök på arbetsplatsen 4.3 Kompetensbedömning –uppföljning 4.4 Valideringsprocessen – utvärdering Meritportföljen

Hur används Valideringsprocessen idag? Deltagarpärm, Handledarmanual, ppt-presentationer Spridits genom Handledarutbildningar 2010-2013 AF, Gymnasiesärskolor, Folkhögskolor, kommuner, privata företag och andra aktörer Går att anpassa till den egna verksamheten Kommer troligtvis att läggas ut på nätet för nedladdning under våren.

Valideringsprocessen Kontakt: lena.gladh@botkyrka.se