Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
BRUK En introduktion.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Dagordning föräldraråd 2/6
Välkomna till Orkanen.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Bra svarsfrekvens BUN 92% KS och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Ramverk för patientmedverkan
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Ramverk för patientmedverkan
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Mål och resultat på Åsaskolan
Avdelningen i Linköping
”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisning för invandrare”
Varför just ämnet fysik?
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Presentationens avskrift:

Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun

Syfte med granskningen Planeras och genomförs en svenskundervisning som leder till godkänd nivå på kunskapsresultaten? utgår från individers olika förutsättningar, mål och behov? motsvarar det som uttrycks i styrdokumenten för SFI?

Regelbrister Rektor verkar inte för att utbildningen utvecklas. Styrelsen för utbildningen fattar inte beslut om det antal undervisningstimmar som ska gälla för varje kurs. Huvudmannen ser inte till de studerandes rätt till särskilt stöd tillgodoses Lärarna informerar inte fortlöpande de studerande om deras studieresultat och redovisar inte på vilka grunder betygssättningen sker

Kvalitetsbrister Kommunen behöver utveckla rutiner för att identifiera behovet av SFI och anpassa verksamheten utifrån de behov som finns Lärarna behöver under rektors ledning ha pedagogiska diskussioner för att identifiera framgångsfaktorer som leder till ökad måluppfyllelse

Kvalitetsbrister Rektor behöver vidta åtgärder för att det ska finnas en tydlig och genomtänkt individanpassning som tar hänsyn till de studerandes skilda förutsättningar, behov och mål De studerande behöver i högra grad informeras om möjligheten att kombinera SFI med annan utbildning

Kvalitetsbrister De studerande behöver ger tillräckliga förutsättningar att påverka undervisningens planering och genomförande samt känna till kursplanernas innehåll och på vilka grunder betygssättning sker

Åtgärder Organisation – Kommunen/BUN/BUF Grupp – Arbetslag/Rektor Individ – Lärare/Övr personal Skolinspektionen tillhanda senast