Tillsynsansvar Ett första steg i det fortsatta arbete med förorenade områden eller Hur går vi vidare med alla riskklass 1:or och 2:or?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Skyddsombuds- utbildning
Nya miljöprövningsdelegationer
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Sydlänsträff i Karlstad Björn Lindbom, SGU
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Presentation av projektmaterial Egenkontroll för fastighetsägare
Kartläggning av användning och utsläpp av kemiska ämnen från tillståndspliktig verksamhet inom S. Östersjön vattendistrikt.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Dagordning föräldraråd 2/6
Dagens program: – Jan Persson, länsarkitekt -Inledning
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Strandskydd och miljöpolitik
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Exempel på analys och handlingsplan
Bakgrund Länsstyrelserna fick ett uppdrag i regleringsbrevet för 2012, ”uppdrag 57” Länsstyrelserna ska utöva ökad tillsyn enligt miljöbalken av vattenverksamhet.
Handläggning enligt SoL
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Hygienrutiner i förskolan
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
MIFO fas 1 – granskningsseminarier
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Nedlagda kommunala deponier
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Länsstyrelsens uppgift Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör sina skyldigheter enligt.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Offentlighet och sekretess
Kemtvättsprojektet. Ambitionsnivå & målsättningar Inventeringsprojekt MIFO fas 2 undersökningar Undersöka 50 nedlagda kemtvättar Budget på 1,5 miljoner.
Delfinansiering Utredning Efterbehandlingsåtgärder Uppföljning & utvärdering.
På säker grund för hållbar utveckling Ansvarsutrednings- workshop del III 12 januari 2011.
Program Arbetet med förorenade områden
IED-EU:s direktiv om industriutsläpp 2010/75/EU
MIFO fas 1 - utbildningsdag
Stöd för kommuner i hantering av strandskyddsregelverket Strandskydd i Norrbotten.
Förslag till ”Flerårsplan för länsprojekt ” Arbetsgrupp Ulrika Wahlström, Helena Lindström, Malin Ahlm, Daniel Granström, Erica Tallberg och Charlotte.
Inventeringssamordning Nationell EBH-träff 6-7 september 2012 CJ Carlbom 6 september
Tillsynshandboken ”Sanering och efterbehandling av förorenade områden genom tillsyn och prövning”
Arbetet med Förorenade områden
Risker med förorenade områden i länet
Arboga och Kungsörs kommun
Ansvarskoll -Ett andra steg i det fortsatta arbetet med förorenade områden eller -Ett sätt att enkelt kolla upp ansvar.
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Vad är ett förorenat område?. Vilka risker finns? Risk för hälsa och miljö Risk för spridning i mark och ytvatten Förorening av vattentäkter Begränsar.
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Bättre koll på tillsynsansvar och 10 kap. ansvar - varför, hur och så gör vi - på 30 minuter… Upplägg och målsättning Varför? Bakgrund, problembild och.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Välkommen till ett seminarium om Klimatarbete och klimatinvesteringsprogram En heldag om klimatstrategi och Klimp- bidrag! Den 29 maj 2007 på Landstingets.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2017 Skypemöte 6 sept
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Regional årlig uppföljning Ingen övergödning 2018 Skypemöte 11sept Emilie Vejlens, RUS och Länsstyrelsen i Gotlands län Emmelie Johansson, Enheten för.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Presentationens avskrift:

Tillsynsansvar Ett första steg i det fortsatta arbete med förorenade områden eller Hur går vi vidare med alla riskklass 1:or och 2:or?

Bedömning av tillsynsmyndighet – varför? Miljömålet giftfri miljö – öka andelen privatfinansierade åtgärder Tydligare vem som är tillsynsmyndighet - rätt myndighet Enklare kunna prioritera vilka objekt man ska jobba vidare med – tillsyn/bidrag

Bakgrund - nationellt Länge oklart hur man ska tolka 2010 Länsstyrelsen i V. Götaland regeringsuppdrag att ta fram nytt förslag till fördelning av tillsynsansvar 2011 Miljödepartementet remiss – NV fick i uppdrag att utreda och förtydliga tillsynsansvaret 2014 Maj NV presenterade förslag – inga större förändringar, endast förtydliganden Länsstyrelserna fick av NV uppdrag att gå utreda tillsynsmyndighet (rk 1och2) och uppdatera EBH-stödet 2014 NVs uppdrag: En tydlig fördelning av tillsynsansvaret bidrar till en effektiv och sammanhållen tillsyn, underlättar till-synsmyndigheternas arbete och är en viktig insats för att öka den tillsynsdrivna och frivilliga efterbehandlingen. Effektivare tillsyn bidrar på sikt till att uppnå precise-ringen under miljökvalitetsmålet Giftfri miljö; ”Förorenade områden är åtgärdade i så stor utsträckning att de inte utgör något hot mot människors hälsa och miljön”.

Bakgrund – Örebro län Inventeringen klar 2013 41 riskklass 1 och 331 riskklass 2 Frågeställningar Vilka objekt har kommunen resp Länsstyrelsen tillsyn över? Vilka är tillsynsobjekt och bidragsobjekt? Hur ska vi arbeta vidare med dessa objekt?

Genomförande Bedömning görs utifrån hur verksamheten såg ut när den lades ner och utifrån nuvarande lagstiftning Nedlagt före 1969 – alltid kommunen Nedlagt efter 1969: Kommun om C- eller U-verksamhet Länsstyrelsen om A- eller B-verksamhet vid nedläggning Kommun om A- eller B-verksamhet delegerad vid nedläggning

Lagstiftning Miljötillsynsförordningen 2011:13, 2 kap 29§ och 2 kap 31§ Miljöprövningsförordningen 2013:251

Miljötillsynsförordningen 29 § Länsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om 3. föroreningsskador enligt 10 kap. 1 § första stycket miljöbalken orsakade av en verksamhet som i miljöprövningsförordningen (2013:251) är beskriven som en tillståndspliktig verksamhet och a) är i drift, eller b) har upphört efter den 30 juni 1969, om tillsynen vid tidpunkten för verksamhetens upphörande inte hade överlåtits till kommunen, och 4. andra miljöskador enligt 10 kap. 1 § miljöbalken orsakade av en verksamhet eller åtgärd som länsstyrelsen har tillsynsansvar för. Länsstyrelsen får överlåta uppgiften att utöva tillsyn enligt första stycket åt en kommunal nämnd enligt 1 kap. 19 och 20 §§. Förordning (2014:430).

Miljötillsynsförordningen forts 31 § Den kommunala nämnden har, utöver det som följer av 26 kap. 3 § tredje stycket miljöbalken, ansvar för tillsynen i fråga om 3. föroreningsskador som inte omfattas av länsstyrelsens ansvar enligt 29 § första stycket 3, 4. andra miljöskador enligt 10 kap. 1 § miljöbalken, om skadorna har orsakats av en verksamhet eller åtgärd som den kommunala nämnden har tillsynsansvaret för

Hur gjorde vi? Rutin Genomgång av överlåtelser Genomgång av objekten (rk 1 och 2) kommunvis Lista med bl a nedläggningsår, koder samt motivering

Miljöprövnings-förordningen (2013:251) § och kod Objektsnamn Objekts id Fastighets- beteckning A/B/C/U-verk- samhet Miljöprövnings-förordningen (2013:251) § och kod Risk-klass Pågående/nedlagd Lades ner år Tillsyns-ansvar (Lst/ Kommun) Primär Bransch Kommentar/förklaring Bofors skjutfält, Långsjön 115948 Bofors skjutfält 4:2 A 12:1§ kod 24.10 1 Nedlagd 1993 Länsstyrelsen Industrideponi Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet då industrideponi härrör från en A-verksamhet med kod 24.10 Miljöprövningsförordningen (2013:251).Tillstånd sedan 1973 att tillverka explosivämnen, läkemedel mm. Verksamheten (dumpningen) nedlagd i karskoga år 1993. Ansvarig finns, se ansvarsutredning. Bofors Trä (Brickegården Tryckimpregnering) 115903 Fräsen 3 C 8:2 § kod 20.10 1980-talts mitt Länsstyrelsen//Kommun Sågverk med doppning och impregnering C-verksamhet pga mängd impregnerat trävirke Miljöprövningsförordningen (2013:251). Enligt tidigare bedömning har Länsstyrelsen haft ansvaret för tillsynsen. En ansvarsutredning pågår för tillfället. Länsstyrelsen färdigställer den. Eventuellt fortsatta efterbehandlingsåtgärder drivs av kommunen. Boforsverken (Bofors Industriområde) 183369   A/B 15:2 § kod 27.20 Lst Järn-, stål- och manufaktur Den stora A-verksamheten Boforsverken är aldrig delegerad. Dock är alla B-verksamheter där under delegerade från 2008.Då det blir flera tillsynsmyndigheter som ansvarar för ett sammanhängande område bör länsstyrelsen få ansvaret då föroreningsskadan härrör från en A-verksamhet. Område vid Centralparken 116115 Ringduvan 4, Ringduvan 5 U Pågående Kommun övrigt BKL2 Kommunen är tillsynsmyndighet då verksamheteten enligt Länsstyrelsens bedömning är en pågående verksamhet (förvaringsfall) enligt 9 kap. miljöbalken. Aldell motor AB (Aldellverken) 116171 Spinnaren 7 19:5 §kod 39.50. 2 slutet av 1970-talet Verkstadsindustri - med halogenerade lösningsmedel Kommunen är tillsynsmyndighet då verksamheten enligt Länsstyrelsens bedömning är en verkstadsindustri med halogenerade lösningsmedel kod 39.50 i Miljöprövningsförordningen (2013:251) Bedöms inte troligt att de har använt mer 'än 5 ton halogenerade lösningsmedel dvs C-verksamhet. Bensin- och taxistation 116057 Östervik 2:99 23:2 § kod 50.20 före 1969 Drivmedelshante-ring Endast BKL klassad riskklass. Kommunen är tillsynsmyndighet då verksamheten är en C-verksamhet kod 50.20 i Miljöprövningsförordningen (2013:251)) samt är nedlagd innan 1969.

Hur gjorde vi forts? Skickat ut förslag till kommunerna innan möte Diskuterat förslag/motiveringar under möte (miljöchef och ebh-handläggare) Minnesanteckningar Ev begäran om överlåtelse från kommunen Meddelande/beslut

Resultat Kommun tm Lst tm Karlskoga 18 10 Örebro 87 5 Sydnärke 46 11 BMB 91 41 Hallsberg Kumla 26 15 Degerfors 7 4 286 86

Vad händer sen? Uppdaterar EBH-stödet Underlag för kommunerna och Lst att ta fram handlingsplaner Kommunerna/Lst kan lättare göra en plan för sitt tillsynsarbete med ansvarig part Kommunerna/Lst kan i god till inför ansökan varje år i oktober prioritera vilka objekt man vill söka bidrag för Ansvarskoll

Lisa Arnwald Storm lisa.arnwald.storm@lansstyrelsen.se Tfn 010-224 86 62