Tillsynsansvar Ett första steg i det fortsatta arbete med förorenade områden eller Hur går vi vidare med alla riskklass 1:or och 2:or?
Bedömning av tillsynsmyndighet – varför? Miljömålet giftfri miljö – öka andelen privatfinansierade åtgärder Tydligare vem som är tillsynsmyndighet - rätt myndighet Enklare kunna prioritera vilka objekt man ska jobba vidare med – tillsyn/bidrag
Bakgrund - nationellt Länge oklart hur man ska tolka 2010 Länsstyrelsen i V. Götaland regeringsuppdrag att ta fram nytt förslag till fördelning av tillsynsansvar 2011 Miljödepartementet remiss – NV fick i uppdrag att utreda och förtydliga tillsynsansvaret 2014 Maj NV presenterade förslag – inga större förändringar, endast förtydliganden Länsstyrelserna fick av NV uppdrag att gå utreda tillsynsmyndighet (rk 1och2) och uppdatera EBH-stödet 2014 NVs uppdrag: En tydlig fördelning av tillsynsansvaret bidrar till en effektiv och sammanhållen tillsyn, underlättar till-synsmyndigheternas arbete och är en viktig insats för att öka den tillsynsdrivna och frivilliga efterbehandlingen. Effektivare tillsyn bidrar på sikt till att uppnå precise-ringen under miljökvalitetsmålet Giftfri miljö; ”Förorenade områden är åtgärdade i så stor utsträckning att de inte utgör något hot mot människors hälsa och miljön”.
Bakgrund – Örebro län Inventeringen klar 2013 41 riskklass 1 och 331 riskklass 2 Frågeställningar Vilka objekt har kommunen resp Länsstyrelsen tillsyn över? Vilka är tillsynsobjekt och bidragsobjekt? Hur ska vi arbeta vidare med dessa objekt?
Genomförande Bedömning görs utifrån hur verksamheten såg ut när den lades ner och utifrån nuvarande lagstiftning Nedlagt före 1969 – alltid kommunen Nedlagt efter 1969: Kommun om C- eller U-verksamhet Länsstyrelsen om A- eller B-verksamhet vid nedläggning Kommun om A- eller B-verksamhet delegerad vid nedläggning
Lagstiftning Miljötillsynsförordningen 2011:13, 2 kap 29§ och 2 kap 31§ Miljöprövningsförordningen 2013:251
Miljötillsynsförordningen 29 § Länsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om 3. föroreningsskador enligt 10 kap. 1 § första stycket miljöbalken orsakade av en verksamhet som i miljöprövningsförordningen (2013:251) är beskriven som en tillståndspliktig verksamhet och a) är i drift, eller b) har upphört efter den 30 juni 1969, om tillsynen vid tidpunkten för verksamhetens upphörande inte hade överlåtits till kommunen, och 4. andra miljöskador enligt 10 kap. 1 § miljöbalken orsakade av en verksamhet eller åtgärd som länsstyrelsen har tillsynsansvar för. Länsstyrelsen får överlåta uppgiften att utöva tillsyn enligt första stycket åt en kommunal nämnd enligt 1 kap. 19 och 20 §§. Förordning (2014:430).
Miljötillsynsförordningen forts 31 § Den kommunala nämnden har, utöver det som följer av 26 kap. 3 § tredje stycket miljöbalken, ansvar för tillsynen i fråga om 3. föroreningsskador som inte omfattas av länsstyrelsens ansvar enligt 29 § första stycket 3, 4. andra miljöskador enligt 10 kap. 1 § miljöbalken, om skadorna har orsakats av en verksamhet eller åtgärd som den kommunala nämnden har tillsynsansvaret för
Hur gjorde vi? Rutin Genomgång av överlåtelser Genomgång av objekten (rk 1 och 2) kommunvis Lista med bl a nedläggningsår, koder samt motivering
Miljöprövnings-förordningen (2013:251) § och kod Objektsnamn Objekts id Fastighets- beteckning A/B/C/U-verk- samhet Miljöprövnings-förordningen (2013:251) § och kod Risk-klass Pågående/nedlagd Lades ner år Tillsyns-ansvar (Lst/ Kommun) Primär Bransch Kommentar/förklaring Bofors skjutfält, Långsjön 115948 Bofors skjutfält 4:2 A 12:1§ kod 24.10 1 Nedlagd 1993 Länsstyrelsen Industrideponi Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet då industrideponi härrör från en A-verksamhet med kod 24.10 Miljöprövningsförordningen (2013:251).Tillstånd sedan 1973 att tillverka explosivämnen, läkemedel mm. Verksamheten (dumpningen) nedlagd i karskoga år 1993. Ansvarig finns, se ansvarsutredning. Bofors Trä (Brickegården Tryckimpregnering) 115903 Fräsen 3 C 8:2 § kod 20.10 1980-talts mitt Länsstyrelsen//Kommun Sågverk med doppning och impregnering C-verksamhet pga mängd impregnerat trävirke Miljöprövningsförordningen (2013:251). Enligt tidigare bedömning har Länsstyrelsen haft ansvaret för tillsynsen. En ansvarsutredning pågår för tillfället. Länsstyrelsen färdigställer den. Eventuellt fortsatta efterbehandlingsåtgärder drivs av kommunen. Boforsverken (Bofors Industriområde) 183369 A/B 15:2 § kod 27.20 Lst Järn-, stål- och manufaktur Den stora A-verksamheten Boforsverken är aldrig delegerad. Dock är alla B-verksamheter där under delegerade från 2008.Då det blir flera tillsynsmyndigheter som ansvarar för ett sammanhängande område bör länsstyrelsen få ansvaret då föroreningsskadan härrör från en A-verksamhet. Område vid Centralparken 116115 Ringduvan 4, Ringduvan 5 U Pågående Kommun övrigt BKL2 Kommunen är tillsynsmyndighet då verksamheteten enligt Länsstyrelsens bedömning är en pågående verksamhet (förvaringsfall) enligt 9 kap. miljöbalken. Aldell motor AB (Aldellverken) 116171 Spinnaren 7 19:5 §kod 39.50. 2 slutet av 1970-talet Verkstadsindustri - med halogenerade lösningsmedel Kommunen är tillsynsmyndighet då verksamheten enligt Länsstyrelsens bedömning är en verkstadsindustri med halogenerade lösningsmedel kod 39.50 i Miljöprövningsförordningen (2013:251) Bedöms inte troligt att de har använt mer 'än 5 ton halogenerade lösningsmedel dvs C-verksamhet. Bensin- och taxistation 116057 Östervik 2:99 23:2 § kod 50.20 före 1969 Drivmedelshante-ring Endast BKL klassad riskklass. Kommunen är tillsynsmyndighet då verksamheten är en C-verksamhet kod 50.20 i Miljöprövningsförordningen (2013:251)) samt är nedlagd innan 1969.
Hur gjorde vi forts? Skickat ut förslag till kommunerna innan möte Diskuterat förslag/motiveringar under möte (miljöchef och ebh-handläggare) Minnesanteckningar Ev begäran om överlåtelse från kommunen Meddelande/beslut
Resultat Kommun tm Lst tm Karlskoga 18 10 Örebro 87 5 Sydnärke 46 11 BMB 91 41 Hallsberg Kumla 26 15 Degerfors 7 4 286 86
Vad händer sen? Uppdaterar EBH-stödet Underlag för kommunerna och Lst att ta fram handlingsplaner Kommunerna/Lst kan lättare göra en plan för sitt tillsynsarbete med ansvarig part Kommunerna/Lst kan i god till inför ansökan varje år i oktober prioritera vilka objekt man vill söka bidrag för Ansvarskoll
Lisa Arnwald Storm lisa.arnwald.storm@lansstyrelsen.se Tfn 010-224 86 62