Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget 20130503 Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Möjligheter, risker och praktik!
Advertisements

Inledande information för framtida allmänt vatten och avlopp
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
vid Offentlig Upphandling
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Upphandling av badanläggning
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Uppstart upphandling Inledning inkl. presentation av deltagare
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
Säkerheten främst.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Arbete i spår Förslag på inriktning av kortsiktiga lösningar för att förbättra riskbilden vid arbete i spår…
Projektplanering Näranollenergibyggnader
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Träffas på nätet? RMC på Facebook Katja Jakobson Informatör Reproduktionsmedicinskt Centrum.
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Avtalsrätt och offentlig upphandling SOI 22 april 2015
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Utredning – gemensam organisation i Norrland
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby
Presentationens avskrift:

Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket

Mot bakgrund av de transportpolitiska målen och instruktionen, ska Trafikverket tillförsäkra Gotland en tillfredsställande tillgänglighet, som har sin utgångspunkt i innevånarnas behov av personresor och näringslivets behov av godstransporter. Trafikverket har uppdraget att ingå och ansvara för statens avtal om transportpolitiskt motiverad interregional kollektivtrafik som inte upprätthålls i annan regi och där det saknas förutsättningar för kommersiell drift. I detta ingår färjetrafiken till Gotland, nattågen på övre Norrland, viss flygtrafik m.m. Regering och riksdag anger de ekonomiska förutsättningarna för avtalen, för Gotlandstrafiken ca 420 miljoner kr 2012 Trafikverkets uppdrag

Trafikverket anger minimikraven - spelplanen Det är upp till anbudsgivarna att presentera den trafiklösning som man bedömer bäst tillgodoser kraven och resenärernas och näringslivets önskemål Vi anger minimikrav. Det står anbudsgivarna fritt att erbjuda en trafik med högre kvalitet Det går inte att idag ange hur trafiken i detalj kommer att se ut från februari 2017

En trafik med god kvalitet och som är långsiktigt hållbar miljömässigt och ekonomiskt. En trafik i linje med de transportpolitiska målen och som ger Gotland en tillfredsställande transportförsörjning för passagerare och gods En trafik som ger möjlighet till regional utveckling, En trafik som så långt som möjligt beaktar de gotländska ståndpunkterna En trafik som ger långsiktigt stabila förutsättningar för resenärer och näringsliv Skapa förutsättningar för bästa möjliga trafik inom givna ekonomiska ramar Vad vill vi åstadkomma;

Vi skapar utrymme för en ökad affärsmässighet och konkurrens genom funktionella minimikrav i stället för detaljerade krav Vi skapar förutsättningar för konkurrens genom en möjlighet att bjuda separat på norra respektive södra linjen. Vi upphandlar på 10 år och skapar förutsättningar för en stabil prissättning Vi ger möjlighet att inom ramen för regelverket förhandla med anbudsgivarna för att få fram bästa möjliga villkor Vi säkrar trafiken genom att förbereda för eventuella statliga färjor för det fall inkomna anbud inte uppfyller villkoren Hur vill vi åstadkomma detta;

Trafikupplägg Avgångstid från Visby sen eftermiddag uppfyller näringslivets krav och klarar logistikkedjan. Godset på södra linjen styrs till Oskarshamn. God turtäthet året runt med 2 dubbelturer/dygn på norra linjen och 1 dubbeltur/dygn på södra linjen vardagar och söndagar. Kraven på turtäthet och överfartstid är desamma som i föregående upphandling. Dagsresor till Stockholm med minst 8 timmar på fastlandet.

Trafikupplägg Avgångs- och ankomsttider blir mer flexibla och kundanpassade. Tidigare ankomst på kväll/natt till Visby. Kapaciteten blir högre än vad som nu nyttjas och medger utveckling som ligger 50 % över den historiska utvecklingen Takpriser med hög andel KPI håller nere prisökningarna för gotlänningar och gods. Begränsning av operatörens bränsleprisrisk håller nere prisökning för besökare.

Upphandlingen Upphandling i konkurrens. Ersättning för lämnade godkända anbud Kombinatorisk upphandling för norra respektive södra linjen Året runt trafiken på södra linjen går till Oskarshamn. Turtäthetskrav i bastrafiken + krav på total kapacitet. Pristak för gotlänningar och gods. Intervall för avgångs- och ankomsttider Staten tar 50% av bränsleprisrisken över viss nivå Förhandling eller direkttilldelning formellt möjligt,

Tidplan för det fortsatta arbetet Förfrågningsunderlag ut3 maj 2013 Anbudstid6 mån Kontrakt 1.a halvåret 2014 Trafikstart 1 februari 2017