Ledarskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Nulägesanalys genom frågor
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
LEDARSKAP Kristina Yondt
Problemsnack eller bygga lösningar.
Ledarskap och arbetsliv
Individuellt utvecklingssamtal - mall
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Konsten att leda sig själv
Ledarstilar och gruppdynamik
Ledarskap och Förändring
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
HR perspektivet.
HR perspektivet.
Ledning och förståelse
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Ledarskap.
Socialpsykologi.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Affärsidé - företagets vägvisare
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Case – ABB, FG Wilson och CAT
Modul 5 Att söka arbete.
Etik Moral Filosofi.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Demokratiska beslut För att ett beslut i riksdagen, kommunen eller i skolan ska vara demokratiskt krävs följande:
Klipp: olika människosyn
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Respekten för människan
Anställningsintervjun
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
MOTIVATION.
Religion?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Personalpolitisk inriktning
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Kommunikationsprocesser
Självkänsla.
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Tips för det praktiska ledarskapet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Förälder och ny som ledare
SOCIALPSYKOLOGI   SPEGELJAGET ROLL/ROLLKONFLIKTER/ FÖRVÄNTNINGAR.
Presentationens avskrift:

Ledarskap

Ledarskap och kompetens Så länge som företagets framgång bestämdes av regler ”den effektivaste produktionsapparaten vinner” var ledarskapet tydligt. När den yttre effektiviteten och lärandet alltmer kommer i centrum, blir uppgiften knepigare. Affärskompetens: förmågan att utveckla nya affärer. Social kompetens: förmågan att skapa och underhålla viktiga relationer.

Vad gör en ledare Enligt Mintzberg har en ledare tre viktiga roller: 1. Relationsrollen, företagets ansikte utåt. Anställa och motivera de anställda. Nätverksbyggare. 2. Informationsrollen, tar emot viktig information från omvärlden och silar och förmedlar den till organisationen. Talesman för organisationen. 3. Beslutsroll, sätta mål, starta förändringar, korrigerar kursen, sköter resursfördelningen och förhandlar med olika intressenter.

Ledarens uppgifter Ledarens uppgifter enkelt förklarat: Sätta mål Samspela med omgivningen Motivera Leda förändringar

Ledarskap och framgång Man prata om att man måste ha ledare med olika egenskaper när ett företag växer. Entreprenör, företagets tidigare stadie. Hon/han är en energirik idéspruta med förmågan att skapa nytt och driva på. Produceraren, förr eller senare kommer det upp konkurrenter på marknaden. Nu måste produktionen förfinas. Skapa ett smidigt flöde i fabriken. Byråkraten/administratören, när företaget har vuxit mycket. Då måste företaget stramas upp. Budgetar, personalavdelningar, styrsystem och regler.

Ledarstil och människosyn Hur ledaren (föräldrar, lärare, lagkapten) är mot de underställda, beror i hög grad på hur han/hon tror att människor tänker och fungerar. Ledarbeteendet bottnar alltså i en medveten eller omedveten människosyn.

Douglas McGregor McGregor menade att människan kan betraktas på två olika sätt – antingen som X eller Y. Det handlar om en negativ och en positiv människosyn.

X- människan Lat Initiativlös Okreativ Söker trygghet Flyr ansvar Styrs av yttre belöningar som tex. pengar. En chef som tar till X-teorin styr med ordet, kontrollen och regler som ”håller personalen i schack. Lönen används som enda morot.

Y-människan Arbetar gärna om uppgiften, stimulerar Söker ansvar Tar initiativ Styrs av inre belöningar tex. av att uppleva meningsfullhet och tillfredställelse. Chef som tar till Y-teorin styr genom att beskriva målet och låter sedan i hög grad de anställda avgöra hur de ska komma dit.

Maslows behovtrappa

Inriktning mot resultat eller personal Man kan säga att en ledare styrs av två drifter. Antingen är han/hon resultatorienterad. Vilket leder till att det mesta görs till tävlingar och utmaningar. Den andra driften är personorienterad där mycket av tiden går åt att undvika konflikter och till att göra det trevligt för personalen.

Vara demokratisk eller auktoritär Människans inställning till auktoritet påverkas i hög grad hennes beteende. Detta gäller för såväl ledaren som den ledde. Tre ledarstilar: Demokratiska ledaren, gruppen styrs genom att alla deltar i beslut och planering av arbetet. Ledaren uppfattar sig som en i gruppen. Auktoritäre ledaren, gruppen styrs genom order och direktiv. Personlig kritik är ett av medlen. Ledaren betraktar sig inte som en del i gruppen utan håller en viss distans. Låt gå-ledaren, passiv ledarskap, ledaren varken ger beröm eller kritiserar. Ledaren försöker varken organisera eller stimulera.

Det nya ledarskapet Många talar om det nya ledarskapet som ska passa moderna företag och organisationer, men få har sett det. Det beskrivs som en stark men inte auktoritärt ledarskap. Man talar om ett konsultativt (rådgivande) ledarskap, där ledaren är ”den duktige trädgårdsmästaren som får plantorna att växa”. Morötter och piskor funkar inte längre.

De tre M-en Mycket tyder på att människan främsta drivkraft kommer att vara den traditionella strävan efter pengar, men också en tydligare jakt efter mening i livet (självförverkligande) och sökande efter ”andlig” tillhörighet. Det moderna ledarskapets drivkrafter skulle kunna sammanfattas med de tre M-en: Money Meaning Magic Den duktige ledaren nöjer sig alltså inte med att ge de anställda bra betalt, han strävar även efter att göra deras tillvaro meningsfull och upphöjd från det vardagliga.

När Ikea talar om att ”möblera välfärden” och att ”ge de små människorna tillgång till skönhet” är det ett försök att ge en ”högre mening”, dvs. magic, åt det vardagliga köpandet/säljandet. När dataföretaget Apple talar om att ”förändra världen”, är det också ett uttryck för samma sak, liksom Nokia som gett sig uppdraget ”Connecting people”