Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

Carina Begquist Palm, 12 april
easyresearch. se/s. asp Varför?
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Lönar det sig med utbildning?
Demokrati.
Les meilleures photos de
Idrottslärare om astma
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
HSB - Panelundersökning 2
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Att tillsammans påverka!
EFörslag - Haparanda Offentliga rummet 31 maj. Bakgrund & Syfte Värde ord: Demokrati, Dialogen, Nya sätt… Diskuterat olika sätt SKL- Nätverk e-petitioner.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Samhällsvetenskapliga metoder
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Hur bör servicen i framtiden se ut för äldre? Aija Ström, Chef för social- och hälsovårdsenheten1.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Presentationens avskrift:

Out of home Pirjo Svedberg MMS

Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att ta reda på hur stort tittande utanför hemmet är har vi på MMS konstaterat att telefonintervjuer ej ger tillräckligt stort antal respondenter som tittade på TV utanför eget eller annans hem dagen eller dagarna innan. Ett bättre alternativ är att regelbundet göra mätningar i anslutning till vissa på förhand utvalda events med annan metod. Framtida mätningar kommer med stor sannolikhet att genomföras med hjälp av bärbara mätare

Mätning av OOH MMS erbjuder nu de kanaler som önskar att beställa mätning av tittandet utanför hemmet på i förväg överenskomna events. Mätningarna kommer att ge svar på hur stort tittandet är, räckvidd, utanför hemmet. Det kommer inte att inkluderas i den officiella valutan men ge svar på omfattningen. Kostnaden per event kommer att beräknas utifrån det antal enkäter som måste skickas ut (beroende på eventets popularitet och estimerade tittandenivåer). Litet event blir således dyrare än ett större.

Mätning av OOH forts. Frågor som vi får svar på: Hur många tittar utanför hemmet vid stora event som ex. sportevenemang? Hur många tittar utanför hemmet i ”normala fall? plats? Hur ofta? Vilka programgenre tittar man på?

Förslag till frågor OOH Vi ställer frågor till ett ”minisverige” dagen efter aktuellt event Om IP sett ¨på TV” utanför bostaden igår, i förrgår, senaste veckan, senaste månaden, längre sedan. Vi frågar också hur ofta detta tittande brukar ske under en 30-dagars period (1-5, 5-10, dagar etc) Om IP tittat igår, frågar vi om IP tittat på valt/valda event, platsen för tittandet och under hur lång tid tittandet pågått. Vi ställer även fråga om grad av intresse för olika TV-genrer, MMS huvudkategorier Frågan om man brukar se på TV utanför bostaden samt graden av intresse ger svar på hur stor sannolikhet är att just denna person skulle ha tittat på TV utanför bostaden. Dessa frågor kräver större bas och ett antal nedslag för att redovisas i detalj.

Mätmetod Vårt förslag till mätmetod är webbpaneler där det går att ställa frågor till ett relativt stort antal individer och därigenom fånga upp tittande Out of Home i en analyserbar grupp. En rad faktorer finns att ta ställning till när det gäller webbpaneler: Åldersintervall, webbpaneler består ofta av individer i åldrarna år vilket innebär att man får acceptera att yngre och äldre inte kommer med. Metoden Sammansättningen, Vi försäkrar oss om att panelen är jämnt fördelad på övriga bakgrundsvariabler såsom kön och bostadsregion.

Mätning av OOH forts. Är detta en framkomlig väg? Om intresse finns för detta koncept kommer MMS att genomföra en pilotundersökning under kommande månader. Utvärdering av testet kommer att redovisas i Referensgruppen.

Pilottest Mätningar genomförs på det sätt som presenterats i föregående bilder Mätningarna ska ge en indikation om hur stort fenomenet med att titta på TV utanför eget eller annans hem är. MMS föreslår att något eller några events mäts under våren. Någon av följande event föreslås: –Champions League –EM-kval i fotboll –Ishockey-VM –Eurovision Song Contest –Formel 1-VM