Its learning ur ett organisationsperspektiv Leif Sköldberg, Rektor Rinmangymnasiet, Eskilstuna En skolledares reflektioner kring portal- och IKT- arbete på Rinmangymnasiet och Eskilstunas kommunala gymnasieskolor
Bakgrund Eskilstuna Tre kommunala gymnasieenheter med totalt ca 3400 elever Rinmangymnasiet – ca 1200 elever, 6 nationella program + Introduktionsprogram + gymnasiesärskolan Ingen tidigare gemensam portallösning på gymnasieskolorna, lösningar i mindre skala på enskilda program Flera års bakgrundsstudier och ”förberedelse” Bearbetning IT-enhet och Förvaltningsledning (kontinuerligt sedan många år) Förstudie (vt10) Pilotprojekt (ht10) 1:1 (vt11 med start ht11) PIM (lå 11/12) Upphandling (vt12) -> Its learning (ht12)
Vårt syfte med portallösning Höjda resultat via en gemensam ingång till IKT-resurser Yta för undervisningsmaterial – begränsningar i kommunala lagringen Bedömningsunderlag - synligt för elev, mentor, förälder, skolledning Matriser – kriterier + IUP Utvärderingar – synligt för lärare, elever, skolledare Underlag till utvecklingssamtal Föräldrakontakt Frånvarohantering (ht13?) Schema -> kalenderfunktion (ht13?)
Molnet kontra portal? InternetresursPortal Gratis?Kostnad Frihet för läraren? Styrning, kontroll (kräver hög individuell kompetens)(Tydlighet – kräver lägre kompetens) LärardrivenOrganisationsdriven Spridda resurserSamlad resurs Kvalitetsuppföljning svårKvalitetsuppföljning överblickbar Läromedelsportaler? (risk för flera portaler)
Att tänka på/ Kritiska faktorer Nätverkets status Vilken kapacitet klarar det? Vilka olika sorters enheter klarar det? (pc,mac, surfplatta, smartphone) Konfiguration? (hur ”öppet” är det?) Utvecklingsarbetet tar tid Portalen fyller inte sig själv Alla skall med? – den mentala processen hos personal och eleverna? Integrationer Satsa på kompetensutveckling parallellt (i förväg via piloter?) -> Lärande organisation Personal för att administrera och driva utveckling? - budgetfråga Relation med central IT-enhet? 1:1 på skolan? – För-/nackdelar med ”BYOD”? Office 365? ”Öppna/Stängda” datorer? – Dator/surfplatta/smartphone? (Öppen dator inte bara fördel för elever med speciella behov)