1 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Staten och det civila samhällets organisationer
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kultur för alla – gäller det mig
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Den nationella ungdomspolitiken
En reviderad läroplan för förskolan
Strategiskt samtal i Folkets Hus Alvesta: Överenskommelse mellan civila samhällets aktörer och offentlig sektor.
Samverkan – himmel eller helvete?
Samordning – samverkan - samarbete Falkenberg 21 november 2011 Berth Danermark
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad innebär ett barnperspektiv
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
SMAK-seminariet Berth Danermark
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Tidiga insatser för barn i förskolan
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Regionalt utvecklingsprogram
En ny modell för samverkan mellan stat, region och kommuner.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Den nationella kulturpolitiken - samspel mellan stat, regioner och kommuner Calle Nathanson.
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Finansiell samordning
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas.
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Presentationens avskrift:

1 1

Att leda med kvalité, vad står Kulturskolan inför för utmaningar, vad krävs av mig i min ledarroll för att lyckas med mitt uppdrag?

Expert kompetens är viktigt!

För, med & av unga

20 november 1989 Barn upp till 18 år. Barn lyfts in i på den politiska agendan. Barn har sina rättigheter som fullvärdiga medborgare Barn är subjekt

Regeringens mål Ungdomspolitiken alla ungdomar mellan 13 och 25 år ska ha verklig tillgång till välfärd och verklig tillgång till inflytande.

Ungas egen organisering Utmaning nr 1 Ungas egen organisering

Vad är politik?

Vad är viktigt för dig för att må bra?

Demokrati ? Former för att komma överens om gemensamma angelägenheter 10 10

SMoKs vision Alla barn och ungdomar har rättighet och möjlighet att utveckla kreativitet, färdigheter och erfarenheter genom tillgång till en mångfald av konstnärliga uttryck.

SMoKs verksamhetsidé SMoK skall genom opinionsbildning, kompetenshöjning och omvärldsbevakning arbeta för att musik- och kulturskolornas verksamhet stärks lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.

SMoKs långsiktiga mål – Verka för en tillgänglig, effektiv och högkvalitativ musik- och kulturskola i Sverige. – Stärka den kulturella yttrandefriheten i den demokratiska processen. – Stimulera debatt och skapa opinion i frågor inom musik- och kulturskoleområdet samt barn- och ungdomskulturområdet. – Främja samarbete mellan musik- och kulturskolorna samt mellan dessa och andra skolformer och institutioner i samhället.

– Verka för ändamålsenlig utbildning på högskolenivå inom musik- och kulturskoleområdet. – Initiera och sprida kunskap om nationella såväl som internationella utvecklings- och forskningsprojekt inom barn- och ungdomskulturområdet. – Stärka och utveckla nationella och internationella kontakter inom musik- och kulturskolevärlden. – Verka för ett ökat statligt engagemang för musik- och kulturskolan

SMoKs inriktningsmål för musik – och kulturskolan Musik- och kulturskolorna skall erbjuda alla barn och ungdomar en pedagogisk, lustfylld, skapande och frivillig verksamhet för konstnärlig och personlig utveckling. – Musik- och kulturskolorna skall aktivt verka för att alla barn och ungdomar – oavsett mentala, fysiska, kulturella, sociala, geografiska eller ekonomiska förutsättningar – kan delta i verksamheten. (Se FNs konvention om barnets rättigheter, särskilt artiklarna 4, 13 och 31) – Musik- och kulturskolan skall ha utbildade lärare.

–Musik- och kulturskolans skall ha pedagogik som utgår från barnets egen lust att lära och skapa. Musik- och kulturskolan skall arbeta för att få en viktig roll för såväl personlig som samhällelig utveckling. Musik- och kulturskolan skall erbjuda en bred verksamhet samt ge möjlighet till specialisering och fördjupning. Musik- och kulturskolan skall se elevernas påverkansmöjlighet på innehåll och utformning av skolans verksamhet som en förutsättning för hög kvalitet.

Att få en möjlighet att tala om det som är viktigt för mig!

Inflytande & delaktighet vad menar vi? Bild från SKL Medborgardialog hemsida april 2010

Vad krävs av mig i min ledarroll?

Tips för att lyckas!

Att arbeta lösningsfokuserat Stärker samarbetet Förbättrar stämningen i arbetsgruppen Ökar motivation och engagemang kring gemensamma mål Lär ut positivt tänkande och det kreativa lösningsfokuserade arbetssättet

Främjar team arbete Utökar arbetskamraters ömsesidiga respekt för varandra Hjälper människor att bemästra mänskliga problem på ett konstruktivt och skapande sätt

Problemcirkel Att beskriva problem Att förklara problem Anklagande förklaringar Försvar och motanklagningar Dålig stämning Ingen samarbetsvilja Ej framsteg Förklarandet av brist på framsteg Lösningsfokuserad arbetsplats © Helsingfors Korttidsterapi-institut 23

Lösningscirkel Definition av mål Snack om framsteg Uppskattande förklaringar Stolthetskänsla och uppskattning av andras bidrag Bra stämning Samarbetsvilja Många idéer - framsteg Förklarandet av framstegen Lösningsfokuserad arbetsplats © Helsingfors Korttidsterapi-institut 24

Utmaning nr 2 Lokalt områdes arbete

Vad är Vinsten/Nyttan av att samverka? Hållbar utveckling Resursvinster= samordnar kompetenser Roligare Sätter positiv press Lika för alla

Samverkan: ett samspel mellan olika dimensioner Regelverk Organisation Synsätt

Sociala representationer

Främjande faktorer: ledningsperspektiv Kunskap om samverkan Samverkan mellan ”ledningarna” Engagemang och delaktighet Klarlägg regelverk och undanröja hinder Tillse att resurser för samverkan finns Involvera samtliga berörda parter Skapa mötesplatser

Ledningens uppgift är att … – bygga upp en god samverkanskompetens – identifiera de mekanismer som underlättar samverkan – planera för att understödja dessa mekanismer – identifiera de mekanismer som försvårar samverkan – planera för att motverka dessa mekanismer –löpande följa utvecklingen

Hållbar utveckling? Hur då?

Styrning Beslut Bearbetning konsekvensanalys Inhämtning av åsikter/deltagande& inflytande Återkoppling-dialog om förslag Styrning Varför? - Vad? - Vem? - Vilka? - Hur? När? Revidering Förslag till beslut Utvärdering Återkoppling till berörd målgrupp ex Unga besökare Beslut ©anettedalqvist’09

Skapa en årsagenda, flerårsagenda En pågående process Utvärdering och konsekvensanalyser Strategidokumentet ska koppla ihop i ordinarie budget arbetet

Metoder är en framgångsfaktor

Vad är KUL? Att bli sedd för den man är Att den vuxne ser och bekräftar mig Att fnittra ihop Kompetensutveckling Ulf Blomdahl 35 35