Ungas väg till vuxenhet i ett föränderligt samhälle

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Äldre i välfärden.
Genusperspektiv i förskola/skola
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Forskning och fakta om arbetslivet och skolan
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Kultur för alla – gäller det mig
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Sveriges relation till Europa
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Nya Elementar!.
Gatukultur, ny etnicitet och heroinmissbruk
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Hur bör samhället organiseras
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Vad är identitet?.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Vi vet att tjejerna flyttar och grabbarna stannar Men vad gör vi åt det…
Demokrati och hur Sverige styrs
Personlig assistans ur ett sociologiskt perspektiv Forskningsledare Antti Teittinen Förbundet Utvecklingsstörning.
Ta ställning och handla!
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Alkoholen, jag och samhället Per Blanck Varför dricker en del alkohol? Festmarkör Socialt smörjmedel Gott Förväntas göra det Stämningshöjande Ångestdämpande.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Allt var bättre förr! Eller? NEJ. Vad det bättre förr? Bättre poliser och snällare tjuvar.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Varför krig och inte fred?
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Vad är identitet?.
Religion?.
Vad skiljer partierna åt?
Genus Manligt & kvinnligt.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Reflektioner kring flyktingbarn och migration LARS DENCIK Senior professor i socialpsykologi Roskilde Universitet, Danmark
Möjlighet till Egen Kraft!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Geografi / samhällskunskap
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Presentationens avskrift:

Ungas väg till vuxenhet i ett föränderligt samhälle Något - Någon

Ungdomstidens uppgifter Kompetens och kunskap Genom…skola, utbildning och andra slags lärande aktiviteter (CV-samhället) Ett komplext samhälle förutsätter kompetenta individer. Livslångt lärande Arbetslivet (variabelt) Samhället (globalt och mångkulturellt, resande etc.) Emotionell mognad Genom att växa upp i en emotionellt stabil miljö med relevanta och stabila ’signifikanta andra’ och dito ’referensgrupper’ (Goffman 1972) Att klara av att bryta med föräldragenerationen och stå som modell och grund för en egen familj

Individ, grupp, kollektiv, egenskaper Barn, barnen, barndom, barnslighet Ung, ungdomar, ungdomen, ungdomlighet Deskriptivt ---- Värderande Biologi, javisst men hela tiden inom ramen för det föränderliga sociala och kulturella Normer och värderingar: barndomens födelse under 1500-talet, unga som hittar på rackartyg, etc. Politik, lagstiftning: ungdomslagar, ungdomspolitik, Barnkonvention Sociala praktiker: institutionalisering av barndoms- och ungdomstid Ålderssegregerat samhälle. Stora delar av befolkningen förhindras delta i det på lika villkor som de vilka är äldre än 18 år. Kulturella preferenser: eftersträvansvärda egenskaper eller förkastningsvärda egenskaper Barnslig – ungdomlig Timing av biologisk utveckling i relation till sociala/kulturella preferenser Värdering: lillgammal, barnslig, omogen Biologisk mogenhet – social mogenhet: RISKBETEENDE ? Beroende visavi frihet (föräldrar, offentliga och privata institutioner etc.)

Generationer visavi livsfaser Nature and Nuture Nature: biologi/fysiologi – utvecklingsstadier Nuture: fostran/socialisation - samhällets hantering av biologin/fysiologi, antagna utvecklingsstadier och förhållningssätt till dem. Being and becomming Being: för sig själv (individen och gruppen) Becomming: i tillblivelse, transition, övergång… inget bestående (ngt. man passerar) Struktur, kultur och aktör Passivt accepterande av färdiga modeller för vuxenblivandet (marknad och stat) Default individualization (Côte) - konformitet Aktivt kulturskapande – aktivt/strategiskt förhållningssätt till struktur/regler Developmental individualization (Côte) - nyordning Generationer visavi livsfaser Olikhet genom skilda förutsättningar Likhet genom utmaningar och förväntan (social interaktion, man är den man blir sedd att vara som)

Generation Mannheim, Karl (1952[1928], 1943) Människor som föds vid ungefär samma tidpunkt och upplever likartade samhälleliga förutsättningar under sin barn/ungdomstid kommer att likartade värderingar och beteenden t.ex. krigsgenerationer, Generation X, ’moklofs’, materialister/ postmaterialister (Wyn, Woodman 2006, Haavio-Mannila et al. 1996, Inglehart 1977) Karghet eller överflöd – basala förutsättningar Grundläggande för vilka prioriteringar som görs av skilda ålderskohorter (eller avgränsade generationer). Vad är viktig, arbete eller fritid – kollektiv eller individen? Värderingar följer med individen genom hela livet (Fürth, 2002/3), berör således inte enbart ungdomar utan också vuxna och pensionärer Vilken musik kommer ni att lyssna till på ålderdomshemmet?

Signifikanta händelser under ungdomstiden Utbildnings- system Födelseår Ungdoms- tid Signifikanta händelser under ungdomstiden Utbildnings- system Arbetsmarknad Omvärldskon- takter / globalisering 1925–1930 1939–1945 Världskrig ”Krigsgeneration” Selektivt: Real/folkskola. Massarbetslöshet. Kris och AK- arbeten. Konsolidering av nationalstaten. 1945–1950 1959–1965 Ekonomisk tillväxt, välfärdsstat ”Folkhems- generation” Utbildningsreform er: gymnasium och högskola. Arbetskraftsinvandr ing. Kvinnor till offentlig sektor. Internationaliser ing. Kalla kriget. 1975–1980 1989–1995 Ekonomisk kris. Massarbetslöshet ”Krisgeneration” Lgy 69. Ämnesbetyg. Expansion av högskola. Recession. Lågkvalificerade arbeten minskar i antal. Globalt ekonomiskt beroende. 1985–1990 1999–2005 Ekonomisk tillväxt, privatisering ”Tillväxtsgeneration” Lgy 94. Kursbetyg. Friskolor. 50 procent till högskola. Polariserad arbetskraft: hög- och lågutbildade. Outsorcing. Nätverks- samhälle. Effekter av EU.

Olika förutsättningar

Status passage A rite of passage is that series of instructions, ceremonies, and ordeals by which those already in a special status initiate neophytes into their charmed circle, by which men turn boys into fellow men, fit to be their own companions and successors (Becker et.al. 1961, s.4) Formell: juridik/ålder (12 år, 15 år, 16 år, 18 år, 20 år, 25 år etc…) Informell: när andra uppfattar att man kan ta ansvar och betraktar individen som likvärdig: t.ex. lärling/novis – gesäll – mästare/mentor. Nyckelövergångar: av samhället/sociala sammanhang sanktionerade ”markörer” för vuxenblivandet (i) sluta skolan, (ii) varaktigt arbete (iii) flytta hemifrån, (iv) bilda egen familj (Hurrelman 1989, George 1993) Standardisering genom att vuxenblivandet är strukturerat genom skolan och utbildningssystemets försorg (Buchmann 1989). Alla gör samma resa… Korta och långa transitioner (short track, long track – klassbundet) Komplext genom media och många olika slags referensgrupper/identiteter.

Identitet/självet en process alla genomgår oavsett tid och rum Identitetskriser knutet till plasticitet, life careers Ständigt (om)skapa sin identitet, sitt jag och sina mål en successiv tillblivelseprocess i ett socialt och kulturellt rum Livsstilslaborering gm. subkulturer en eller flera övergångsrit(er) Skola, arbete, flyttande, förhållanden, egen familj… rationalisering från föräldrars erfarenhet om Vad jag är (Något)  ungas sökande efter Vem jag är (Någon) genom anpassning till yttre omständigheter) Yttre gestaltning genom media och populärkultur – åldersadekvata markörer tillskriven (som gruppassociation) eller förvärvad identitet en generationsspecifik process unik för dagens barn/ungdomar (som särskiljer sig från gårdagens…) A. Barn/unga idag jämfört med förr. B. Barn/unga idag jämfört med föräldrar idag.

Identitetsutveckling Biologi (medicin – psykiatri) Utifrån kroppens utveckling: Pubertet, vuxendom, ålderdom Att hantera åldrandet Kropp och psyke i ett sammanhang Psykologi (psykologi – psykiatri – utbildningsvetenskap) Psykisk utveckling kopplad till fysiologisk utveckling barndom pubertet (adolescens), åldrandets fysiologi Social (samhällsvetenskap – humaniora – utbildningsvetenskap) Samhällsfaktorer påverkar identitetsutvecklingen Villkor och möjligheter (media, utbildning, vänner, familj, släkter, religion, politik, ekonomi, ritualer, konfrontationer, generationer). Skilda barndomar i relation till klass, kön, etnicitet etc. ev. funktionshinder, var man bor etc.

- tre generationer

1900 - 1945

Traditionellt samhälle: Lokala sammanhang (byn – municipalsamhället) Självförsörjande (lokal arbetsmarknad) Migration: arbete (religiositet) Demokrati: sociala skillnader ”av börd”, Kollektiv: förenade av likhet Trögrörligt och ”trygg” reproduktion Utbildning: folkskola - real (selektiv) Ungdom: lydnad – plikt. Gerontokrati. Både ansvar och underkastelse. Vuxenhet: attraktion Generation/genus: tydligt patriarkat – mellankrigsgeneration … Media: tidningar/kristallmottagare Funktionshinder: Halta och lytta, original, Delaktighet men synlighet (stigmatiserande) Världen Nationen Byn

Bilder av omvärlden… Sven Hedin Skolplanscher Kungar och krig Barbarer och Från Pol till Pol Skolplanscher Det heliga landet Naturen Kungar och krig Rommel/Montgomery Finska vinterkriget OMVÄRLDEN: EN OSÄKER PLATS

1950 - 1970

Modernt samhälle Nationellt sammanhang: Sverige, Norden, Europa… Välfärdsstaten: Uppbyggnad och expansion. Migration: Arbete och utbildning Demokrati: ”av börd”  ”förvärvade egenskaper” Kollektiv: Social mobilitet av ”sakskäl” – karriär för alla (?) Bekämpa orättvisor… Utbildning: grundskola – gymnasium Ungdom: uppror – något eget. Linjär process. Vuxenhet: det man inte vill (men det man blev…) Generation/genus: ”dolt” patriarkat. Baby Boomer + Generation X Media: TV – kassettbandspelare – VHS (fildelning!!!) Funktionshinder: handikappade – Fysiskt: hjälpmedel, rehab, etc. Psykiskt: institutionsvård, medicinering… Världen Nationen Byn

Bilder av omvärlden Välfärdssamhället Väst/Öst Studier för alla Sällskapsresor Television

Omvärlden Tillväxt… Möjligheter… Politik… Kommersialism Livsstil… Rekreation… BORTA BRA, MEN HEMMA BÄST

2000-talet

Senmodernt samhälle Globala möjligheter i lokala miljöer Dolda beroenden Välfärdsstaten: nedmontering och regression Migration: Arbete, utbildning och intresse Demokrati: förvärvade egenskaper  intressebaserad orientering (deltagandet minskar…) Individualitet: envar sin egen lyckas smed Utbildning: förskola – grundskola – gymnasium - universitet Ungdom: ökad press – något unikt och eget, Vuxenhet: ointressant? Generation/genus: uppbrott? återgång? Generation Y, MeWe Media: MP3, Ipod, Iphone, appar, HD, MSN, FaceBook…, Funktionshinder: integration gm. Delaktighet (likaOlika) – Samhall, Paralympics etc. Världen Nationen Byn

Bilder av omvärlden Globalt Lokalt

Något  Någon Perspektivförskjutning Lokalt  Nationellt  Globalt Oss  Jag  Vi Arbete  Utbildning  Erfarenhet Likhet  Pluralism  Fundamentalism Styrning  Frihet  Osäkerhet Styrd  Förhandlingsbar  Föränderlig Något  Någon 1800 talet 1900 talet 2000 talet