- Introduktion av införande av Lgr 11

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
VART SKA VI…?.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
SET Social Emotionell Träning
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Välkomna till Orkanen.
Betyg och förmågor.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Den individuella utvecklingsplanen
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Hovstaskolans styrdokument
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Läroplansnätverk förskola
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi och vem är jag?
Resultat av klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

- Introduktion av införande av Lgr 11 Skola 2011 - Introduktion av införande av Lgr 11

Tidsplan Aug-Okt Utbildning av förvaltning och rektorer V 41-44 Introduktion till Lgr 11 Arbete i grupper på respektive skola V 47-48 Uppföljning i storgrupp V 2 Kursplanekonferenser i Östersund 12/1 Lars träffar alla ”kursplanespecialister” 14-15/2 Studiedagar i ämnesgrupper Arbete i respektive ämnesgrupper Junidagarna Arbetet summeras och slutförs

Diskussionsfrågor Bikupediskussion i 10 min Varför har det varit så svårt att införa och genomdriva Lpo 94 Vad kan vi lära av införandet av förra läroplanen Vad är kunskap enligt nuvarande läroplan?

Två olika kunskapsssyner Behaviorism ( Lgr 69 och Lgr 80 ) Konstruktivism ( Lpo 94 och Lgr 11 )

Behaviorism Kunskapen är objektiv och kvantitativ Kunskap förs över från en sändare till en mottagare Information förs över från en sändare och mottagaren gör om den till kunskap Att lära sig något innebär att kunna lagra information. Kunskapen finns ungefär som ett par skor i garderoben

Konstruktivism Kunskap är ingenting definitivt Eleverna tar inte emot kunskapen, de skapar den. Läraren kan bara hjälpa till Kunskap är inte sann eller osann utan den kan därför argumenteras och prövas

Konstruktivism Kunskapsbegreppet består av två dimensioner Fakta, begrepp, teorier, sammanhang och modeller från olika ämnen= kunskap som innehåll Kompetenser som eleverna ska utveckla i förhållande till undervisningsinnehållet =Kunskap som process, kunskapande

Diskussion Diskutera i 5-10 minuter Undervisningsinnehåll är inte detsamma som kunskapsmål

Vad är mål i skolan? En sammanblandning finns mellan görande och lärande Målen i nya läroplanen är inte innehållsmål utan förmågor som eleverna ska lära sig Vilka mål kan det vara

Typer av förmågor som eleverna ska nå Tolka och analysera Kommunikativ förmåga Identifiera och lösa problem Reflektera Värdera och tänka kritiskt Skillnader och likheter Metakognition = lära om sitt eget lärande

Redskap för att arbeta med detta Lokal pedagogisk planering Bedömningsmatriser