- Introduktion av införande av Lgr 11 Skola 2011 - Introduktion av införande av Lgr 11
Tidsplan Aug-Okt Utbildning av förvaltning och rektorer V 41-44 Introduktion till Lgr 11 Arbete i grupper på respektive skola V 47-48 Uppföljning i storgrupp V 2 Kursplanekonferenser i Östersund 12/1 Lars träffar alla ”kursplanespecialister” 14-15/2 Studiedagar i ämnesgrupper Arbete i respektive ämnesgrupper Junidagarna Arbetet summeras och slutförs
Diskussionsfrågor Bikupediskussion i 10 min Varför har det varit så svårt att införa och genomdriva Lpo 94 Vad kan vi lära av införandet av förra läroplanen Vad är kunskap enligt nuvarande läroplan?
Två olika kunskapsssyner Behaviorism ( Lgr 69 och Lgr 80 ) Konstruktivism ( Lpo 94 och Lgr 11 )
Behaviorism Kunskapen är objektiv och kvantitativ Kunskap förs över från en sändare till en mottagare Information förs över från en sändare och mottagaren gör om den till kunskap Att lära sig något innebär att kunna lagra information. Kunskapen finns ungefär som ett par skor i garderoben
Konstruktivism Kunskap är ingenting definitivt Eleverna tar inte emot kunskapen, de skapar den. Läraren kan bara hjälpa till Kunskap är inte sann eller osann utan den kan därför argumenteras och prövas
Konstruktivism Kunskapsbegreppet består av två dimensioner Fakta, begrepp, teorier, sammanhang och modeller från olika ämnen= kunskap som innehåll Kompetenser som eleverna ska utveckla i förhållande till undervisningsinnehållet =Kunskap som process, kunskapande
Diskussion Diskutera i 5-10 minuter Undervisningsinnehåll är inte detsamma som kunskapsmål
Vad är mål i skolan? En sammanblandning finns mellan görande och lärande Målen i nya läroplanen är inte innehållsmål utan förmågor som eleverna ska lära sig Vilka mål kan det vara
Typer av förmågor som eleverna ska nå Tolka och analysera Kommunikativ förmåga Identifiera och lösa problem Reflektera Värdera och tänka kritiskt Skillnader och likheter Metakognition = lära om sitt eget lärande
Redskap för att arbeta med detta Lokal pedagogisk planering Bedömningsmatriser