om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
© APeL Om partnerskap 1. Vad är partnerskap och varför? 2. Vad? 3. Hur?
Integration och mångfald –
Kjerstin Larsson Forskningsledare
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Förstudie ESF Västmanland
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Building Bridges and Breaking Bonds
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att utveckla lärandet i och av Starka Forsknings- och Innovationsmiljöer Göran Andersson
Intecknade medel av totala finansplanen För PO 1med 20 procents återflöde , mkr. Totalt 46 %
Bord 1-4 Vem är lärandet till för? Vad ska läras? Vem ska lära?
Välkommen till ESF:s seminarium
Socialfonds-programmet
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Västra Götaland.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Lärande utvärderingar
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Lärande utvärdering genom följeforskning
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Hur stärker vi Socialfondens chanser att göra skillnad? Lärkonferens 25 – 26 augusti 2010 ESF-rådet, processtöd och temagrupper.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010 Utvecklingsdag om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010

Varför finns det EU-projekt Varför finns det EU-projekt? Varför är lärande och strategisk påverkan centralt i ESF-projekt?

Utvärderingar av föregående programperioder visar: ESF: Generellt argumenterar all utvärdering för att det behövs mer återföring av resultat och erfarenheter. Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar i lärande utvärdering som stöd för regional utveckling. ITPS: Stora investeringar i regional utveckling, små eller inga effekter på regional tillväxt kan identifieras.

O Projektet krockar med och kommer inte över den osynliga organisatoriska muren O P Innovativa idéer Strukturell påverkan O O Projekterfarenheterna sprids dåligt och resultaten leder sällan till att strukturerna påverkas Projektet rör om i grytan, men har svårt att förändra organisationerna

? Idé Plan Ansökan Genomförande Resultat Absorbering Förändring PROJEKT Idé Plan Ansökan Genomförande Resultat ? ORGANISATION Absorbering Förändring Hållbara effekter Absorbering:, själva 1 Inse värdet 2 Prioritera uppföljning 3 Organisera för aktiv fortsättning Implementering, antyder att ngn annan kan instrumentellt göra det enkelt 5

Två olika logiker: verksamhet och lärande (Ellström, 2001) ”Utförandets logik”: Tonvikt på: effektiv handling problemlösning genom undvikande av problemet eller tillämpning av givna regler/instruktioner enhetlighet och likatänkande, stabilitet och säkerhet ett anpassningsinriktat lärande ”Utvecklingens logik: tanke och reflektion alternativtänkande, experiment och risktagande tolerans för olikhet, osäkerhet och felhandlingar ett utvecklingsinriktat lärande 6

Hur ska kortsiktiga lokala projekt kunna påverka och ge långsiktiga organisatoriska effekter på arbetslivet i EU?

Projekt Resultat Innovativ idé Problem/ Möjlighet Effekter Regionala planer (RUP) ESF/ Programmål Strukturer Arbetslivsutveckling i EU (t.ex. Lissabonstrategin)

Strategisk checklista Identifiera vad som är unikt/nytt i ert projekt Lista vilka aktörer som kan påverkas av era resultat Prioritera de viktigaste aktörerna att nå för att få långsiktiga effekter Granska och stärk deras grad av aktiva delaktighet i projektet

Planeringsstyrda projekt Processtyrda projekt Planering, budgetering, uppföljning. Rationellt, enkelt, entydigt Process, delaktighet, förändring, dialog, kultur, omvärld. System. 10

Olika synsätt Planeringstänkande Instrumentellt synsätt Åtgärd A leder till mål B Slutet system Omgivningen är stabil Processtänkande Dynamiskt synsätt Helhetsperspektiv Öppet system Samspelar med omgivningen Två synsätt på projekt som påverkar utvärderingstänkandet SYSTEMTÄNK Allting påverkar och påverkas av allting annat i omgivningen. Helheten är större än summan av delarna. Ett sätt att betrakta världen. Betydelsen av mångfald av perspektiv. Förstå relationer, funktioner, sammanhang och mönster. Organisationer är öppna, pluralistiska och evolutionära.

Om verkligheten är föränderlig hur kan vi arbeta lärande?

Lärande typer (Ellström, 1992) Anpassningsinriktat Vad – åtgärda Kontrollera Utnyttja befintlig kunskap Utvecklingsinriktat Varför – förstå Reflektera Utforska ny kunskap En organisation som inte utmanas fastnar lätt i rutiner och ett anpassningsinriktat lärande. Utvärdering bör föra in frisk data i systemet (nyheter om skillnader) som möjliggör ett utvecklingsinriktat lärande.

Vad innebär en lärande utvärdering?

Utvärderingstyper Summativ och kontrollerande Formativ och lärande Varför? Kunskap att bedöma Kunskap att förändra Vad? Resultat och effekter Praktik och process När? Sällan, efteråt Ofta, under tiden

Planeringsstyrda projekt och summativ utvärdering Stimulerar ett anpassningsinriktat lärande

och formativ utvärdering Processtyrda projekt och formativ utvärdering Lärande Stimulerar ett utvecklingsinriktat lärande

Centralt i en lärande miljö Dialog Delaktighet Kontinuerlig återkoppling Gemensamt lärande Kritisk reflektion

Metoder och arbetssätt DATAINSAMLING Egendokumentation Enkäter Intervjuer Fokusgrupper DATABEARBETNING Fokusgrupper (Analys) Seminarier Workshops Nätverk

En lärande utvärderare Är mer processkunnig än metodexpert Kombinerar närhet med kritisk distans Balanserar omedelbar nytta med långsiktiga effekter Stödjer och stör (farthinder) Organiserar gemensamma lärmiljöer Involverar intressenter/strategiska aktörer och samlär Sprider information Har jämställdhets- och tillgänglighetsperspektiv 7. Inte bara samlar

Checklista lärande utvärdering Budgetera tillräckliga resurser, minst 5 helst 10 % Tänk igenom hur ni vill använda utvärderingen Gör en styrande beställning/anbudsunderslag Se till att tidigt få in en utvärderare i projektet Organisera tillsammans med utvärderaren för kontinuerlig uppföljning och gemensamt lärande

KONTINUERLIG UPPFÖLJNING FÖRÄNDRING Innovativ idé Resultat Effekter Problem/ Möjlighet LÄRANDE UTVÄRDERING ERFARENHETER Regionala planer (RUP) KONTINUERLIG UPPFÖLJNING FÖRÄNDRING GEMENSAM ANALYS ESF/ Programmål Strukturer STRATEGISK PÅVERKAN Arbetslivsutveckling i EU (t.ex. Lissabonstrategin)

Använd lärande utvärdering för strategisk påverkan Gör riktade insatser för att få med och involvera de viktigaste strategiska aktörerna på olika nivåer i den gemensamma lärmiljön Organisera flera uppföljningsseminarier Tänk stort och gå samman Utmana er själv och andra Använd stöden

Processtöd & Temagrupper Projektutveckling Jämställdhet Tillgänglighet Lärande och strategisk påverkan Arbetsplatslärande och omställning, A&O Entreprenörskap och företagande Unga (Åter)inträde och integration, TIA Likabehandling

SPeL:s stöd till projekt Direktstöd i projektarbetet (kunskap/analys/organisering) Lärande nätverk för projektledare och utvärderare Seminarier/workshops/konferenser på regional/nationell/transnationell nivå