Klagshamns rektorsområde

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

VÄLKOMNA! till Solhemsskolans Föräldramöte ht 2012
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna på information om gymnasievalet!
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Välkommen till Vikenskolan
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Klagshamns rektorsområde
Närvaro!!.
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till föräldramöte
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Klagshamns rektorsområde
Nytt betygssystem.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Skolan är till för ditt barn - Om den nya läroplanen och den nya skollagen för dig som har barn i sameskolan.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Föräldraråd
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Planering och genomförande av undervisningen
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde. Vision Limhamn-Bunkeflo ”Vi ska erbjuda intellektuell, kreativ och fysisk stimulans i en socialt utvecklande.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Föräldramöte år 7-9 Välkomna! Rektorsområdets vision Presentation av personal Utvecklingsarbete Ledigheter Föräldraförening Betygsinformation Tonårstiden.
Föräldramöte år 2-3 Välkomna! Rektorsområdets vision Utvecklingsarbete Fritids Ledigheter Föräldraförening Likabehandlingsplan Presentation av personal.
Föräldramöte år 7-9 Välkomna!
Klagshamns rektorsområde
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Mötesordning- och syfte och förväntningar med föräldraföreningsmötena
Klagshamns rektorsområde
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Klagshamns rektorsområde Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde

Vision för Klagshamns ro På Klagshamns rektorsområde ska elever, personal och föräldrar känna stolthet över sin skola. Ledorden kunskap, glädje, trygghet och självständigt och kreativt tänkande ska genomsyra verksamheten. Vi förutsätter en öppen kommunikation och goda relationer i möten med elever, personal och föräldrar.

Agenda för kvällen Hur är det svenska skolsystemet uppbyggt Betygsstegen, meritvärde, antagning till gymnasiet Vad bedömer och betygssätter läraren Olika synsätt vid bedömning (formativ och summativ bedömning) Hur säkerställer vi likvärdig bedömning Hur ser det ut på Strandskolan, resultat Terminsbetyg och slutbetyg

Hur är det svenska skolsystemet uppbyggt? Skollag (i Sverige har vi ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem med likvärdig bedömning som mål) Skolförordning Läroplan Kursplaner i varje ämne Kunskapskrav Allmänna råd (åtgärdsprogram, IUP med skriftliga omdömen år 1-5, undervisningens planering, frånvaro, m.fl) Kommunala anvisningar Övriga lagar (exempelvis arbetsmiljölag omfattar även elever, ej utsättas för fysisk eller psykisk ohälsa) Skolinspektionen (relation NP och faktiskt betygsutfall) http://www.youtube.com/watch?v=1VvnE7fWyNI&feature=youtu.be

Kursplanerna (ämnesvisa) Ämnets syfte Centralt innehåll (årskurs 1-3, 4-6 och 7-9) Kunskapskrav (årskurs 3 sv, ma, no, so; årskurs 6 och 9 samtliga ämnen)

Pedagogiska planeringar   ARBETSOMRÅDE/ INLEDNING KUNSKAPSKRAV KONKRETISERADE MÅL - detta ska du lära dig Du ska: BEDÖMNING - Vad? - När? - Hur? Vi bedömer din förmåga att: UNDERVISNING - så här ska vi arbeta Vi kommer att: ÄMNESSPECIFIKA ORD OCH BEGREPP ELEVDELAKTIGHET/ INFLYTANDE SYFTE -från LGR 11 Eleven ska utveckla sin förmåga att: CENTRALT INNEHÅLL - från LGR11

Syftet med bedömning Kartlägga kunskaper (diagnos av elevens kunskaper) Värdera kunskaper (Jämförelse av elevens kunskaper mot ämnets kunskapskrav i skriftliga omdömen samt i betygen) Återkoppla för lärande (hjälpa eleven lära mer) Synliggöra praktiska kunskaper (konkret återkoppling på görandet ex. vid skapande) Utvärdera undervisningen (hur utvecklar läraren sin undervisning, NP)

Varför betyg i Sverige? Sortering inför framtida studieval (enda instrumentet i Sverige (förutom högskoleprovet), intagningsintervjuer eller andra redskap förekommer ytterst sällan) Värdera kunskaper (Jämförelse av elevens kunskaper mot ämnets kunskapskrav i skriftliga omdömen samt i betygen)

Vad bedömer och betygssätter läraren på Vad bedömer och betygssätter läraren på? – Bland annat elevens förmåga analysera, reflektera, hantera information, värdera, lära sig att lära – metakognitiv förmåga, se orsakssamband, kreativitet, kommunicera, lösa problem, förstå begrepp i olika ämnen. E C A Grundläggande Goda Mycket goda Enkla Utvecklade Väl utvecklade Beskriver och ger exempel Förklarar och kopplar ihop Förklarar och generaliserar Avgränsat Relativt varierat Varierat Prövar Prövar och omprövar Prövar och omprövar systemtiskt

Betygssteg och meritvärde A - 20 poäng B – 17,5 poäng C – 15 poäng D – 12,5 poäng E – 10 poäng F – 0 poäng, ej uppnått samtliga kunskapskrav för betyget E. B och D ska samtliga delar i kunskapskraven vara uppfyllda i nivån under (E och C) och majoriteten av betygssteget ovanför. Meritvärdet räknas på alla ämnen (har man moderna språk är det 17 ämnen men har man inte det räknar man på 16 ämnen). Meritvärdet är samtliga bokstäver omvandlade till siffror

Kunskapsbedömning och betygssättning Formativ bedömning (framåtsyftande bedömning kontinuerligt i undervisningen) - poängprov meningslöst för lärandet - diagnoser, framåtsyftande kommentarer, självvärdering, kamratbedömning, modellering, EPA, ”fusk” m. fl. metoder är effektivt för lärandet och viljan att lära mer. Summativ bedömning (summerande bedömning av elevens kunskaper vid ett givet tillfälle. Grundar sig bakåt i tid. - Betygsättning

Hur säkerställer vi likvärdig bedömning? Sambedömning av elevarbeten Modellering (elever tittar på gamla elevarbeten) Kollegiala samtal om bedömning Nationella prov Samtal mellan lärare i olika skolor/ämnen Uppföljning av betygsstatistik Kontinuerlig fortbildning i ämnet

Hur ser det ut på Strandskolan, resultat? 93% av eleverna kommer in på sitt första handsval Cirka 95% klarar gymnasiebehörighet Vårt meritvärde ligger i snitt på 254p Målsättning inom 3 år är 100% måluppfyllelse och ett snittvärde på 230 meritvärdespoäng

GYMNASIEBEHÖRIGHET läsåret 2013/2014 Malmö Stad Yrkesförberedande 76,9 % Högskoleförberedande 75,0 % Strandskolan Y rkesförberedande 94,9 % H ögskoleförberedande 94,9% MERITVÄRDEN läsåret 2013/2014 Malmö Stad Åk Flickor Pojkar Totalt 6 198,9 177,8 188,2 7 195,1 174,4 184,7 8 201,2 180,5 190,6 9 223,3 203 212,6 Strandskolan 262,1 246,7 254,4 268,8 221,8 249,4 240 244,9 242,,3 267,5 244,2

Terminsbetyg För terminsbetyg gäller enligt skollagen att: När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. Vid bedömningen ska elevens kunskaper i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och 2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9. 10 kap. 19 § skollagen (2010:800)

Tack för idag och hoppas ni haft en givande kväll!