Elevassistenter och det lärande uppdraget

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Barn och elever i behov av särskilt stöd
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
Plan mot kränkande behandling
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Projektansvarig Inger Landen Projektledare Marie Walther
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
LSS 1§ Omfattar personer med
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Förskolan Ekot´s modell för
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Yhmyndigheten.se Vad är Yh-utbildning? Utbildningar på eftergymnasial nivå (6 mån – 3 år långa) Skräddarsydda utifrån näringslivets behov Avgiftsfria och.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Disposition och utgångspunkter
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
MED KUNDVAL HAR NACKABORNA MAKTEN ÖVER SIN SERVICE.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Förskolan Ekot´s modell för
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Förordningstext Speciallärarexamen
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
April 2016 HSO Sjukersättning Frågor Assistansersättning Frågor Mina sidor Försäkringskassan informerar.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Fritidshem på Knappekulla
Boendestöd.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Elevassistenter och det lärande uppdraget Gun Stenmark

Problem Här kan det uppstå: gränsdragningssvårigheter mellan assistenterna osäkerhet om vem som ska assistera barnet med vad, samt när det ska ske och på vilket sätt Skollagen,läroplanen(Lpo94)samt internationella överenskommelser såsom Barnkonventionen, FN:s standardregler(1995) och Salamanca deklarationen (1994) är alla tydliga när det gäller rätten till stöd men inga angivelser finns på hur stödet ska utformas. Det är upp till varje kommun att bestämma.

Elevassistent Def. Elevassistenten arbetar ofta med elever som har fysiska funktionshinder, koncentrations- eller inlärningssvårigheter (Gadler 1997) Elevassistenten ingår i skolans organisation och står under ledning av rektor. Assistenten kan arbeta som generellt stöd till hela klassen antingen på grund av att klassen som helhet har detta behov eller på grund av att en eller flera elever i klassen behöver mer av lärarens uppmärksamhet. En elevassistent kan också arbeta med en enskild elev (SOU, 1998:66)

Elevassistent Elevassistenten ingår i skolans organisation och står under ledning av rektor. Assistenten kan arbeta som stöd till hela klassen antingen på grund av att klassen som helhet har detta behov eller på grund av att en eller flera elever i klassen behöver mer av lärarens uppmärksamhet. En elevassistent kan också arbeta med en enskild elev (SOU, 1998:66)

Personlig assistent Def. För att få personlig assistent krävs omfattande funktionsnedsättning och behov av hjälp i vardagen. Personliga assistenten omfattas av LSS Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. (1993:387) LASS Lagen om assistansersättning,(1993:389) utgår inte ersättning för assistent när barnet är i skola eller i barnomsorg om inte särskilda skäl finns. Då ska skolan använda elevassistenter som pedagogiskt stöd till elev med funktionshinder (SOU,1998:66). Möjlighet att anställa samma person som assistent under skoltid och fritid bör man ta till vara. Då har kanske assistenten två olika arbetsgivare.

Personlig assistent LASS Lagen om assistansersättning,(1993:389) utgår inte ersättning för assistent när barnet är i skola eller i barnomsorg om inte särskilda skäl finns. Då ska skolan använda elevassistenter som pedagogiskt stöd till elev med funktionshinder (SOU,1998:66). Möjlighet att anställa samma person som assistent under skoltid och fritid bör man ta till vara. Då har kanske assistenten två olika arbetsgivare.

Arbetsbeskrivning Gadler (1999), Bengtsson, Förander och Söder (2001) ger förslag på vad en arbetsbeskrivning kan innehålla: - Målet för assistenten utifrån elevens åtgärdsprogram - När, hur och i vilken omfattning assistansen ska ges - Vilken / vilka elever ska assistenten arbeta med? - Planeringstid för samarbete med lärare/arbetslag - Arbetstider, informations tider och pauser. - Tid för föräldrakontakt. - Vikarieplan. - Plan för fortbildning och handledning. - Aktuell förteckning över kontaktpersoner inom ex habilitering och SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten

Elevassistent utbildning Skolverkets påbyggnadsutbildning för elevassistenter. (2007) Utbildningens uppbyggnad Att arbeta som elevassistent styrdokument, värdegrund, arbetslag, samverkan med föräldrar mm Att möta elever med funktionsnedsättning olika funktionsnedsättningar praktiska, sociala och pedagogiska konsekvenser, fördjupningsarbete Elevens lärande och utveckling arbetssätt och metoder som stödjer elevens delaktighet, lärande och utveckling, specialpedagogiska kunskapsområdet , den vuxnes betydelse, förhållningssätt och bemötande Elevers miljöer olika livsvillkor, samhälls- och omvärldsförändringar Kommunikation och möten kommunikativa uttrycksformer och mellanmänskliga möten,kommunikaton mellan människor påverkas av olika faktorer