Varmt välkommen tillbaka

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Danderyds Gymnasium! Varmt välkommen. Danderyds Gymnasium! Varmt välkommen.
Wendela Hebbegymnasiet - kultur och media Estetiska programmet - Bild och formgivning - Dans - Estetik och media - Musik - Teater Humanistiska programmet.
Planering.
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Nya samlade läroplaner
Gymnasieval 2011.
1993 VARBERG 2007 TROLLHÄTTAN 2014 I 13 STÄDER 288 PERSONER ANSTÄLLDA 2420 ELEVER HUVUDMANNEN LBS KREATIVA GYMNASIET.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Utbildningsdepartementet Krafttag mot skolk. Utbildningsdepartementet Antal grundskoleelever med upprepad frånvaro under två månader. Antal skolpliktiga.
Planering och genomförande av undervisningen
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Välkomna till Edboskolan
Varmt välkommen till Danderyds Gymnasium!. Skolans vision: I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skola i förändring Ulf Groth Karlstads universitet
Nämndplan 2015.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Bedömning och betygsättning
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Varmt välkommen tillbaka Danderyds Gymnasium! Varmt välkommen tillbaka

Skollagen / gymnasiereformen – nyheter. Program Rektor har ordet. Elevrådet/Mie Skollagen / gymnasiereformen – nyheter.

VISION I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas så att de både vill och kan ge sitt bidrag till skolans och omvärldens utveckling. På Danderyds Gymnasium ska kulturell mångfald, ett ekologiskt synsätt och ett vetenskapligt förhållningssätt skapa förutsättningar för en god livskvalitet.

VERKSAMHETSIDÉ Skolan ska tillgodose de studerandes behov av utbildning för att gå vidare till högre studier för att därefter gå vidare i en yrkeskarriär inom olika yrkesområden nationellt eller internationellt. Kunskap i fokus. Den studerandes behov av att kunna utvecklas utifrån sina förutsättningar ska vara vägledande för verksamhetens planering och genomförande. Detta innebär individualisering av undervisningen med en hög grad av studerandeinflytande. Lärande förutsätter ett ömsesidigt förtroende samt en bra fysisk och psykosocial arbetsmiljö.

Elevskyddsombud 2/åk! (Möte 31/8 15.00 i A101) Elevrådet! (Elever o Mie) Programråd Klassråd – synpunkter till rektor – skolledning! Ta chansen och engagera dig! Starta en elevförening? Annat? Hör av dig!

Trådlöst nät på hela skolan – ska fungera. PÅ GÅNG Trådlöst nät på hela skolan – ska fungera. IT-strategi. Läsplattor? Laptops? Lektorer Miljögrupp App för Dagy Besök oss på Facebook!

Reformerad skola Sista kullen i det gamla gymnasiet! Ny skollag Ny betygsskala, gäller dock inte er! A-F. Ny lärarutbildning Lärarlegitimation from 2015 Betyg från åk6. Nya kursplaner i grundskolan. GY11 – nya program och ämnesplaner för gymnasiet.

Våra utbildningar 2011/2012 NATURVETENSKAPSPROGRAMMET Naturvetenskap Naturvetenskap och samhälle Spetsutbildning Matematikgymnasiet TEKNIKPROGRAMMET Design och produktutveckling Informations- och medieteknik ESTETISKA PROGRAMMET Bild och formgivning Musik EKONOMIPROGRAMMET Ekonomi Juridik SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET Beteendevetenskap Medier, information och kommunikation Samhällsvetenskap Samhällsvetenskap (Aspergers syndrom) INTRODUKTIONSPROGRAMMEN GYMNASIESÄRSKOLA Hotell och restaurang Service och miljö

NY SKOLLAG OCH NYTT GYMNASIUM Alla elever har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Det gäller också elever som har lätt att uppnå kunskapsmålen. Dessa har dock inte rätt till särskilt stöd. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

Ändring av uppenbart oriktiga betyg: ”Finner den eller de som har fattat ett beslut om betyg att beslutet är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, ska denne ändra beslutet, om det kan ske snabbt och enkelt. En sådan ändring får inte innebära att betyget sänks” (Ex. att frånvaro har vägts in på ett sådant sätt som strider mot föreskrifter om bedömning av elevens kunskaper. Paragrafen ger inte eleven möjlighet att ändra ett betygsbeslut pga. att eleven efter att betyget har satts utför prestationer som visar att han eller hon har de kunskaper som krävs för ett högre betyg. ”Snabbt och enkelt” – ingen utredning ska behövas. Betyg kan inte överklagas! Läraren är suverän i sin betygsättning.

Skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen kommer att finnas på hemsidan, inklusive blanketter för detta. Rektor och eller Programchef utreder. Utbildningen ska utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. Rektorn eller en lärare får vidta de omedelbara eller tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. Det får beslutas om utvisning, kvarsittning, tillfällig omplacering, avstängning och omhändertagande av föremål. (Skriftlig dokumentation ska alltid ske)

Rektor eller lärare får från elev omhänderta föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen eller som kan utgöra en fara för säkerheten i denna Ett föremål som omhändertagits ska återlämnas till eleven senast vid den tidpunkt skoldagen är slut för eleven. Om eleven vid upprepade tillfällen tagit med sig ett föremål eller med hänsyn till föremålets beskaffenhet (sprayburk etc) behöver dock inte föremålet lämnas tillbaka förrän elevens vårdnadshavare informerats. Ett omhändertagande får inte bestå längre än till och med fjärde dagen efter verkställandet av omhändertagandet. Obligatorisk närvaro även på gymnasiet. Om en elev utan giltigt skäl uteblir, ska rektor se till att elevens vårdnadshavare samma dag informeras om att eleven varit frånvarande. (Ej myndiga elever) Minst en gång varje termin ska rektorn se till att eleven ges en samlad information om elevens kunskapsutveckling och studiesituation - utvecklingssamtal. (En elevs vårdnadshavare ska också ges informationen.) Ogiltig frånvaro in i studieplanen/terminsbetygen – ej slutbetyget!

Heltidsstudier 40 timmar per vecka. Material, böcker etc. ska alltid med till lektionerna. Ömsesidiga krav! Vi ställer krav på dig och du kan ställa krav på oss i skolan! Hårt arbete – tillsammans! Dagy - för dig framåt!

Vi vill vara en tobaksfri skola! Idéer tas tacksamt emot!

Det ska finnas elevhälsa Det ska finnas elevhälsa. Elevhälsan ska omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande