Utredning av kognitiva funktioner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Användande av hjärt-EKO på intensivvårdsavdelningar i Sverige
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Dissociation hos barn och ungdomar
Teoretiska perspektiv på bedömning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Gamla människor bryter så många ben för att de snubblar på mattor och kanter och på hinkar. En tant som kan vara någon annan än min mormor bröt först ena.
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
4 delarbeten 14 december 2011 Lena Nylander
A study of the use of spell and grammar checker in texts by second foreign language learners of Spanish. Henrietta Carolsson Godolakis Department of Spanish,
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
FL10 732G81 Linköpings universitet.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Behandling av ADHD med Amfetamin. Kortsiktiga effekter på familjeinteraktionen. Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Amphetamine.
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Fakta om undersökningen
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Fakta om undersökningen
Intelligens Förnuft och känsla.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Beräkna en ekvation (metod 1)
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Samhällsvetenskapliga metoder
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Teorigenomgång Teori – ca. 30 minuter. Vilka är vi? Vad är puls?
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 3 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Självkänsla.
Presentationens avskrift:

Utredning av kognitiva funktioner Wechsler skalorna och kognitiv utredning med WPPSI-R / WISC-III 12.9.2007 Petriina Munck

Praktiska saker 2 praktiska testningssituationer som utförs i par. Varje par testar en vuxen och ett barn. En som observatör och en annan som aktiv testare. Arbetsfördelning  vem undersöker barnet? Testningsövningarna utförs i oktober-november Alla rekryterar barn själv, bokar tester och utrymmet Poängsättning och tolkning av testresultat

Praktiska saker En kort skriftlig sammanfattning skrivs på basen av testningsövningen Deadline 7.12. Handledning 2x45 min/testningsövning  tidtabellerna Kursen går inte att slutföra år 2008!

PSYKODIAGNOSTIK HOS BARN Kartläggning och beskrivning av individens kognitiva egenskaper, personligheten och det psykiska läget med hjälp av ett antal olika metoder Anamnes Intervju – föräldrar, dagispersonal, läraren... Tester (projektiva, objektiva) Observation Beteende Lek Sociala färdigheter Hemsituation

Den psykologiska utredningen En psykologisk utredning baserar sig ALLTID på en frågeställning: NÄR? Vid undersökning av intellektuell förmåga och kognitiva funktioner, kartläggning av kognitiv kapacitet, dysfunktioner och potential Vid diagnostiska bedömningar av psykopatologi/neuropatologi, personlighetsstruktur

Den psykologiska utredningen Vid bedömning av inlärningssvårigheter eller utvecklingshämning Underlag för beslut gällande skolform Omfattningen av psykologiska utredningar/bedömningar kan variera pga. frågeställningen Valda metoder är beroende av frågeställning

Frågeställningar: barn Exempel 1: Barn 4 år. Remiss till barnneurologisk avdelning: språkliga svårigheter. Differentialdiagnostik: låg kognitiv nivå eller SLI? Exempel 2: Barn 6 år. Är barnet färdig att starta skolan tidigare? Exempel 3: Barn 8 år. Kan inte läsa. Språkliga svårigheter, låg kognitiv nivå eller dyslexi? Exempel 4: Barn 5 år. Rastlös, orkar inte konsentrera sig. ADHD, kognitiva eller språkliga svårigheter, hemsituation eller annat psykosocialt stress?

Exempel 4: Barn 5 år. Rastlös, orkar inte konsentrera sig Exempel 4: Barn 5 år. Rastlös, orkar inte konsentrera sig. ADHD, kognitiva eller språkliga svårigheter, hemsituation eller annat psykosocialt stress? Anamnes Intervju – föräldrar, dagispersonal, läraren... Tester (projektiva, objektiva) Observation Beteende Lek Sociala färdigheter Familjsituation

Att välja test Ofta olika mögligheter  Kritisk granskning av test är nödvändigt Som psykolog bör man känna till testens för- och nackdelar (normmaterialet, kultubundhet, validitet...) Språkliga faktorer inverkar på finlandssvenskt håll (problem med normering!) De flesta psykologiska test är avsedda att endast administreras av psykologer I Finland sker testförsäljning via Psykologien kustannus, i Sverige Psykologiförlaget (www-sidor)

Vad är intelligens?

Intelligens Ingen heltäckande eller allmängiltig definition av begreppet finns Wechsler strävade till att integrera olika synsätt till en enhetlig referensram Wechslers definiton av intelligens (1944) ”..individens förmåga att fungera målmedvetet, tänka rationellt och fungera effektivt i sin omgivning” Intelligens är en individs övergripande kapacitet att förstå och handskas med omvärlden Intelligens kan ta sig uttryck i olika former Därför är det viktigt att ett intelligenstest består av många olika testtyper

Intelligens Intelligens är en övergripande global enhet som är multiple och mångfacetterad till skillnad från ett oberoende unik definierad drag Ingen enstaka förmåga (t.ex. abstrakt resonerande) anses överordnad Jämförandet av olika deltest (profilanalys) ger möjligheter att studera olika slag av intelligensstrukturer, som kunde producera samma helhetsresultat

Intelligens Wechsler var medveten om att hans tester mätte vad man brett kan anse som allmän intelligens, men att de inte mätte mångsidighet av intelligens T.ex. social intelligens

Finns det mera än en faktor? ”General” intelligens Sråklig intelligens Spatial intelligens Snabbhet

Word of warning  Icke-intellektuella faktorer påverkar (motivation, temperament, stress, trötthet, olika tillstånd osv.) Barn kan vägra sig att ko-operera, svarar inte på frågor, vill inte sitta vid bordet, är hyperaktiva...You name it! OBS! Individens prestation på ett intelligenstest är inte detsamma som individens generella intelligens Man måste alltid se testsituation + testresultat + andra informationskällor + psykisk mående + andra faktor som en helhet  Kombinerade kliniska observationer och psykometriska mått kan öka förståelsen av underliggande kognitiva processer

Wechsler skalor The Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Revised (WPPSI-R) för åldrarna 3-7 år The Wechsler Intelligence Scale for Children- Third Edition (WISC-III) för åldrarna 6-16 år The Wechsler Adult Intelligence Scale-Third Edition (WAIS-III) för åldrarna 15-84 år Wechsler Memory Scale-Revised (WMS-R/åldersnormering: under 20-45+år, WMS-III på kommande inom kort)

Wechsler skalor - historia 1939 Wechsler-Bellevue I (WB-S I) (16-64 år) 1944 Wechsler-Bellevue II (WB-S II) (16-64) 1949 Wechsler Intell. Scale for Children (WISC) (6-16) 1955 Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) (16-64) 1967 Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI) (4-6) 1974 WISC-R (6-16) 1981 WAIS-R (16-64) 1990 WPPSI-R (3-9) (i Finland 1995) Petriina 1991 WISC-III (6-16) (i Finland 1999) Petriina 1997 WAIS-III (16-64) (i Finland 2005) Ulla 2002 WPPSI-III (inte ännu i Finland) 2003 WISC-IV (inte ännu i Finland) Wechsler Memory Scale-R Ulla

Allmänt om Wechsler skalor Standardiserad mätning av olika färdigheter som avser att spegla olika (men inte alla) aspekter av intellektuell kapacitet 12-13 deltest (item) Delskalor: verbal och performance (icke-verbal) Totalsumman (verbal + performance) Patientens prestation vid de olika uppgifterna sammanfattas i en poäng som utgör en uppskattning av individens förmåga att förstå och handskas med omvärld

Allmänt om Wechsler skalor Poäng kan räknas samman till tre sammanfattande poäng vilka ger mer differentierad beskrivning av patientens intellektuella förmåga Verbal IK Performance IK Total IK Totalsummor (VIK, PIK,IK) beräknas som standardpoäng med samma medelvärde (100) ock spridning (SD 15) för alla åldrar

Standardiserade pöäng av Wechsler skalor Normal distribution Medelvärde100 poäng Spridning 15 poäng 50 70 85 100 115 130 145 2.14% 13.59% 34.13% 0.13% 95.44% 68.26% Wechsler IK score Number of score figure taken from CD-ROM, Gray text, pg. 363, figure 10.5

General Intelligence Classifications (adapted from Wechsler, 1981) IQ Percentage of the population Classification 130 and above 2.2% Very superior 120-129 6.7% Superior 110-119 16.1% High average 90-109 50% Average 80-89 16.1% Low average 70-79 6.7% Borderline 69 and below Mental retardation (50-69) (Mild) (35-49) 2.2% (Moderate) (20-34) (Severe) (below 20) (Profound)  

Allmänt om Wechsler-skalor: Progressivt svårare item Man slutar efter viss mängt av fel per item Bedömning fel=0/rätt=1 I vissa fall inverkar prestationstiden: Bonuspoäng för snabba rätt resultat Max. tider

Poängsättning Varje skala innehåller fem deltest samt en valfritt/a tilläggstest Testpoängen VIK och PIK baseras på de fem orinarie deltesten och IK på totalsumman av tio deltest (5+5) Om något eller båda av de valfria tilläggstesten administreras utöver deltesten i standardbatteriet, används inte poängen vid beräkningen av VIK/PIK/IK Om ett valfritt tilläggstest ersätter ett av deltest i standardbatteriet, inkluderas poängen i beräkningen av total IK

Wechsler-skalor Allmänt kända och använda bode i kliniska sammanhang samt i forskning Ger bakgrundsinformation till andra test (neuropsykologiska, personlighetet osv.) God validitet och reliabilitet Kulturell bakgrund påverkar Social bakgrund påverkar Samma IK- olika kognitiva profiler

WPPSI-R Wechsler Preschool and Primary scale of Intelligence – Revised (1990, i Finland 1995, i Sverige 1999)

WPPSI-R Kliniskt instrument för att bedöma intellektuell kapacitet hos barn i åldern 3år-7år 3 månader 12 deltest Verbala och performance deltest administreras växelvis

WPPSI-R, Verbala deltest Information (yleistietous) Förståelse (yleinen käsityskyky) Aritmetik (laskutehtävät) Ordförråd (sanavarasto) Likheter (samankaltaisuudet) Meningar (vallfrit tilläggstest) (lauseet)

WPPSI-R, Performance deltest Figursammansättning (kokoamistehtävät) Geometriska mönster (geometriset kuviot) Blockmönster (kuutiotehtävät) Labyrinter (sokkelotehtävät) Bildkomplettering (kuvien täydentäminen) Djurhuset (vallfritt tilläggstest) (eläinten kodit)

Demonstration WPPSI-R (fortsätter 24.9. vid behov)

WPPSI-R eller andra test för 3-åringar? WPPSI-R är för svårt för svagpresterande treåringar Vi får bara veta att barnet klarar inte av testet men får inte veta vad han kan Test för yngre barn t.ex. Griffits utvecklingsskalor Bayley Scales of Infant Development II (III) Leiter-R

WISC-III Kliniskt instrument för att bedöma intellektuell kapacitet hos barn i åldern 6år-16år 3 månader 13 deltest Verbala- och performance deltest administreras växelvis

WPPSI-R eller WISC-III? Vid testning av den intellektuella kapaciteten hos ett 6-årig barn  ”om barnet begåvningsmässigt sannoligt fungerar genomsnittligt eller däröver används WISC-III medan barn som förefaller fungera under genomsnittet bör ges WPPSI-R” Lite lägre poäng med WISC-III

WISC-III, Verbala deltest Information Likheter Aritmetik Ordförråd Förståelse Sifferrepetition (tilläggstest)

WISC-III, Performance deltest Bildkomplettering Kodning Bildarrangemang Blockmönster Figursammansättning Symbolletning (tilläggstest) Labyrinter (tilläggstest)

Demonstration WISC-III (24.9.)

Praktiska frågor Hur många gånger traffar man barnet? Tempo? Samspelet 3 år 40 min 4 år, 6-7år en tryg timme 5 år 1½ timmar stor indivduel varians! Tempo? Samspelet Blyg, ivrig, envis, aggressiv, överaktiv, frustrerad…?vuxen måste vara flexibel

Praktiska frågor Klar struktur Motivation Paus Föräldrarnas närvaro Observering Barnets beteende Administrering av testet ska sitta i ryggmärken! Tidtagning

Praktiska frågor Testningen borde vara en rolig och positiv erfarenhet för barnet Ta kontakt med föräldrar först Det kan ta tid att etablera en god kontakt med barnet Låt barnet leka i rummet (men inte med testmaterial) för en stund – du hinner samla anamnestisk data och obervera lek. Kom med till barnets lek

Anamnes mögliga sympton och symptomhistoria tidig utveckling (gravidetstid, förlosning, neonatalperiod, beteende) motorisk utveckling (grov- och finmotorik) språklig utveckling social utveckling familjhistoria tidigare utredningar föräldrarnas /barnets hypotes om problemet