Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
Advertisements

Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN. Skiss miljömålen ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN •Steg på vägen att nå generationsmålet samt ett eller flera miljökvalitetsmål •Kopplade.
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Samhällsråd T. Innehåll Vi ansluter till den nationella ANDT-strategin De 7 länsmålen bygger på länets folkhälsoplan, regionalt program för social välfärd.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
VA-PLAN Nynäshamns kommun
VA-PLAN Nynäshamns kommun
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
E SÄRSKILT PROJEKT FÖR E20  VARFÖR  MÅLSÄTTNING  STRATEGI  FINANSIERINGSMODELL.
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Strategi för biologisk mångfald
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Infrastrukturplanerna
Vi vill Att fler åker kollektivt Att färre använder bil i tjänsten Styrning med hjälp av POLICY Om vi ska få effekter måste vi visa och bevisa!
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Bredbandsutredningen1 Uppdraget Direktiv: –Regionalt nät; Medel och villkor –Ge förslag på nationellt infrastrukturprogram –Tidplan; 1 mars 2000.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Vi blir Region Jönköpings län
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Välkomna!.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Miljömålen – regional dialog Amanda Palmstierna miljömålsamordnare.
Infrastrukturplanering
Regionförbundet i Kalmar Län
DEN GODA MILJÖN DET GODA LIVET I STORSTADENS NÄRHET.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson
Miljödepartementet Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013 Petronella Troselius Miljömålsenheten, Miljödepartementet.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Åtgärdsprogram för miljömålen Anna Bredberg och Åsa Eklund Öberg Miljömålssamordnare/Energi- och klimatstrateg.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Nya Landsbygdsprogrammet
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Dig bredband till hela Västernorrland
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Statsrådsberedningen EU:s strategi för Östersjöregionen - en EU-politik för Östersjöområdet.
Vandrande skolbussar.  att skapa möjligheter för och uppmuntra nya resvanor;  att skapa en trafiksäker och trygg miljö runt skolan och;  att öka kunskapen.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län 2017-04-07 Samråd fram till 31 mars 2015 Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län Generell presentation av RF och våra mål de närmaste åren. Betoning ska ligga på en rund och gränslös region, upplevelseindustri/besöksnäring, slutförvar och vaccin. Helena Ervenius 2014-11-10 Regionförbundet i Kalmar län Regionförbundet i Kalmar län

Sammanhängande cykelnät 2025 2013 Fåtal cykelvägar enligt Trafikverket Turism och pendling i kombination

Gemensamt arbete i hela länet Samtliga kommuner trafikplanerare och kartingenjör KLT - länstrafiken Trafikverket Länsstyrelsen Regionförbundet Arbetet inleddes med cykelkonferens hösten 2012

Varför behöver vi en strategi? Det är bra att cykla Inga fossila utsläpp Snabbt om det är gent Gott för hälsan Turismcykling Pengar till vad? 90 mkr i transportplanen Behov 1-2 miljarder Effektiva lösningar Rättvist?

Mål och strategier År 2025 finns det ett regionalt sammanhängande cykelvägnät som är trafiksäkert och attraktivt Pendling Kollektivtrafik Turism Binda samman orter på ungefär två mils avstånd Cykelväg mellan närmaste ort och större bytespunkter för kollektivtrafiken Attraktiva sammanhängande turistcykelnät Strategi enbart för landsbygden Kommunerna ansvarar för tätorterna

Kommunerna har inventerat Bind samman orter som har en skola Effektiva vägar Pendla – turista – åk buss Liten omväg är ok om det blir trafiksäkert

310 mil cykelväg Kommunerna har knutit ihop alla skolorter samt identifierat turistcykelleder Ny cykelbana = 20 mkr per mil Befintlig lågtrafikerad väg = 0 kr Regionala planen = 91 Mkr

Pendling Orter på två mils avstånd och som har en skola Viss prioritering efter tätortsstorlek Kan komma att justeras Trafiksäker omväg

Turistleder Nationellt intressant led Minst 20 mil Attraktiva områden Övernattning Matställen Specifikt hos oss Astrid Lindgren Kusterna Glasriket Kan komma att justeras Trafiksäker omväg

Mall för säker trafik

Trafiksäkert i första hand Ju mer och snabbare trafik desto större risk att skadas Färre än 250 fordon per dygn är trygga cykelvägar Nya 2+1 vägar byggs numera alltid med hänvisad trygg cykelväg

Förslag Trafiksäkert Stegvis utbyggnad. Steg 1, 2 och 3 I sista hand steg 4 = ny cykelbana Långa sammanhängande stråk Cykelbana överallt kostar 1 – 2 miljarder

Samråd fram till 31 mars 2015 Utbyggnadsplan Finansiering Prioriterat starka pendlingsorter och långa turistcykelleder. Kostnad ca 300 mkr Finansiering Transportplaner Kommunerna EU