Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län 2017-04-07 Samråd fram till 31 mars 2015 Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län Generell presentation av RF och våra mål de närmaste åren. Betoning ska ligga på en rund och gränslös region, upplevelseindustri/besöksnäring, slutförvar och vaccin. Helena Ervenius 2014-11-10 Regionförbundet i Kalmar län Regionförbundet i Kalmar län
Sammanhängande cykelnät 2025 2013 Fåtal cykelvägar enligt Trafikverket Turism och pendling i kombination
Gemensamt arbete i hela länet Samtliga kommuner trafikplanerare och kartingenjör KLT - länstrafiken Trafikverket Länsstyrelsen Regionförbundet Arbetet inleddes med cykelkonferens hösten 2012
Varför behöver vi en strategi? Det är bra att cykla Inga fossila utsläpp Snabbt om det är gent Gott för hälsan Turismcykling Pengar till vad? 90 mkr i transportplanen Behov 1-2 miljarder Effektiva lösningar Rättvist?
Mål och strategier År 2025 finns det ett regionalt sammanhängande cykelvägnät som är trafiksäkert och attraktivt Pendling Kollektivtrafik Turism Binda samman orter på ungefär två mils avstånd Cykelväg mellan närmaste ort och större bytespunkter för kollektivtrafiken Attraktiva sammanhängande turistcykelnät Strategi enbart för landsbygden Kommunerna ansvarar för tätorterna
Kommunerna har inventerat Bind samman orter som har en skola Effektiva vägar Pendla – turista – åk buss Liten omväg är ok om det blir trafiksäkert
310 mil cykelväg Kommunerna har knutit ihop alla skolorter samt identifierat turistcykelleder Ny cykelbana = 20 mkr per mil Befintlig lågtrafikerad väg = 0 kr Regionala planen = 91 Mkr
Pendling Orter på två mils avstånd och som har en skola Viss prioritering efter tätortsstorlek Kan komma att justeras Trafiksäker omväg
Turistleder Nationellt intressant led Minst 20 mil Attraktiva områden Övernattning Matställen Specifikt hos oss Astrid Lindgren Kusterna Glasriket Kan komma att justeras Trafiksäker omväg
Mall för säker trafik
Trafiksäkert i första hand Ju mer och snabbare trafik desto större risk att skadas Färre än 250 fordon per dygn är trygga cykelvägar Nya 2+1 vägar byggs numera alltid med hänvisad trygg cykelväg
Förslag Trafiksäkert Stegvis utbyggnad. Steg 1, 2 och 3 I sista hand steg 4 = ny cykelbana Långa sammanhängande stråk Cykelbana överallt kostar 1 – 2 miljarder
Samråd fram till 31 mars 2015 Utbyggnadsplan Finansiering Prioriterat starka pendlingsorter och långa turistcykelleder. Kostnad ca 300 mkr Finansiering Transportplaner Kommunerna EU