”Lite i skymundan…” En kartläggning av barn och ungdomars introduktion i Östergötland Jenny Nilsson 16 april 2010 Skolverket.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Nyanlända elevers lärandevillkor och skolsituation
Varför fokus på nyanlända just nu
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Redovisning av uppdrag ang
17 december Dolda kunskaper 17 december
Kvalitetsutveckling av studie- och yrkesvägledningen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Bakgrund Fässbergsgymnasiet ca 1200 elever 11 program % invandrarungdomar. 4 Individuella program *IVIK, IV introduktionskurs för invandrar- ungdom.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Skolintroduktion för nyanlända elever – strategier för framgång
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Läroplansträff Välkomna!.
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Söderhamnsmodellen.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Gävleborg/Hudiksvall
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad är studiehandledning?
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Tidigare granskningar
Dialogmöte förskoleklass
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

”Lite i skymundan…” En kartläggning av barn och ungdomars introduktion i Östergötland Jenny Nilsson 16 april 2010 Skolverket

Bakgrund RUNE – Regional utveckling för nyanländas etablering Överenskommelse mellan Östergötlands 13 kommuner, landstinget, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Regionförbundet Östsam och Länsstyrelsen ”Målet med utvecklingsarbetet i regionen är att nyanlända erbjuds likvärdiga introduktionsmöjligheter oavsett boendekommun, så att etablering i samhället och på arbetsmarknaden underlättas och påskyndas” Prioritering av barn och ungdomars introduktion under år 2009+2010

Uppdraget ”Syftet med kartläggningen är att få en samlad bild över hur introduktionen för nyanlända barn och ungdomar fungerar i dagsläget och ge förslag på möjliga förbättringsåtgärder bland annat mot bakgrund av de allmänna råd som finns på området” Jan – maj 2009 Intervjuer med flyktingsamordnare (13 st) Intervjuer med rektorer inom grund- och gymnasieskola (14 st) Tre fokusgrupper med skolpersonal En fokusgrupp med nyanlända föräldrar och barn En fokusgrupp med nyanlända ungdomar Vissa dokument från kommunerna

Upplägg Lyfta behovsområden! Belysa goda exempel! Riktlinjer och planer Undervisningsmodell Övergång och kartläggning av tidigare kunskaper Modersmålsundervisning Engelska Sent anlända Studie och yrkesvägledning Kompetensutveckling Rasism och diskriminering, genusrelaterade frågor Avslutning – slutsatser Lyfta behovsområden! Belysa goda exempel!

Riktlinjer och planer Skolverket: ”kommunen bör ha riktlinjer för mottagande av nyanlända elever samt se till att riktlinjerna är kända av skolans personal ” Bara tre kommuner har nedskrivna riktlinjer som omfattar både flyktingmottagning och skola I två kommuner finns riktlinjer som rör skolintroduktionen Avsaknad av riktlinjer leder till otydlig ansvarsfördelning Tre kommuner har individuella introduktionsplaner för barn och ungdomar, två har rutinmässig uppföljning av dessa Kopplas sällan ihop med skolans planer Utvecklingsarbete pågår… Utvärdering och uppföljning av introduktionen för nyanlända barn och ungdomar behöver utvecklas Integrationsverket (2006): ”Varje barns och ungdoms behov och egna förutsättningar ska vara utgångspunkt i en individuell introduktionsplan, där skolans individuella utvecklingsplan inkluderas” Drygt hälften av alla kommuner tilldelar skolan särskilda medel Summan varierar Bara en kommun har riktlinjer för hur pengarna ska användas Uppföljning saknas Gott exempel: I Norrköping tilldelas skolan särskilda medel utifrån ett antal kriterier för flyktingspecifika insatser. Uppföljning av dessa medel blir en form av kvalitetskontroll av skolintroduktionen från flyktingmottagningens sida

Gott exempel: I Vadstena kommun finns riktlinjer samt introduktionsplan formulerade i samarbete mellan flyktingsamordnare, rektorer, lärare och elevhälsa. Riktlinjerna anger tydliga tidsramar och ansvarsfördelning

Undervisningsmodell Skolverket: ”Skolan bör överväga vilka för- resp. nackdelar undervisning i klass eller särskild grupp innebär för den aktuella eleven samt ha beredskap att förändra sin organisation.” Ungefär hälften av alla kommuner använder förberedelseklass Ofta slentrianmässig placering snarare än genomtänkt strategi Bygger på antal snarare än individuell bedömning (”trial and error”) Skolverket: ”Kommunen bör utvärdera effekterna av de kommunala riktlinjerna; ”

Vad talar för och emot? Röster för förberedelseklass: ”Vi har känt att de behöver lite baskunskaper ändå för att kunna ta kontakt med kompisar och kunna fråga ’vart är toaletten?’ /…/ Man har börjat verkligen från noll och jag tror att det har varit jobbigt för många barn att sitta och förstå absolut ingenting” Röster för integrering i vanlig klass: ”Principen, grundtanken som gäller är att vi tror att det är bra för barnen och ungdomarna att så fort som möjligt komma ut i undervisningen, i ordinarie grupper… för där lär man sig språket, svenskan och får sociala kontakter”

Gott exempel: Söderköping har ett välstrukturerat mottagande i skolan baserat på riktlinjer som tagits fram i samarbete med flyktingmottagningen. Elever ges intensivt individuellt stöd i början och integreras därefter i vanlig klass, med stöd från en svenska som andraspråkslärare

Övergång Många kommuner saknar strategier för hur och när övergång ska ske Risk att fastna i förberedelseklass… Ankommer på förberedelseklassläraren att ”tjata in eleverna” - motstånd från mottagande lärare ”Vi möter det dagligen i skolorna när man ska försöka flytta över barnen som går i förberedelseklass. Då möts man alltid av: ’kan de så mycket svenska? Kommer de att klara sig?’ Men det är någonting som inte ska ifrågasättas. Har lärarna i förberedelseklassen gjort den bedömningen så ska de gå successivt över till ordinarie klass.”

Kartläggning av tidigare kunskaper Skolverket: ”Skolan bör ha rutiner för hur och av vem kartläggning ska genomföras och dokumenteras” Bristfällig kartläggning av tidigare kunskaper och intressen ”det behövs en insikt om att elever som kommer hit inte är tomma påsar utan att det finns saker att plocka fram” Validering används i liten omfattning Samverkan inom och mellan kommuner krävs Fundera kring användning av modersmålslärare/studiehandledare?

Modersmålsundervisning Skolverket: ”Kommunen bör inventera behovet av och tillgången på modersmålslärare och lärare i svenska som andraspråk; kommunen bör vid behov samordna resurser mellan kommunens skolor” Stora luckor i regionen vad gäller modersmålsundervisning samt studiehandledning och ämnesundervisning Bristande samarbete mellan modersmålslärare +klasslärare Knyta modersmålslärare till ordinarie arbetslag Använda deras kompetens i studie- och yrkesvägledning, vid provtillfällen, i kontakter med vårdnadshavare Regional pool – förslag framtaget…

Engelska Nyckelämne Sällan anpassad undervisning Får ”ligga på is” Gott exempel: Norrköpings kommun där försök görs att undervisa i engelska på arabiska

Störst brister: sent anlända Stora skillnader i möjligheter beroende på kommun Ofta provisoriska lösningar Placering inom vuxenutbildningen och SFI Brist på interkommunal samverkan kring studieplatser PRIV-platser Tillgång till praktikplatser varierar En genomtänkt strategi krävs!

Studie- och yrkesvägledning Behovsområde präglat av resursbrist Få har särskilt avsatta resurser för nyanlända elever Fördjupad vägledning behövs– ökade framtidsmöjligheter och motivation Riktad information och kompetensutveckling Tolkanvändning Regionalt vägledningspaket? Gott exempel: På IVIK i Norrköping träffar eleverna en SYV vid skolstart för att redan då påbörja tankar kring vad som ska ske efter IVIK

”Vi vill så tidigt som möjligt påbörja tankarna om vad som händer efter IVIK. IVIK är ju bara en parentes, där ska man ju inte vara. Och om man ska vara där, ska man vara där så kort tid som möjligt. Så det gäller att komma igång, att man har ett tydligt mål. Och då behöver ju eleven bli informerad: vad kan vi göra, vad kan jag göra, vad finns det för program att välja mellan?”

Kompetensutveckling Skolverket: ”Kommunen bör identifiera behov av och samordna kompetensutveckling för den personal som har hand om utbildning.” Generellt behov inom skolan av kompetensutveckling kring flerspråkig undervisning, språkutvecklande arbetssätt, mångkulturalitet och antidiskriminering Hos all personal (inkl. ledning, elevhälsa) Gärna samarbete med flyktingmottagningen

Rasism och diskriminering Ofta en icke-fråga hos skolpersonal Fokusgruppen med ungdomar och föräldrar vittnar om rasism i skolorna och i samhället Lite förebyggande verksamhet Kamratstödjarorganisation och viss info från flyktingmottagningen Skolverkets granskning 2007-2008: Det är framförallt barn och elever med invandrarbakgrund och/eller annan religion än den kristna, barn som kommer från fattiga familjer och särskolebarn samt homosexuella som trakasseras av skolkamrater och jämnåriga. De löper särskild risk att trakasseras i mörka korridorer, undanskymda vrår, på skolgårdar och i omklädningsrum (se www.skolverket.se)

Genusrelaterade frågor Störst skillnader utanför skolan ”Svårare om man inte är idrottskille” Påpekas även i fokusgrupperna ”Det är klart att utbudet av fritidsaktiviteter vänder sig mer till killar. Genusrelaterade skillnader är annars inte något jag tänker på, men kanske borde fundera på” Även ”Allt runt omkring” – hälsa, boende, fritid

Gott exempel: Valdemarsviks flyktingmottagning arbetar aktivt för att skapa en god kontakt med närsamhället och betonar vikten av sociala kontakter i introduktionen. Secondhand-butik, faddrar, idrottsföreningar är alla involverade i välkomnandet av nyanlända. ”Bonde söker flykting” är det senaste i initiativet att skapa kontakter mellan nya och äldre kommuninvånare

Tre slutsatser Bristande likvärdighet i länet - omfattning och kvalité i introduktionen varierar Skola + ev. fritidsaktiviteter Introduktionen= personbunden och sårbar (eldsjälar på gott och ont…) Introduktionen= parallell verksamhet som sker ”lite i skymundan” Att göra en kartläggning har lett till resultat i sig… Utveckling – modersmålspool, kompetensutveckling, riktlinjer

Tack för mig! Frågor? Kontakt: Jenny Nilsson, numera konsult hos Ramböll Management Jenny.nilsson@r-m.com, 08-562 494 52 Catherine Szabó, samordnare, Regionförbundet Östsam Catherine.szabo@ostsam.se, 013-25 56 30 Mer info på www.ostsam.se/rune