UR ETT PEDAGOGPERSPEKTIV

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
- en positiv och realistisk självbild
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Bedöma kroniskt tillstånd
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
NEUROPSYKIATRISK COACH
Kommunikation.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att skriva en artikel.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Ett arbetsområde om poesi
- Forældre coaching v/ Allan Scherfig. Stress Glädje Mentale færdigheder Flow -ängslig -fruktan -ledsen -frustreret -arg -tvivel - bra nog (identitet)
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Idrottspsykologi.
Att Skapa Serier.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Formare 2015 Motivation.
Socialpsykologi.
Barn och stress.
KONFLIKTER.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
STUDIETEKNIK.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Kommunikationsprocesser
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Coaching.
Att skriva en resonerande text
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Psykiskt funktionsnedsättning
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

UR ETT PEDAGOGPERSPEKTIV ADHD/ADD UR ETT PEDAGOGPERSPEKTIV

http://www.kognitionssimulatorn.se

Vilka är fördelarna/ styrkorna? Kreativitet Charmerande personlighet, varmhjärtad, stort hjärta – empatisk* Bra människokännedom , bra människokännare, känslig för den närmaste omgivningen Snabb att förstå det viktiga Flexibilitet -Anpassningsförmåga Intuitiv Entusiastisk, passionerade, energiska Glömmer bort sina misstag Försöker göra bättre ifrån sig nästa gång Villig att ta risker Styrkor till att överbrygga svårigheterna. *Positiv psykologi* *Thinking outside the box* Man har en färgstark personlighet Kreativa idésprutor Reagerar snabbt på nya förändringar och situationer Spontanitet/nyfikenhet Risktagande Kan hyperfokusera om uppgifterna är motiverande . Är ofta kreativ, talangfull och intelligent.

. Hjälp barnen se sina gåvor och möjligheter och glöm inte att se deras förmågor och styrkor själva. Det är en pedagogs uppgift att hitta dessa och stärka dem - det är lätt att fastna i det negativa.

Jamen , hur är det då att ha ADHD och hur ska vi stötta i skola och fritids?

Har svårt att organisera tillvaron. Uppskattar rutiner och förutsägbara händelser. Planering, Struktur, Tydlighet i kommunikationen, Stöd att komma ihåg, Rutiner, Ge ordningsföljd, Korta instruktioner, Förbered nästa aktivitet – Informera om nästa aktivitet. Ha saker på bestämda platser, skriv upp viktiga saker. Informera kring VAD ska jag göra, NÄR ska det hända, Vilken ordning, HUR ska det gå till. Ex. Uppgift 1,2,3. Har lättavledd uppmärksamhet. Ha egen bänk och anvisad plats, Hjälp att sortera material, Avskalat, Organiserad tavelanvändning och planering. Fånga barnets uppmärksamhet, med beröring eller ögon, använd ett tydligt kroppspråk. Tala om kortfattat vad du vill barnet ska göra. Vädja och tjata inte, använd inte frågor och negationer. Be barnet repitera det du sagt. Ligg steget före!

Kan ha ett liv bakom sig fyllt av påbörjade och halvfärdiga projekt Kan ha ett liv bakom sig fyllt av påbörjade och halvfärdiga projekt. . Har ofta ett flertal projekt på gång samtidigt. Har svårt att genomföra och slutföra uppgifter och åtaganden. Tydliga mål och bra ”coaching” för att nå avslut, Positiv feedback , Var specifik och sätt ord på beteendet när du uppmuntrar och använd kroppspråk och gester för att förstärka. Beröm också självklarheter! Ta barnet på bar gärning när de gör något bra och beröm direkt. Måste få stöd i gränser: Ingrip innan det gått för långt, Tala om vad som gäller och stå för det, var kortfattad och neutral, handla i stället för att resonera, tala om i förväg konsekvenser, Förvarna endast en gång innan du genomför en konsekvens, Ge bara konsekvenser som du klarar att genomföra, frestas inte till sarkasm..

Har svårt att planera och använda sin tid, uppmärksamhet och resurser. Planera åt eleven, Planera paus och aktivitet i paus. Skapa mindre stress/ stress i hjärnan för att få utrymme för lärande och koncentration. Tenderar ofta att ge sig in i riskfyllda aktiviteter mer lättvindigt än vänner och bekanta utan ADHD. Informera vuxna om svårigheterna och ha kolla på raster via rastvakt. Chockar ofta omgivningen genom att säga "opassande" saker vid fel tillfällen. Upplever humörsvängningar. Ignorera dåligt beteende så långt det är möjligt, förstärk inte det dåliga. Uppmuntra lyft bra beteende, markera önskvärt beteende genom beröm. Träna rätt beteende. Välj dina strider, var steget före när du känner din elev vet du i förhand mycket som kan bli svårt- förebygg ex. genom att informera och berätta för elev. Har svårt att passa tider. Antingen för sen, eller också för tidig. Mobillarm, klocka, information/ avlämning från läraren.

Uppför sig ofta som om regler och "sociala koder" inte fanns. Tala om vad som gäller, Varna en gång, stå för konsekvensen- kortfattat, neutralt. Resonera inte. Vid rätt beteende uppmuntra (även om du är arg). Kan verka väldigt osäker. Tenderar att även ha andra kroniska hälsoproblem som sömnsvårigheter. Många lever med dålig självkänsla, rädslor, trötthet, oro, stärk deras självkänsla, ge feedback, beröm skapa relation. Söker gärna efter en "djupare mening” med saker och ting. Förklara meningen med uppgiften. Vad lär man sig och varför Är känsliga i relationer. Behöver känna sig sedda, uppskattade, läser ”in” andras känslor och beteenden. Tror att personer inte gillar dem. Var övertydlig med ord och kroppsspråk att du gillar barnet

Obs - Bemöt barnet på den nivå det befinner sig utvecklingsmässigt – kanske flera år under sin kronologiska ålder. TIPS: Almanacka på vägg, mobil, dagsschema, färgkoder på böcker och skåp, struktur i skåp, lämna böcker penna på fritids. Tydlig början och slut av aktivitet, tidshjälpmedel, bilder, dator, film, använd gärna berättande för att fånga intresse och frågor för att skapa aktivitet. Ignorera dåligt beteende och uppmuntra andra bra beteenden. Avledning- tala om något annat. Ge barnet känslan av att ni arbetar tillsammans mot mål. TRO PÅ DIG SJÄLV, DU ÄR EN BRA PEDAGOG! TA HJÄLP AV ANDRA.