EN MODELL FÖR SAMVERKAN:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Grannsamverkan i flerbostadshus
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Högskoleförberedelse
AU Digital samverkan LO Process
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Systematiskt kvalitetsarbete
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Exempel på analys och handlingsplan
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Ramverk för patientmedverkan
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Mervärden och aha-upplevelser
Samordnad Individuell Plan
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Stroke/TIAprocessen                                                                      
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Nobelmötet 2013! Frågor. Frågor kommunikation/information 1. Webben är vårt viktigaste verktyg. Ni som användare har den största påverkan på hur webben.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Hur kan vi förstå begreppet?
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Integration Gävleborg 2.0
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Ramverk för patientmedverkan
Pilotlän för grön utveckling
Navigating uncertainty
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

EN MODELL FÖR SAMVERKAN: EXEMPLET BYGGLOVSPROCESSEN

INTRODUKTION

Inom projektet Förenkla på riktigt Inom projektet Förenkla på riktigt! har vi satsat på att göra konkreta insatser inom olika områden och i olika former. Då det inte är praktiskt eller kostnadsmässigt möjligt att genomföra insatser på samtliga länsstyrelser, så har vi valt att göra pilotprojekt. Dessa får sedan vara exempel för framtida aktiviteter på landets länsstyrelser.

Vill ni göra något liknande på er länsstyrelse? I detta dokument beskriver vi en av dessa insatser – ett pilotprojekt kring bygglovsprocessen, som genomfördes i augusti 2014. Vill ni göra något liknande på er länsstyrelse? Då är vår förhoppning att ni kan hämta inspiration och få tips och idéer från denna beskrivning. Naturligtvis går ett liknande projekt att genomföra på olika sätt, så se inte detta som ett färdigt recept utan som inspiration!

BAKGRUND

Tillväxtverket har ett uppdrag att genomföra insatser som förenklar för företag på kommunal nivå. Länsstyrelsen i Kronobergs län samordnar länsstyrelsernas arbete med att förenkla för företag. En viktig del av båda regeringsuppdragen är att samverka med andra myndigheter både på lokal, regional och nationell nivå. I detta pilotprojekt var syftet att titta närmare på handläggningstider i koppling till bygglov, ett område som både involverar både kommuner och länsstyrelser.

SYFTE OCH MÅL

Syftet med projektet var att samla länsstyrelse och kommun för att deltagarna skulle få: kunskap om respektive organisations interna processer i koppling till handläggning av bygglovsärenden/överklaganden av bygglovsärenden en bättre förståelse för bygglovsprocessen ur företagarens perspektiv

Utifrån detta var de konkreta målen att: analysera vilka insatser som behöver göras för att ge företagaren god information, service och en rättssäker bedömning identifiera åtgärder: på lokal/regional nivå inom kommunen Inom länsstyrelsen

FÖRUTSÄTTNINGAR

För att kunna genomföra ett projekt som detta krävs att ett antal aktörer involveras och samarbetar. I detta fall deltog arrangörerna från Tillväxtverket och Förenkla på riktigt, extern processledare samt deltagare från länsstyrelser och kommuner.

ANSVARSOMRÅDEN ARRANGÖR PROCESSLEDARE DELTAGANDE ORGANISATIONER Utse representanter för länsstyrelser (rättsfunktion samt planfunktion/ samhällsplanering) Utse representanter från kommuner (bygglovhandläggare/bygglovinspektörer och förvaltningschefer) Arbeta vidare med insatser på lokal/regional nivå Kontakt med processledare Information till deltagare DELTAGANDE ORGANISATIONER ARRANGÖR Ordna lokaler Ansvara för planering och genomförande av workshop Kontakt med företagare Dokumentera, följa upp och återkoppla till deltagare PROCESSLEDARE

FÖRBEREDELSER

Som en del i förberedelsearbetet gjorde arrangörerna en omvärldsbevakning av aktuella initiativ och utredningar inom området bygglov. Kontakter togs också med andra myndigheter som genomfört liknande projekt. Projektdeltagarna intervjuades för att identifiera områden som kändes särskilt angelägna att arbeta vidare med. Arrangörerna intervjuade också två företagare om deras erfarenheter och upplevelser av bygglovsprocessen.

DAGS FÖR WORKSHOP

Processledare ansvarar 1 Bygglovsprocessen beskrivs utifrån företagarens perspektiv – konkreta exempel som bygger på intervjuer med företagare. Vilka problem upplever företagare? Vilka orsaker ser företagare till problemen? Processledare ansvarar

Deltagare diskuterar under ledning av processledare 2 Analys kring organisationer och organisationsgränser samt diskussion kring vilka konsekvenser detta får för företag. Deltagare diskuterar under ledning av processledare

3 Diskussion kring gemensam målbild: Vi måste tillsammans ta ansvar för att processen hänger ihop. Vad innebär en nöjd sökande eller överklagande?

Deltagare kartlägger under ledning av processledare 4 Kartläggning av företagarens resa från informations-insamling och ansökan till beviljat/avslaget bygglov. Kommunernas och länsstyrelsernas interna processer kartläggs parallellt. Vilka aktörer ingår i företagarens bygglovsresa? Var finns det ”glapp”? Deltagare kartlägger under ledning av processledare

5 Analys av problem och grundorsaker samt vad som krävs för att komma tillrätta med dessa problem. Vad kan förbättras och vilka konkreta aktiviter krävs för att detta ska komma till stånd? Vem ska ansvara för respektive insats? Deltagare analyserar, kommer fram till konkreta aktiviteter och ansvarsområden under ledning av processledare

FRAMGÅNGSFAKTORER?

Autentiska berättelser/exempel från företagare för att inte fastna i de interna processerna utan hålla fokus på företagarens resa. Deltagare som delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter och är intresserade av att lära mer om andra organisationers verksamhet. Processledare som på ett tryggt sätt kan lotsa deltagarna genom dagen, ser till att alla kommer till tals och håller fokus på workshopens målbild. En spridning av deltagare från olika funktioner från kommun och länsstyrelse. Att de finns en mottagare för de olika aktiviteter som identifieras och att en uppföljning sker.