Masshantering i samband med ett större infrastrukturprojekt – exempel från Uppsala kommun Trafikverkets utbyggnad av dubbelspår genom Gamla Uppsala.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avfall eller produkt? Det är den ursprungliga ägaren av jord och stenmassorna som avgör om han ska göra sig av med massorna (kvittblivning) eller om det.
Advertisements

Välkomna.
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Miljökonsulter. Som förstår uppdraget.
Inledande information för framtida allmänt vatten och avlopp
Samråd lager för Interndelar –
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Valbo Köpstad Samrådsmöte den 17 april.
En översyn av riksintressen pågår
Samhällsbyggaren med helhetssyn
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Miljösamverkan Skåne Ett samarbete mellan Skånes 33 kommuner – Länsstyrelsen – Kommunförbundet Skåne Hemsida Länsmiljöträff.
Ändamålsenliga planbestämmelser
Information EFS-gården 27 oktober 2010
Sydlänsträff i Karlstad Björn Lindbom, SGU
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
22 maj – val av åtgärd  Åtgärdsmetoder  Åtgärdsutredning  Riskvärdering 12 september - ärendets handläggning   Granskning av åtgärdsutredning  
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
F.d. Värnamotvätten Efterbehandling av förorenade områden – möte m. workshop om klorerade lösningsmedel den 6-7 september 2012 i Stockholm (Pär Nilsson.
Avfall på villovägar Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Intressenter OL108A.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Nollalternativ i en MKB
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Nedlagda kommunala deponier
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Vad händer 2010? Fiskvägar vid dammar Juridiska processer och lobby kring genomförandet Restaureringsåtgärder i kalkade vattendrag Jerån Skälsjöbäcken.
Title slide Click on the picture icon to change photo NCC Roads AB /BALLAST Mottagning av överskottsmassor AB,C län NCC AB 1.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Mälarlänsutbildningen 28 sept
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Eka Bohus. Vad är problemet? Verksamhet sedan 1924 Hg-baserad kloralkaliprocess Deponering av grafitslam 1972 – 1980, dessförinnan släpptes.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Tillsyn – Vattenskyddsområde
FFAB Underlag för samråd juni Syfte med samrådet Inhämta alla berördas synpunkter på vilka miljökonsekvenser som bör beskrivas inför ansökan.
Detaljplaneprocessen mm. Plan och tillståndsprocessen REGIONPLAN Ö V E R S I K T S P L A N 4 KAP OMRÅDES- BESTÄMMELSER DETALJPLAN 5 KAP FASTIGHETSPLAN.
Medlemsmöte 11 juni 2015.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Deponier, utfyllnadsområden, förorenade områden Vad är vad och spelar det någon roll ? - Pågående arbete i juristsamverkans- gruppen - Avses bli PM på.
Klorerade kolväten Från upptäckt till detaljplan
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Sunderbyn Europas modernaste sjukhus
På gång hos Vattenmyndigheterna
Fastigher som får lösa separat intrångsersättning till markägare (alt Fastigher som får lösa separat intrångsersättning till markägare (alt. strykas)
Masshantering I samband med tillsyn av infrastrukturprojekt
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Återanvändning av avfall
Återanvändning av avfall
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Vägdagvatten Föroreningar i vägdagvatten Recipienter
Fredrik Meurman, Ecoloop
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Miljösamverkan östra Skaraborg
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Masshantering i samband med ett större infrastrukturprojekt – exempel från Uppsala kommun Trafikverkets utbyggnad av dubbelspår genom Gamla Uppsala

Trafikverkets utbyggnad av dubbelspår genom Gamla Uppsala Syfte med presentationen: Beskriva några frågeställningar inom masshantering vi har ställts inför i ett stort infrastrukturprojekt . Syftet med utbyggnaden av dubbelspåret: Minska risken för trafikstörningar, göra det möjligt att köra fler tåg på sträckan samt förbättra säkerheten

Trafikverkets utbyggnad av dubbelspår genom Gamla Uppsala Det nya dubbelspåret blir cirka 4 km långt och sträcker sig från Tycho Hedéns väg i söder till E4 i norr, där det ansluter till dubbelspåret mot Gävle. Omläggning av väg 676 Vittulsbergsvägen och Vattholmavägen. 610 m lång tunnel byggs Två huvudaktörer (Trafikverket och Svevia) samt underentreprenörer.

Inre och yttre VSO

Lång process Utkast till järnvägsplan, MKB och systemhandling framtagna 1998, förstudie slutförd 2006 Detaljplan laga kraft 2011, järnvägsplan laga kraft 2012 och arbetsplan vägar laga kraft 2013. 2012 inleddes prövningen av tillstånd enl. 11 kap miljöbalken att bortleda grundvatten mm. i samband med byggande och drift av dubbelspårig järnvägstrafik. Dom från MMD meddelades december 2013. Domen innehåller villkor om grundvattenbortledning, buller och vibrationer samt utsläpp av vatten till recipient (Samnan) Trafikstart beräknas 2017

G:a Uppsala dubbelspår tidplan * Best=Ban-, el-, signal- och telesystem

Styrdokument MKB mm handlingar i prövningsprocessen Generell masshanteringsplan från 2012 (utkast): Inom projektet används KM och MKM. Trafikverket (fd Banverket) har en egen riskklassning i 5 nivåer. Masshanteringsplan som bygghandling 2013 för en längre vägsträcka (exempel): massor uppdelade i fall-A och fall-B. Förorenad jord klassas enl. NV 5976 (KM och MKM) och där laktester gjorts enl. NFS 2010:4 (deponiföreskriften). Samtidigt nämns även 2010:1 och återanvändning utanför projektet, där MRR tillämpas. Kontrollprogram entreprenör Plan för användning inom arbetsområde (pågår)

Schaktmassor Projektet kommer att generera ca 430 000 m3 schaktmassor. Till det tillkommer 62 000 m3 från grävning av dammar, diken samt rivning av delar av befintlig banvall. Överskott av jordmassor uppgår till ca 170 000 m3 och överskott av lera 210 000 m3. Underskott av bergmaterial. 1 lastbilslass rymmer ca 10 m3 Exempel på arbeten: Spontning, schaktning, vägomläggningar, sprängningar, byggnation av sedimentationsdammar och mycket mycket mer…

Exempel på provresultat från åkermark längs nya tågsträckan Grönt <= KM Gult KM =< MKM Orange > MKM

Och vad gör man med massorna? Trafikverket utrett förslag till möjlig återanvändning av massor: Bullerskyddsvallar Tegeltillverkning ”Terrängmodellering” på två platser Täckning av deponier i kommunen Återställning av grustäkter Återställning av fd lertäkt på åkermark Även möjlighet till minskade schakter har utretts under projektering.

Och vad gör man med massorna? När entreprenör upphandlades överlämnades även huvudvärken med överskottsmassor (fall-B massor som inte återanvänds inom projektet). Alternativ som tittades närmare på (entreprenören i kontakt med Lst och miljökontoret): ”Återställa” grustäkter – Nej! Deponitäckning – massorna skulle behöva mellanlagras och levereras vid rätt tid. ”Terrängmodellering”, återställning av lertäkt och annan uppläggning för anläggningsändamål då?

Är massorna avfall? Naturvårdsverket stödjer tolkningen att schaktmassor är avfall. Trafikverket och entreprenören anser inte att begreppet ”avfall” kan användas när det gäller schaktmassor som ”nyttiggörs” eller återanvänds. Alltså ska egentligen inte 2010:1 tillämpas? Tillsynsmyndigheten har bedömningsgrunderna i 2010:1 att tillämpa för sina överväganden.

Tillsyn och hantering av anmälan Anmälan inkom till mik om uppläggning på närliggande områden bl.a. på skogsmark, skidbacke, åkermark och för att återställa fd lertäkt. Det är bråttom. Kontakt och samarbete med Lst – 12:6 samråd eller C-anmälan? Inget över ringa risk, däremot fråga om det finns anläggningsändamål. Belägenhet av uppläggning inom vattenskyddsområde ledde till C-anmälan i några fall. Samt behov av vattenskyddsdispens. Flera frågor att beakta men kulturmiljö och arrendeavtal är faktorer som också påverkar. Utfallet blev..

Tillsyn och hantering av anmälan Skogsmark – 12:6 samråd med Lst, på remiss till MHN Förbättring av skidbacke – klockrent anläggningsändamål, tyvärr blev inte av. Åkermark – blev inte prövat fullt ut pga att tillstånd enligt kulturmiljölagen (KML) kunde inte lämnas. Återställning av fd lertäkt – föreläggande om försiktighetsåtgärder, endast rena massor får användas dvs motsvara naturlig bakgrundshalt i närområdet Nya förslag till uppläggningsplatser kan bli aktuella för att få plats med alla överskottsmassor Fortsatt tillsyn över projektet

Tillbaka till planprocessen – det löser sig… Järnvägsplan:” Jordar som inte återanvänds inom projektet kommer att återanvändas i andra närliggande projekt eller läggas i upplag”. Låter enkelt.. MKB 2010: Hushållning med resurser lyfts fram, avsikten är att minimera transporter och möjliggöra återanvändning och deponering är det sista alternativet. Påpekas att det blir ett överskott som kommer att behöva transporteras bort. Masshanteringsplan kommer att upprättas. Rent konkret vad innebär det? Avsättning av ytor eller behov av massor inom kommunen hanteras inte i planprocessen

Några funderingar Styrdokument inte uppdaterade – 2010:1? I en lång process lämnas masshanteringsproblemet över till entreprenören Stora mängder överskottsmassor att hantera Hur kan planprocessen involvera masshantering? Prövning hos nämnd, Lst (12:6) eller deponi? Olika tolkning mellan parter av 2010:1 om schaktmassor är avfall eller inte Svårt med bedömning om det föreligger ett anläggningsändamål? Och var slutar nyttiggörande och var börjar deponeringen? Schaktdeponierna då?

..och några till.. Görs det tillräckligt med provtagningar av huvudmannen i tidigt skede? Görs det provtagningar utifrån KM/MKM eller MRR? Trafikverket anser att frågan hanteras på olika sätt mellan kommuner, ej likartade bedömningar Tar underlag till upphandling av entreprenör hänsyn till 2010:1? TM behöver fatta beslut som väger mellan angelägenheten att genomföra projektet, tidsramar, minimering av transporter å ena sidan och att beslut blir praxis å andra sidan, ”ringar på vattnet”