Hur man använder och anger källor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PROJEKT – Fältstudier/metoder
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
En Dag i Ramadan Ramadan
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Idrottslärare om astma
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Informationssökning.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
MS Excel 2007 Dag 1 Lärare: Mahmud Al Hakim. Agenda 1.Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3.Formler 4.Formatera 5.Diagram Att läsa: sid.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Källkritik på Internet
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Källkritik.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
Källkritik på Internet
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Källor! Hur gör man egentligen?
Att skriva källförteckning
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Källkritik på Internet
Informationssökning och källkritik
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Referat Hur och mall.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
CITATTEKNIK.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Formellt, skarpt och snyggt
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Presentationens avskrift:

Hur man använder och anger källor FUSK för ID1A 2011-04-08 FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Din uppgift Välj en artikel Läs artikeln Sammanfatta innehållet Återge med egna ord Hitta minst ett citat Gör en källförteckning – bifoga dina källor! FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Din uppgift Sammanfatta innehållet: välj den viktigaste aspekten FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Din uppgift Återge med egna ord: Hitta tre (eller fler) huvudargument Markera texten i artikeln När du förstått texten, berätta den med egna ord Gör en tydlig källhänvisning - referatmarkering Har du två artiklar, för och emot, gör en tabell med argumenten. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Din uppgift Citera: Om något är tydligt och exakt formulerat kan du citera Kopiera och klistra in Sätt citationstecken runt citatet Gör en källhänvisning (Andersson 2010) FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

Vilka källor har du använt? Artikelsök är en databas över tryckta tidnings- och tidskriftsartiklar. Ingen källa! Källan är själva artikeln. Nationalencyklopedin är ett uppslagsverk, finns i tryckt och digital form FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Källförteckning Bok: Författare Efternamn, Förnamn (tryckår) Titel, Förlagsort: Förlag FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Källförteckning För tryckt tidningsartikel: Författare, ”Titel”, Tidningens namn publiceringsdatum FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Källförteckning Tidskrift: kommer inte ut varje dag Författare, ”Titel”, Tidskriftens namn, årtal: nr, sidnummer s. # FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Källförteckning För webbsida: Namn, vem står bakom, URL:en, uppdaterad, hämtningsdatum T.ex. isbjörn. http://www.ne.se/isbjörn, Nationalencyklopedin, hämtad 2011-04-03. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Källförteckning För böcker: författare, (årtal), titel, förlagsort, förlag. För dagstidningsartiklar: författare, titel, tidningsnamn, datum. För tidskriftsartiklar: författare, titel, tidskrift, år, nr, sida. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Källförteckning För internetadresser: titeln på sidan, ansvarig för sidan, webbadress (URL), uppdateringsdatum, datumet du var inne på sidan. Refero – Antiplagieringsguiden. (2008). Biblioteken vid Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan i Kalmar och Växjö Universitet. http://www.bi.hik.se/Refero/1intro.php Senast uppdaterad 2008-12-18 [2009-02-12] FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

Exempel 1: Källhänvisning (Ingvar David H, svenska dagbladet -98) Forskare har tidigare trott att hjärnan sätts på ”stand-by” när sömnen drabbar oss, men tydliga forskningar har bevisat att vi faktiskt blir bättre på att minnas, lära och lösa problem under sömnen . Under natten då vi sover är kroppen orörlig, ögonen är slutna och andningen djupare. Utifrån ser man inte hur hårt hjärncellerna arbetar i hjärnan. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 1: förslag (Ingvar David H, svenska dagbladet -98) Forskare har tidigare trott att hjärnan sätts på (”)stand-by(”) när sömnen drabbar oss, men tydliga forskningar har bevisat att vi faktiskt blir bättre på att minnas, lära och lösa problem under sömnen. Under natten då vi sover är kroppen orörlig, ögonen är slutna och andningen djupare. Utifrån ser man inte hur hårt hjärncellerna arbetar i hjärnan. (Ingvar, 1998) FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

Exempel 2: Källhänvisning David H menar att man drömmer för att hjärnan ska vila upp sig och reparera sig tills man vaknar och ska på nya äventyr. Det är ”lugnande” för hjärnan. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 2: förslag David H Ingvar (1998) menar att man drömmer för att hjärnan ska vila upp sig och reparera sig tills man vaknar och ska på nya äventyr. Det är ”lugnande” för hjärnan. (är det ett citat?) FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Källförteckning Ingvar, David H: Titel? Svenska Dagbladet 1998-09-07 FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

Exempel 3: Källhänvisning Tidningen I Form 10/2009 skriver att prestationsförmågan sänks i 1-2 timmar om kroppsvärmen höjs med en grad. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 3: förslag Andersson skriver att prestationsförmågan sänks i 1-2 timmar om kroppsvärmen höjs med en grad (2009). I källförteckningen: Andersson, Anders, ”Mobilstrålning” I Form 2009:10 s. 7 FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

Exempel 4: källhänvisning Radiovågor är inte den enda sortens strålning. Man delar in strålning i joniserande och icke-joniserande. Joniserande strålning är farlig för den kan orsaka cancertumörer. T.ex röntgenstrålar och radioaktiv strålning. Icke-joniserande strålning kan vara solens ultravioletta strålar, ultraljud eller elektromagnetisk strålning. Radiovågor är elektromagnetisk strålning. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 4 Källhänvisning saknas! Ange alltid källa. Återge med egna ord. Om du citerar, återge ordagrant inom citationstecken och gör en källhänvisning FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

Exempel 5: källförteckning http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10479den 9 januari 2011 FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 5: förslag Artikeln finns att läsa som pdf-fil, dvs den tryckta upplagan Agerberg, Miki, ”Fortsatt osäkerhet om långtidsanvändning” Läkartidningen 2008:41 vol.105 s. 2828-2831 FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 5: förslag Som tidskriftsartikel från nätet: Agerberg, Miki. "Fortsatt osäkerhet om långtidsanvändning Läkartidningen". 105. 41 (2008), http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10479 (hämtad 2011-04-03). FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 6: Att citera I årets rapport står det bl annat:  Det är osannolikt att mobiltelefonen orsakar hjärntumörer för personer som använt mobiltelefon under kortare tid än tio år. Men för längre tids användning är det ännu för tidigt att dra några definitiva slutsatser.   FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 6: förslag. I årets rapport hävdar Lars Mjönes bl.a. följande:  ”Det är osannolikt att mobiltelefonen orsakar hjärntumörer för personer som använt mobiltelefon under kortare tid än tio år. Men för längre tids användning är det ännu för tidigt att dra några definitiva slutsatser” (2010).   FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

Exempel 7: att återge med egna ord Det saknas också tillräckligt med data för effekterna på barn och ungdomar, säger Lars Mjönes, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 7: förslag Mjönes menar också att man inte vet tillräckligt för att bedöma hur barn och ungdomar påverkas (2010). ELLER Mjönes (2010) menar också att man inte vet tillräckligt för att bedöma hur barn och ungdomar påverkas. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

Exempel 8: källförteckning http://www.mimersbrunn.se/solenergi-6494.htm 1/12/10 Felaktigt gjord Fusk Mimers brunn är ingen källa. Som att hänvisa till klasskompisen som sitter bredvid FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

Exempel 9: källförteckning Artiklar från skolans artikelsök Affärsvärlden ”energi för framtiden” 22/10/10 ”Solkraft täcker behoven” 22/10/10 Solkraft är framtidens energikälla 22/10/10 Gunnarsson, Kristina 8/12/10 FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Exempel 9: förslag (Artiklar från skolans artikelsök – ingen källa) Sempler, Kaianders ” Energi för framtiden” Affärsvärlden 2010:10 s.12-13 Gunnarsson, Kristina. Lärare i naturkunskap, Aranäsgymnasiet [lektionsföreläsning] 2010-12-08. FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Källförteckning Agerberg, Miki, ”Fortsatt osäkerhet om långtidsanvändning” Läkartidningen 2008:41 vol.105 s. 2828-2831 Andersson, Anders, ”Mobilstrålning” I Form 2009:10 s. 7 (ej verifierad) Gunnarsson, Kristina. Lärare i naturkunskap, Aranäsgymnasiet [lektionsföreläsning] 2010-12-08. isbjörn. Nationalencyklopedin, hämtad 2011-04-03. http://www.ne.se/isbjörn Sempler, Kaianders, ” Energi för framtiden” Affärsvärlden 2010:10 s.12-13 FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau

FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau Slutord Hantera motstridig information – det finns kanske inte en enda sanning Ställ upp för och emot i tabellform Resonera kring källorna: vilken tendens, trovärdighet Egen text ska utgöra större delen av uppsatsen FUSK ID1A/Else-Britt Hellström, Tim Tabuteau