MARKNADSPLAN ÅTVIDABERGS GOLF AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Småbolagens export till tillväxtmarknader
Demonstration Klicka på första bilden och sedan bildspel så går bildspelet automatiskt. Avsluta med esc.
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
~ Den första mobiltelefonen ~
Trender som påverkar golfklubben och idrotten.. SGF medlemsutveckling Medlemsantalet har 7-dubblats under perioden, men avtar nu Källa: SGF.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Enhetschef Fastighetsutveckling
DISTRIKTSMÖTE 25 – 26 MAJ 2013 sundsvall MEDLEMSKAP
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Marknadsplan Sandström de Wit
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
GolfensNybörjarutbildning2007 På uppdrag av SGF:s Styrgrupp för nybörjarutbildningen & dess auktorisation Patrik Nilsson Utbildningsansvarig Hallands GDF.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Marknadskommunikation i praktiken
PA Consulting group ab.
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Key Findings - rekryteringstrender
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Organisation / företag:
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Projektperiod 1 feb juli 2010 Projektledning Uppdragsutbildningen i Säffle Kommun.
Racketstadion – 2013 Presentation av marknadsföringsplan
Teresia Söderberg Carlqvist
Marknadsplan Gymbolaget
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Kap 10 Marknad för turism •
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Marknadsföring av turism
Analyser Budget K16 FÖR2 Styrmedel Nytta eller skada?
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Nya Landsbygdsprogrammet
Lefflers HiFi & Hembio AB
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Södertörns Nyckeltal 2008 LSS – gruppbostäder LSS – daglig verksamhet LASS – personlig assistans, benchmarking.
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Produktens olika delar
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
AFFÄRSPLAN Sjögärde GK Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.
ARBETSGRUPP: MEDLEMSGRUPPEN Uppdragsbeskrivning Uppdaterad
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
Landeryds GK Utveckling och framgångsfaktorer Björn Sturehed, Klubbdirektör/VD.
Transportprojekt hemvården Uppsala
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Arenabolaget i Linköping AB
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
(Företagsnamn) SWOT-analys
Sveriges bagare och konditorer
TORSÅKERS IF Socioekonomiskt bokslut 2018.
Presentationens avskrift:

MARKNADSPLAN ÅTVIDABERGS GOLF AB FÖRFATTAD AV JIMMIE BJÖRLING OSKAR LINDELÖF MATTIAS FUHRE MARCUS HAKING JOHN GABRIELSSON JOHAN RAMBERG

SAMMANFATTNING I denna marknadsplan analyseras Åtvidabergs Golf AB som företag i golfbranschen. Målet med denna marknadsplan är att den ska fungera som en guide och vägledning för företaget in i framtiden. Företagets nuvarande situation studeras utifrån verklig fakta och intern data som presenterats till oss genom intervjuer och undersökningar.   I marknadsplanen förklaras och används ett flertal teorier och modeller för att analysera Åtvidabergs Golf AB:s situation på marknaden. Ett antal marknadsföringsåtgärder presenteras som kommer gynna utvecklingen, öka lönsamheten och skapa ett mervärde för företagets kunder. Med några få och enkla åtgärder ökar vi resultatet för Åtvidabergs Golf AB med 351 000 kr och bidrar därigenom till en positiv framtidsutveckling.

BAKGRUND NYCKELTAL RESULTAT: 162 000 KR Grundades år 2002 av Peter Billberg Drift av golfbana Specialiserad produkthandel Utbildning NYCKELTAL RESULTAT: 162 000 KR OMSÄTTNING: 5 841 000 KR ANSTÄLLDA: 6 ST MEDLEMMAR: CA 800 ST

AFFÄRSIDÉ Syftet med verksamheten är att driva och utveckla golfanläggningen i Västantorp, Åtvidaberg. BOLAGSORDNING ”Bolaget skall bedriva sedvanlig golfbaneverksamhet, uthyrning av lokaler, bedriva detaljhandel av konfektion och idrottsartiklar, uthyrning av kommersiella lokaler, arrangera golftävlingar, arrangera seminarier och förtagsaktiviter samt idka därmed förenlig verksamhet”

FÖRETAGETS MÅL När Åtvidabergs Golf AB grundades hade man som mål att expandera. En plan gjordes och tanken var att ytterlige nio hål skulle byggas på anläggningen. Planen fick dock läggas på is då en kraftig nedgång i branschen slog hårt mot företaget. Sedan dess har Åtvidabergs Golf AB tampats med minskning i medlemsantal vilket lett till att man behövt minimera kostnaderna för anläggningen maximalt. Fokus har alltså legat på att endast driva anläggningen och utvecklandet har kommit i skymundan. Åtvidabergs Golf AB har som första processmål att vända den nedåtgående trenden. ”Därefter kan vi arbeta vidare med att utveckla anläggningen säger Billberg.”

ANALYS PESTEL Porters femkraftsanalys (Branschanalys) Marknadsmixen STP-analys SWOT-analys

MARKNADSFÖRINGSÅTGÄRDER Värvningsstrategi Synas på sociala medier Anordna evenemang Deltagande på mässor och offentliga sammanhang Kundanpassad marknadsföring Energiskog på outnyttjad mark Reklam i TV Vinteraktivitet Barnpassning Utveckling av ”Golf Resort”

MARKNADSFÖRINGSÅTGÄRDER KORTSIKTIGA ÅTGÄRDER Värvningsstrategi för nyförvärv av medlemmar ”Mun till mun” marknadsföring Värva 3 tre nya medlemmar, få fritt medlemskap Presentkort för varje förvärv Vinteraktivitet Konstgjort skidspår Vallningsmöjligheter Kapacitetsutnyttjande Aktivitet barnpassning Lämna barnen medan du spelar Motverka medlemsavhopp i föräldrasegment Locka nya medlemmar LÅNGSIKTIG ÅTGÄRD Utveckla anläggningen till en ”Golf Resort” Hus kring och på anläggningen Utveckling av hotell och spaverksamhet Utveckling av nya verksamhetsgrenar, Tennisbanor mm.

BUDGET RESULTATBUDGET FÖR VÄRVNINGSAKTIVITET INTÄKTER Fullvärdiga medlemmar 104 000 kr Vardagsmedlemmar 36 050 kr Greenfeemedlemmar 175 000 kr KOSTNADER Återbetalda medlemskap vid rekrytering 31 200 kr Presentkort vid rekrytering 12 400 kr RESULTAT 271 450 kr

BUDGET RESULTATBUDGET FÖR VINTERAKTIVITET INTÄKTER Skidåkare med skidkort 30 000 kr Skidåkare utan skidkort 6 000 kr KOSTNADER Vallningsbod 20 000 kr Utrustning till vallningsbod 5 000 kr Administration och underhåll 10 000 RESULTAT 1 000 kr

BUDGET RESULTATBUDGET FÖR BARNPASSNINGSVERKSAMHET INTÄKTER Avgift barnpassning 20 000 kr Föräldrar som fortsätter vara kunder som annars hade slutat Fullvärdiga medlemmar 52 000 kr Vardagsmedlemmar 25 235 kr Greenfeemedlemmar 45 500 kr KOSTNADER Personal 64 000 kr Leksaker 3 000 kr Övriga kostnader 5 000 kr RESULTAT 70 735 kr

BUDGET TOTALT RESULTAT 351 185 kr

UPPFÖLJNING Uppföljning görs för att utvärdera aktiviteterna och på så sätt ge företaget beslutsunderlag att grunda framtida marknadsföringsåtgärder på VÄRVNINGSSTRATEGI Är detta ett framgångsrikt koncept? Följa upp hur många som erhållit gratis medlemskap samt hur många presentkort som delats ut VINTERAKTIVITET Föra statistik för antal skidkort och engångsåkare. Eftersom vallningsboden utgör en stor kostnadspost under aktivitetens första år är det inte säkert att aktiviteten är lönsam vid första uppföljning. AKTIVITET BARNPASSNING Eftersom barnpassning är helt oprövat inom golfbranschen är det svårt att förutspå efterfrågan av denna tjänst. Detta gör uppföljning mycket viktigt.

FRÅGOR? FÖRFATTAD AV JIMMIE BJÖRLING OSKAR LINDELÖF MATTIAS FUHRE MARCUS HAKING JOHN GABRIELSSON JOHAN RAMBERG