Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun 2010 2014-12-14.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Stat – Huvudman - Profession
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Pedagogiskt ledarskap
Tillsyn Varberg våren 2013 Tillsynsprocessen.
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
1 Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Agneta Kristensson
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
1 Jag tänker berätta om vår förändringsresa… Från en relationsorienterad kultur till en resultatorienterad kultur… och om de styrmedel vi använt.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun

Uppdraget Granskning av kvalitet inom skolväsendet, förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen. Tillsyn över det offentliga skolväsendet, den allmänna förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen

Syfte och mål Bidra till kvalitetsförbättring Bedöma verksamhetens kvalitet i förhållande till de nationella målen Kontrollera att lagar, förordningar, läroplaner och andra författningar följs Återrapportera resultat, trender och utvecklingsbehov på nationell nivå till regeringen

Regelbunden tillsyn Älvdalens kommun i Nornäs skola, Gäntan/Höjden, Montessori och …

Genomförande Informationsbrev till kommunen Dokumentstudier – skolplan, arbetsplan, kvalitetsredovisning, handlingsplaner, utvärderingar mm Verksamhetsredogörelser skickades in i förväg Skolbesök Förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg; centrala intervjuer Intervjuer med förvaltningschef och centrala administratörer Intervjuer med ansvariga politiker (huvudman ) Intervjuer med föräldrar

Områden för granskning av skolor  Kunskaper  Fokus på skolans uppdrag  Lärarnas bedömning och utvärdering  Rektorns ansvar för uppföljning och utvärdering  Fokus på lärande  Tillit till elevens förmåga  Trygghet och studiero  Bedömning och betyg  Undervisningstid och val  Särskilt stöd  SYV  Avgifter  Rektors beslutsfattande För fristående skolor dessutom bl.a. skolans stabilitet Måluppfyllelse och resultat Ped ledning och utveckling av skolan Skolans lärande- miljö Enskild elevs rätt

Områden för granskning i förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg  Utveckling och lärande  Fokus på förskolans/skolbarnsomsorgens uppdrag  Utvärdering och uppföljning  Utveckling och lärande  Trygg miljö för utveckling och lärande  Ansvar och tillgång till plats  Grupper  Särskilt stöd  Registerkontroll och anmälningsskyldighet Måluppfyllelse och resultat Ped ledning och utveckling av Verksamhete n Lärande- miljö Tillgång

Återrapportering Muntlig återkoppling till rektor och ev. ledningsgrupp efter skolbesöket. Beslut till varje rektor med helhetsbedömning och strecksatser. Protokoll som bilaga för varje skola med eventuella brister och motiveringar till dessa. Verksamhetsrapport för förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg Kommunbeslut för kommunala skolor. Återrapportering med dialog kring nödvändiga åtgärder och önskvärda förbättringar. Differentierad uppföljning

Måluppfyllelse och resultat Förskolan Verksamhetens innehåll och kvalitet i de olika kommundelarna skiljer sig åt. Särna/Idre erbjuder en pedagogisk verksamhet som bidrar till en allsidig utveckling hos barnen. I Älvdalen behöver verksamheten utvecklas då den visar brister inom flera av de granskade områdena. Skolbarnsomsorgen Fritidshemmen lever inte upp till skollagens krav att erbjuda en meningsfull fritid och stöd i barnens utveckling. Tyngdpunkten ligger på omsorg och inte på det pedagogiska innehållet

Måluppfyllelse och resultat Grundskolan Var femte elev lämnar grundskolan utan att ha nått målen i samtliga ämnen. Sammanställningar för måluppfyllelsen i årskurs 5 saknas. Resultat nationella ämnesprov åk 3 och åk 5 indikerar att en förbättring krävs

Måluppfyllelse och resultat Grundskolan Elevernas individuella utvecklingsplaner Tydliga mål för arbetet och kriterier för betygssättning Anpassning av undervisningen Särskilt stöd Åtgärdsprogram Elevinflytande Stimulerande undervisning, höga förväntningar

Måluppfyllelse och resultat Gymnasieskolan Hög andel med högskolebehörighet men lågt meritvärde Individuella programmet (IV) 29 procent uppnår behörighet till ett nationellt program. Andelen elever som fullföljer sin utbildning varierar stort över tid. Vuxenutbildningen Förhållandevis goda resultat. Svenskundervisning för invandrare (sfi) Goda resultat Särvux Bedriver ett välutvecklat arbete

Trygg lärandemiljö Fysiska miljöer är inte säkra i förskolor och fritidshemmen Lärande miljön i Buskoviusskolan och Strandskolan är inte acceptabel Gymnasieskolan och vuxenstuderandes miljöer är bra Planerna mot kränkande behandling uppfyller inte kraven

Ledning och utveckling Stora brister i styrning och ledning på alla nivåer Stora brister i kvalitetsarbetet på alla nivåer Stora brister i ansvarsfördelningen nämnd-förvaltning- verksamheter Mottagandet i särskolan!

Ledning och utveckling Nämnden ansvarar för att utbildningen genomförs i enlighet med bestämmelserna i skollag, förordningar, läroplan etc. Förvaltningen Rektorn har det övergripande ansvaret för att utbildningen inriktas på att nå de nationella målen. Att resultat följs upp och utvärderas i förhållande till de nationella målen. Rektorn har ansvar för skolans resultat

Ledning och utveckling Exempel Huvudmannen ska se till att det vidtas åtgärder för att förebygga och förhindra att barn och elever utsätts för kränkande behandling och att en årlig plan mot kränkande behandling upprättas. Förvaltning Rektorn har ett särskilt ansvar för att upprätta, genomföra, följa upp och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling som mobbning och rasistiska beteenden bland elever och anställda

för att säkerställa att samtliga verksamheter utgör trygga miljöer för att säkerställa att det i samtliga verksamheter bedrivs ett målinriktat arbete kring värdegrundsfrågor och att samtliga verksamheter upprättar en plan mot kränkande behandling som fullt ut svarar mot skollagens krav Älvdalens kommun behöver vidta åtgärder…

för att förstärka ledarskapet på alla nivåer kommunen. så att ansvarsfördelningen mellan styrelsen, förvaltningen och verksamheterna fungerar tillfredsställande. Delegationsordningen behöver revideras för att säkerställa att alla elever i behov av särskilt stöd får det stöd de har rätt till för att säkerställa sina rutiner för beslut om mottagande i särskolan för att öka andelen personal med utbildning för den undervisning de i huvudsak bedriver för att öka personalens insikter i de föreskrifter som gäller det offentliga skolväsendet så att alla barn och elever erbjuds den omsorg och den undervisning de har rätt till för att hålla sig informerad om hur ungdomar mellan år är sysselsatta och att alla elever fullgör sin skolplikt/rätten till utbildning Älvdalens kommun behöver vidta åtgärder…

Kommunen behöver utveckla kvalitetsarbetet så att det blir kontinuerligt och systematiskt samt genomsyrar hela verksamheten Kommunen behöver vidareutveckla kvalitetsredovisningarna i enlighet med förordningens krav Älvdalens kommun

Skolinspektionen Vi inspekterar för att förbättra!