Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Barnets rättigheter från teori till praktik
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Nulägesanalys genom frågor
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Hur tänka och göra som processtödjare
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
SET Social Emotionell Träning
1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
en mil öster om Linköping
PBS i förskolan (Katina Thelin).
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Tips Goda exempel Förståelsefördjupande lärprocess
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Läroplansnätverk förskola
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Bemötande. Varför denna lärfråga? Hypotes: Vi trodde att vårt bemötande påverkar elevers ansvarstagande för sin skolsituation.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Nätmobbning/Cyberbullying
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Bergums skola - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Välkomna på föräldramöte
Om Mig – Från resultat till handling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Nolltolerans Haga/Katrinelund

Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig till om de är med om något men gör det inte. Varför vänder sig eleverna inte till lärarna? Hur kan vi arbeta för att upptäcka att kränkningar sker? Utifrån trygghetsenkäten gick också att utläsa att otrygga platser finns och att mobbning och kränkningar finns på skolan. Ytterligare underlag insamlades genom gruppintervjuer med elever. Detta skedde i slumpmässigt utvalda klasser. Individuella samtal med elever gjordes också. Slutsatsen av underlaget blev: Elever upplever att vuxna ser kränkningar och de upplever också att vuxna inte bryr sig.

Katrinelund I kommunens enkät Trygghet, delaktighet och hälsa gick att utläsa att många elever på Katrinelunds skola kände sig otrygga. Frågeställningen blev då: Hur kan vi pedagoger bidra till att vi får trygga elever? Underlag: Lärande samtal om frågeställningen i nolltol.gruppen, Intervju med samtliga medarbetare om vad som kännetecknar en trygg elev. Några frågor ur enkäten valdes ut och svaren presenterades för samtliga elever och de fick frågeställningar som de hade lärande samtal om. Den största lärdom som nolltol.gruppen drog var att allt som gäller för eleverna också gäller för de vuxna. Gruppen hade lärande samtal om vad vi tänkte var viktigt för våra medarbetare för att känna trygghet. Vi viktade vad som kändes mest angeläget att ta itu med och det blev ”Be om och ta emot hjälp.

Mönster Vi har på båda skolorna haft fokus på trygghet och de vuxnas roll i att bidra till ökad trygghet. Båda skolorna har ett gediget underlag för sitt arbete, skillnaden är att det skett mer systematiskt på Katrinelund. Vi ser också att det redan nu finns ytterligare underlag gjorda som vi kan använda i en nulägesanalys. Trygghetsenkät och den kommungemensamma enkäten.

Reflektioner Viktigt att lägga tid till varandras tidigare arbete för att få en gemensam förståelse Bra att vi får en gemensam plattform att stå på Det är bra med en framåtsyftande plan Känns som att nolltoleransarbetet blir en del i helheten med att bygga en vision och vägledande verksamhetsidé Roligt och intressant att se att vi har haft så lika fokus på våra två skolor

Nuläge Trygga vuxna ger trygga barn! Ytterligare underlag: Enkät medarbetare Enkät elever: trygghet, delaktighet och hälsa Hagas egen trygghetsenkät Definition av problem eller lärområde Skaffa ett tillförlitligt underlag Se mönster Förstå varför mönstret ser ut som det gör  lärdomar Hur man kan utpröva dessa lärdomar i praktiken

Frågor????