Förslag till planering kapitel 12

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Advertisements

Resmål och resvägar Önskan och behov.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Presentation av resmål
Reseproduktion och försäljning
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
Marknadsplan Sandström de Wit
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Kapitel 11 Prissättning.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Resor och reseförmedlare
Föreläsning
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Kap 11: …och allt landar i marknadsplanen!
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kap 10 Marknad för turism •
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Undersök och analysera
Sälja en produkt eller tjänst
Seminarium Affärsidé & Budget
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Förslag till planering kapitel 12 Hur tänker Sigtuna turistbyrå kring: Produktutveckling s 209: •Göra produkten mer attraktiv •Stanna kvar på marknaden •Behålla sina marknadsandelar •Behålla eller öka lönsamheten •Behålla sin status som marknadsledare •Använda kompetensen på personalen på rätt sätt •Använda överkapacitet •Locka turister att konsumera mer •Diversifiering  

Repetition från kapitel 10 Marknadsföring av turism •Planering av nya aktiviteter för turister i Sigtuna kommun •Hur ser framtidsutsikterna ut för turism på vår hemort? •Marknadsplan •1. Nulägesanalys: •Pest •Swot •Marknadsanalys av kunder och konkurrenter •Marknadsndersökning •2. Marknadsmål •Vart vill vi komma? •Marknad - affärsidé •Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym •Pris •Volym – marknadssegment (en del) •Lönsamhet • • 3.Handlingsplan De 5 P:na •Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. •Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke •Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden •Påverkan: Fem konkurrensmedel s 184 + Annonser, reklam, personlig förs, Mässor •Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden •Personal: Kunnande, kompetens och service •Marketing mix= kombination av ovanstående 4. Utvärdering= uppföljning

Att utveckla turism Produktutveckling s 209: Göra produkten mer attraktiv Stanna kvar på marknaden Behålla sina marknadsandelar Behålla eller öka lönsamheten Behålla sin status som marknadsledare Använda kompetensen på personalen på rätt sätt Använda överkapacitet Locka turister att konsumera mer

Gör en liknande analys som fördjupning. www.idre.se säsong Storstadsturismen privatresenärer/affärs http://www.disneylandparis.co.uk/index.xhtml Diversifiering http://liseberg.se/sv/moduler/Kampanj-Animationer/AtmosFear/

Avslutning Frågor på sammanställningen ? Gå igenom Allmänna villkor Gå igenom produktutveckling i större/mindre kommuner Gör en sammanställning över vår kommun Hur ska du gå vidare? Vilket område vill du göra en produktutveckling för? ( De måste vara inom turism!)

Modell för produktutvecklingsarbete. S 215 1. Precisera målen för den nya produkten 2. Utforma den nya produkten med hänsyn till -kundernas efterfrågan -lagar och andra regler -personalbehov och kompetensbehov -ekonomiska och fysiska resurser 3 Ställ upp kalkyler för att utreda projektets lönsamhet 4 Genomför projektet 5. Följ upp och utvärdera

Förslag till produktutveckling Öppna ett hotell 12:1 Strategisk planering för en resebyrå Utvecklingsanalys av Sigtuna turism Produktutveckling av ett turistföretag Paketreselagen Allmänna villkor Inställda resor Planering av nya aktiviteter för turister i Sigtuna kommun Framtiden: barin-storming ta fram ideér i hembygden Sälens högfjällshotell

Ex:Framtiden upplägg: Hur ser framtidsutsikterna ut för turism på vår hemort? Spåna med hjälp av brain-storming fram idéer om den framtida turismen. A, Välj ut de fem bästa visionerna och försök konkretisera dessa idéer. Vilka åtgärder måste vidtas för att dessa idéer ska kunna bli verklighet B, Gör en aktivitetsplan inkl marknadsföringsaktiviteter.

Allmänna villkor för paketresor Slutbetalning tidigast 40 dgr Ändringar=rätt att säga upp resan och pengar tillbaks Prishöjning får ej ske senare är 20 dgr innan avresa Fel och brister i resan=rätt til prisavdrag eller skadestånd Reklamation ska ske så fort felet märkts

Produktutveckling Rekreationsturism Affärsturism Shopping Genomfartsturism Upplevelseturism