Kommunikatören.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Sveriges Informationsförening. Fler och mer kommunikativa organisationer • där alla är övertygade om att effektiv kommunikation skapar värde och är en.
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Västra Götalandsregionen äger och driver…
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Kommunikationsplan.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Svenskt Friluftsliv har till uppgift att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet Stärka friluftsorganisationernas långsiktiga.
VD/GD 2005 Allt har blivit viktigare de senaste 5 åren.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
INFORMATÖRENS YRKESETIK
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Utbildningsdagar Satsning på kompetensutveckling 7 oktober – Konsultativt förhållningssätt 8 oktober – Avtalsinformation och juridik Juridisk uppdateringsutbildning.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Föreningen Svenskt Flyg Föreningen Svenskt Flyg kommunicerar idéer, åsikter och kunskap om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige. Syftet.
BIM Alliance Sweden För ett obrutet informationsflöde i samhällsbyggandet.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
- inom Stockholms läns landsting
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Enheten för rättighetsfrågor West Pride. Vad är West Pride? -Kulturfestival -Belysa normkritik och hbtq-personers livssituation -Mötesplatser -Arenor.
TRR Trygghetsrådet - Din partner vid omställning Stockholm 29 november 2013 Johan Sandgren Ann-Sofi Sjöberg.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Ställ krav på din coach Det gör vi!
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Kommunikationsplanering
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Kritiskt förhållningssätt
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
Fokus Yrkesutbildning VO
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Vision för rätt lön.
Vision för rätt lön
Vad innebär regionbildningen?
Vad betyder Social Kompetens
TILL SPF SENIORERNA LEKSAND
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
INFLYTANDE VALFRIHET LIVSKVALITET 3 Vad är SPF Seniorerna? SPF Seniorerna är en partipolitiskt och religiöst obunden medlemsorganisation för personer.
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Föreningen Social Omsorg
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Kommunikatören

Kollegorna – fler än 300 titlar

Att professionellt hantera organisationens förtroendekapital Gemensam yrkesroll Att professionellt hantera organisationens förtroendekapital

Kommunikatörens definitioner Information: strategiska budskap som ger förutsättningar för ökad kunskap Kommunikation: processen av budskap som leder till attityder eller förhållningssätt Relation: Ömsesidigt engagemang som leder till handling och resultat

Förtroendekapital Förtroendekapitalet är organisationernas kreditvärdighet hos intressenterna. Förtroendekapitalet består av: Vision Idé Mål Strategi Värderingar Varumärke

Anseende är summan av intressenternas kunskap och attityder

Det här gör kommunikatören Undersöker Analyserar Ger råd och coachar Planerar och sätter mål Formulerar Kanaliserar Utvärderar Förvaltar

Kommunikatörens spelplan

Kommunikativa organisationer En kommunikativ organisation är en organisation… där alla är övertygade om att effektiv kommunikation skapar värde och är en avgörande konkurrensfaktor Där kommunikativa effekter vägs in i beslutsprocessen Där allt fler medarbetare blir allt bättre på kommunikation Där cheferna är föredömen inom kommunikation

Kommunikationsavdelningen Är en kontextuell ledare, det vill säga hanterar de komplexa relationer organisationen har med alla sina olika intressenter Utvecklar organisationens kommunikativa förmåga

Informationsföreningen Bildades 1950 av 23 pressombudsmän Är en yrkesförening för alla som jobbar professionellt med kommunikation Religiöst och politiskt obunden Består av nio regionala kretsar över hela landet Kansli i Stockholm

Medlemsutvecklingen

Det här ger föreningen Nätverk 5300 medlemmar i nio regioner Kompetensutveckling Kurser och seminarier Opinionsbildning Vi lyfter frågan om kommunikation i samhället och i organisationer