Kommunikatören
Kollegorna – fler än 300 titlar
Att professionellt hantera organisationens förtroendekapital Gemensam yrkesroll Att professionellt hantera organisationens förtroendekapital
Kommunikatörens definitioner Information: strategiska budskap som ger förutsättningar för ökad kunskap Kommunikation: processen av budskap som leder till attityder eller förhållningssätt Relation: Ömsesidigt engagemang som leder till handling och resultat
Förtroendekapital Förtroendekapitalet är organisationernas kreditvärdighet hos intressenterna. Förtroendekapitalet består av: Vision Idé Mål Strategi Värderingar Varumärke
Anseende är summan av intressenternas kunskap och attityder
Det här gör kommunikatören Undersöker Analyserar Ger råd och coachar Planerar och sätter mål Formulerar Kanaliserar Utvärderar Förvaltar
Kommunikatörens spelplan
Kommunikativa organisationer En kommunikativ organisation är en organisation… där alla är övertygade om att effektiv kommunikation skapar värde och är en avgörande konkurrensfaktor Där kommunikativa effekter vägs in i beslutsprocessen Där allt fler medarbetare blir allt bättre på kommunikation Där cheferna är föredömen inom kommunikation
Kommunikationsavdelningen Är en kontextuell ledare, det vill säga hanterar de komplexa relationer organisationen har med alla sina olika intressenter Utvecklar organisationens kommunikativa förmåga
Informationsföreningen Bildades 1950 av 23 pressombudsmän Är en yrkesförening för alla som jobbar professionellt med kommunikation Religiöst och politiskt obunden Består av nio regionala kretsar över hela landet Kansli i Stockholm
Medlemsutvecklingen
Det här ger föreningen Nätverk 5300 medlemmar i nio regioner Kompetensutveckling Kurser och seminarier Opinionsbildning Vi lyfter frågan om kommunikation i samhället och i organisationer