Kontakter, Kontakter, Kontakter – överallt Kontakter Bengt Johannisson, professor i entreprenörskap Linnéuniversitetet och Högskolan i Jönköping Morgonpredikan för företagare i Malmö den 28 september 2011
Budskap! Du företagare! Din och ditt företags viktigaste resurs är dina personliga kontakter!
Ty detta förkunnar forskningen: Ditt företagsidé växte fram ur samtal med andra engagerade Ditt företag föddes fram ur och återföds dagligen I ditt personliga nätverk Resurser till ditt företag skaffade du genom dina personliga förbindelser Förnyelse av ditt företag sker genom samtal med förtrogna i ditt nätverk
….och forskningen säger också att Du startar och driver företag för att förverkliga dig själv och en idé – och ditt nätverk avslöjar vem du blivit Meningen med egenföretagande är att få umgås med de man vill umgås med I affärslivet ger det ena det andra och den ene den andre Uppriktiga kundrelationer är den viktigaste drivmotorn för utveckling och växt
Företagande är en passion som kräver mänskliga möten Umgänge via sociala media är som kärlek utan kyssar Personliga möten krävs för att testa och dra nytta av rätt personkemi Agera intuitivt och på magkänsla fordrar ögonkontakt och total närvaro
Personliga kontakter – ett universalverktyg Odlar din självtillit och ger ditt företag legitimitet Bygger din egen skola och ger företaget en egen resursbank Påminner dig om när det är dags att tänka om och ger ditt företag hjälp att byta strategi när tiden är den rätta
Kapital för företagsutveckling För framgångsrika företagare ryms 90% av kapitalet i det personliga kontaktnätet Genom bra kontakter kan man skaffa sig andra resurser till vrakpris Det personliga kontaktnätets förtroendekapital och kunskapskapital blir bara större ju mer man (för)brukar det Finansiellt kapital är bara till utfyllnad
Vad kräver personligt nätverkande Nyfikenhet på människor Förmåga att få igång samtal - ‘create conversations’ Att man inte stannar i glada vänners lag Medarbetare görs delaktiga Familjen hålls innanför – eller utanför
Personligt nätverkandet har ett pris Det tar tid att bygga förtroenderelationer, det tar tid att skapa ett bärkraftigt kontaktnät, det tar tid att nätverka Man måste ställa upp för sina partners i tid och otid Ett enda misstag och relationen är förbrukad och sedan eroderar hela kontaktnätet ryktesvägen Personliga kontakter är svåra att överlåta
Personligt nätverkande - företagarens och företagandets livselixir I med och motgång lika, sin lyckas överman, Han kunde inte falla ty nätverka kunde han