Kontakter, Kontakter, Kontakter – överallt Kontakter Bengt Johannisson, professor i entreprenörskap Linnéuniversitetet och Högskolan i Jönköping Morgonpredikan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Advertisements

Här kommer några bilder från platsen där mysteriet hände en gång…
Hur kan jag vara viss om min tro?
Coachande ledarskap som mentor
PUBLIKT ENTREPRENÖRSKAP
Gränsöverskridande entreprenörskap – platsen i centrum Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation för Entreprenörsregionen.
Bedöma kroniskt tillstånd
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Praktisk arbetslivsorientering
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Konsten att leda sig själv
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Riktlinjer för presentationer
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Varför tror människor.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Skolning i entreprenörskap och företagsamhet – praktik och ledarskap Bengt Johannisson Växjö universitet Samtal med skolledare i Västra Götaland februari.
Affärsidé - företagets vägvisare
Personliga förberedelser
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen
Vem är du?.
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Var det ojämställdhet för 100 år sedan?. Är det ojämställdhet i världen idag?
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
- Vi sparkade av oss skorna, såg möjligheterna och vågade testa. Arbetsmarkandsprojekt i Södertälje Kommun.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Skriva noveller.
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Ditt professionella rykte Växthus Bjäre den 24 november 2011 Mona Odhnoff Sundström.
Almi Företagspartner AB
En forskare med en idé Genovis = gen och novis Passion och nyfikenhet.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Idrottspsykologi.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Från idéer till framgångsrika företag Anna Lundmark Lundbergh Almi Företagspartner Värmland AB Hur får vi fart på innovation av tjänster?
Parti och ideologi.
Lärlingskapets nödvändighet och praktik inom högskolans entreprenörsutbildningar. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Begrepp.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
SORIS - bakgrund till och födelse av ett social regionalt innovationssystem Bengt Johannisson, seniorprofessor
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Presentationens avskrift:

Kontakter, Kontakter, Kontakter – överallt Kontakter Bengt Johannisson, professor i entreprenörskap Linnéuniversitetet och Högskolan i Jönköping Morgonpredikan för företagare i Malmö den 28 september 2011

Budskap! Du företagare! Din och ditt företags viktigaste resurs är dina personliga kontakter!

Ty detta förkunnar forskningen: Ditt företagsidé växte fram ur samtal med andra engagerade Ditt företag föddes fram ur och återföds dagligen I ditt personliga nätverk Resurser till ditt företag skaffade du genom dina personliga förbindelser Förnyelse av ditt företag sker genom samtal med förtrogna i ditt nätverk

….och forskningen säger också att Du startar och driver företag för att förverkliga dig själv och en idé – och ditt nätverk avslöjar vem du blivit Meningen med egenföretagande är att få umgås med de man vill umgås med I affärslivet ger det ena det andra och den ene den andre Uppriktiga kundrelationer är den viktigaste drivmotorn för utveckling och växt

Företagande är en passion som kräver mänskliga möten Umgänge via sociala media är som kärlek utan kyssar Personliga möten krävs för att testa och dra nytta av rätt personkemi Agera intuitivt och på magkänsla fordrar ögonkontakt och total närvaro

Personliga kontakter – ett universalverktyg Odlar din självtillit och ger ditt företag legitimitet Bygger din egen skola och ger företaget en egen resursbank Påminner dig om när det är dags att tänka om och ger ditt företag hjälp att byta strategi när tiden är den rätta

Kapital för företagsutveckling För framgångsrika företagare ryms 90% av kapitalet i det personliga kontaktnätet Genom bra kontakter kan man skaffa sig andra resurser till vrakpris Det personliga kontaktnätets förtroendekapital och kunskapskapital blir bara större ju mer man (för)brukar det Finansiellt kapital är bara till utfyllnad

Vad kräver personligt nätverkande Nyfikenhet på människor Förmåga att få igång samtal - ‘create conversations’ Att man inte stannar i glada vänners lag Medarbetare görs delaktiga Familjen hålls innanför – eller utanför

Personligt nätverkandet har ett pris Det tar tid att bygga förtroenderelationer, det tar tid att skapa ett bärkraftigt kontaktnät, det tar tid att nätverka Man måste ställa upp för sina partners i tid och otid Ett enda misstag och relationen är förbrukad och sedan eroderar hela kontaktnätet ryktesvägen Personliga kontakter är svåra att överlåta

Personligt nätverkande - företagarens och företagandets livselixir I med och motgång lika, sin lyckas överman, Han kunde inte falla ty nätverka kunde han