Med klin SiL Sedan slutet av 90-talet intensivt internt utvecklingsarbete Sedan mitten av 90-talet arbete med att förbättra samverkan med andra vårdgivare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Tyresö – en del av Storstockholm
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Suicidnära patienter – från kartläggning till antagna riktlinjer
Bättre mat och hälsa för äldre
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Viktiga utgångspunkter
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Hälso- och sjukvårdens utvecklingsstrategi
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Framtidens bästa primärvård
Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen,
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Bättre liv för våra äldre
SFAM-Q Best Practice-vår verktygslåda
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Vårdsamverkan Fyrbodal
Ett processinriktat arbetssätt
Välkommen till Ledardagen!
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Område Psykiatriska specialiteters upptagningsområde
Detta är God Vård.
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Att tillsammans påverka!
Medicinsk Vårdplan.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Förslag till utbildning av Patientansvarig sköterska.
Det finns inga modeller Tillåt olikheter och frihet under ansvar.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Information gemensam rutin SVPL
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Kalix, Övertorneå, Överkalix, Haparanda.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Det ständiga förbättringsarbete
4/00 Bakgrund – förutsättningar Hälso- och sjukvårdens utvecklings- strategi – närsjukvården ska utvecklas Arbetet har kommit olika långt i Västra Götaland.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Kartläggning av inköpsprocessen
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Region Östergötland Regelbok för vårdcentraler Regionens garanti till medborgarna Regionens krav till vårdgivarna Konkurrensneutralitet
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Superkontaktombudsträff Förmiddag:  Inledning  Införandeprojekt nytt IT-stöd för samordnad vård- och omsorgsplanering Fika –
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Direkt-Access en lyckad process
HELHETSTÄNK - Ger effektiv operationssjukvård med bra arbetsmiljö!
NATIONELL PATIENTENKÄT specialiserad somatisk vård 2014
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Arbetsgrupp start juni 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Framtidens rehabilitering
Intro 2016.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samverkan för vård på rätt nivå
Närvårdscentrum Skene
Presentationens avskrift:

Med klin SiL Sedan slutet av 90-talet intensivt internt utvecklingsarbete Sedan mitten av 90-talet arbete med att förbättra samverkan med andra vårdgivare

Patienter idag på medicinkliniken Drygt 4000 inläggningar/år Drygt 3000 av dessa är patient över 65 år = 70% 1/3 dvs ca 1000 av alla patienter som är över 65 år kräver full IVA-förmåga för bibehållen medicinsk säkerhet Prioritetsgrupp 1, kommer att öka

Vad måste vi utveckla? Närsjukvård för den äldre patienten Förbättra klinikens interna processer – skapa team Samverka

Utvecklingsarbete medicin Utbildning av personal i processarbete Flera studiebesök på olika sjukhus Varje team har gjort internt processarbete – kartlagt patientens väg Patientenkäter utfördes på hela kliniken Processkartläggning och patientenkäter utgjorde sedan underlag för en rad förbättringsarbeten

Exempel förbättringar 9 sjuksköterskebaserade mottagningar Utveckling av dagvårdsenheter knutna till teamen Patientsäkerhetsarbete – pilot i regionen Balanserade styrkort

Vad måste vi utveckla? Närsjukvård för den äldre patienten Förbättra klinikens interna processer – skapa team Samverkan

Örjan – ”En bra början”

ÖRJAN – RENA SÖRJAN?

Uppdrag Start maj 2002 Beskriva hela vårdkedjan för en patient över 70 år = ÖRJAN En patient som är i behov av vårdinsatser från PV, kommun och sjukhus i Lidköping Ge förslag på förbättringar Så småningom bredda projektet

Uppdragsgivare Verksamhetschefen med klin SiL Sjukhusledningen SiL Administrativt ledningsforum för närsjukvården i Västra Skaraborg

Örjan-gruppen Ca 20 personer från Lidköpings vårdcentraler, från Lidköpings kommun, från sjukhuset (medicin, kirurg- och ortopedkliniken)

Sjukhus Kirurgmottagning Vårdcentral Äldreboende Kommun sjuksköterska Akutmottagning Patient Kirurgklinik Medicinklinik Sjukvårdsupplysning Sviktmottagning KOLmottagning Vårdcentral Medicinmottagning Ortopedmottagning Ortopedklinik Endoskopienhet Hematologmottagning Kranskärlsmottagning Reumamottagning Dagrehab Korttid

Patient SJUKVÅRD

EN ORGANISATION Patienten ska uppleva oss som

Långsiktiga mål Patientperspektiv Bred vårdsamverkan Långsiktigt processarbete Bättre kommunikation Skapa bestående nätverk för samverkan

Arbete i 4 etapper Kartläggning av patientens väg – vilka styrkor och svagheter finns? Analys och mätning Införa förbättringar Utvärdera

Kartläggning Följa Örjans väg från första kontakt med sjukvården tills det att Örjan är tillbaka i hemmet igen – frisk och kry! Örjan ska passera alla olika vårdgivare på vägen Processinriktat arbete

Varför process? Det fungerar – Eksjö (Esther), Mariestad, Jönköping, IHI Under arbetet sker förändringar i verksamheten – man börjar fundera på hur man arbetar Bred förankring Långsiktigt och metodiskt

Kartläggning Först gjorde varje enhet sin egen karta Kartorna sammanfogades Kartorna tillbaka till de olika verksamheterna – stämmer de?? Var finns svagheterna? Var finns styrkorna?

Analys och mätning Vilka svagheter måste vi ta itu med först? Är det verkligen svagheter? Eller är det bara myter? Mät!

Svagheter – viktigaste områden Läkartillgänglighet – PAL-ansvar Oklara ansvarsområden

Läkartillgänglighet Primärvårdsläkarna har svårt att få direktkontakt med specialistläkare inne på klinikerna. Kommunsjuksköterskor/sköterskor på äldreboenden och sköterskor inom primärvården har svårt att få kontakt med läkare på sjukhuset och vårdcentralerna för ordination. Oklart PAL-ansvar

Läkartillgänglighet Primärvårdsläkarna har svårt att få direktkontakt med specialistläkare inne på klinikerna. Kommunsjuksköterskor/sköterskor på äldreboenden och sköterskor inom primärvården har svårt att få kontakt med läkare på sjukhuset och vårdcentralerna för ordination. Oklart PAL-ansvar

Mätning I ca 90% av fallen fick man kontakt med specialist inom 10 minuter Man fick då också svar på sin fråga Avvakta ”Medicin-Direkt”

Läkartillgänglighet Primärvårdsläkarna har svårt att få direktkontakt med specialistläkare inne på klinikerna. Kommunsjuksköterskor/sköterskor på äldreboenden och sköterskor inom primärvården har svårt att få kontakt med läkare på sjukhuset och vårdcentralerna för ordination. Oklart PAL-ansvar

Läkartillgänglighet Primärvårdsläkarna har svårt att få direktkontakt med specialistläkare inne på klinikerna. Kommunsjuksköterskor/sköterskor på äldreboenden och sköterskor inom primärvården har svårt att få kontakt med läkare på sjukhuset och vårdcentralerna för ordination. Oklart PAL-ansvar

Mätning Usch! Endast 11% hade dokumenterad PAL på korttidsvården 40% hade dokumenterad PAL i kommunen (patienter beroende av 3 vårdgivare)

Hur arbetar vi? Gemensam epikrismall Arbete kring gemensam vårdplanering Alla 3 vårdgivare ska dygnet runt kunna få reda på vem som är ansvarig för en patient ”Golden document”

Planerad vårdsamverkan ”Blankettens väg” 80 steg Drygt 20 faxningar Kostnad kr/patient? Flera hundra vårdplaneringar per månad på SkaS

Planerad vårdsamverkan Mäta antal kontakter vid vårdplanering av en patient Grovt mått på kvaliteten i processen Införa ”idealprocess” Mäta om

Utvidgning av processen Vara, Götene, Essunga, Grästorp och Kvänum är nu med i projektet Processkartläggning och arbete med svagheter/styrkor Fokusgrupp med patient och anhöriga Enkät utformas utifrån fokusgruppen Enkät används i vårdkedjan

Resultat än så länge Ökad uppmätt patienttillgänglighet Minskat antal vårdtillfällen på medkliniken med närmare 15-20% Inga väntetider på mottagning längre förutom på hjärtmottagning Ökad medvetenhet i vårdkedjan Processarbete har startats inom flera andra områden Permanenta nätverk har etablerats

Vårdkedjan Vision – ”En organisation” En övergripande vårdkedja Vårdkedjearbetet måste pågå hela tiden Långsiktiga mål inom varje perspektiv Skapa nyckeltal - ”styrkort” Mätningar för att se hur vi ligger till Aktiviteter utifrån långsiktiga mål och mätningar Processen kan användas i många andra projekt

Hur kan man få arbetet kring vårdkedjorna att bli varaktigt och bibehålla nätverken? Hur kan man få medarbetarna långsiktigt engagerade och motiverade? Hur kan man få linjeorganisationerna att ta ansvar för vårdkedjeprocesserna?