Bilder av ”asocial ingenjörskonst” oslo 22 maj 2012 Daniel Ankarloo
Nya styrningsmekanismer NPM Kundorientering Mätbarhet – kontroll – utvärdering Effektivitet – ”genomströmning” Resultatenheter (ekonomiskt ansvar) Intern konkurrens Resultatbaserad ersättning (lön/anslag) Näringsliv in i stat (”samverkan”) – stat bort från näringsliv (”renodling”)
En välfärd av inlärd misstänksamhet! ”Kunden” misstror ”verksamheten” – ”verksamheten” misstror ”kunden” (t ex lärare- student, FK-sjukfall, dagis-VAB…) ”Beställaren” misstror ”utföraren” (t ex ”80-sidiga kontrakt”, Carema, Skolverket, HSV…) ”Brukaren” misstror ”missbrukaren” (t ex ”bi- dragsfusk”, ”Invandraren”, ”den svage eleven”) … Leder mot en välfärd av ”övervakning” och misstro inte professionell utövning och tilltro…
Urholkad välfärdsprofession! ”Alla prioriterar så att man tycker att helst vill man ha sådana [patienter] som har kort vårdtid […]; en del patienter blir som Svartepetter […] som man inte vill ha på sin avdelning, höll jag på att säga”. (Källa: SVT:s program Vårdlotteriet av Evin Rubar) ”Hon ifrågasatte små matportioner och låg bemanning. Då förklarades Monica illojal och fick lämna sin chefstjänst på äldreboendet.” - Jag hade alltid [under 30 års tid] gått med glädje till jobbet. Men här kunde jag inte vara stolt över det jag gjorde, [säger Monica]”. (Källa: tidningen Vision )
From profession to business Profession 1.Taking care of clients 2.(Independent) professional judgement 3.Professional secrecy 4.Scientific hierarchy 5.Critical (disloyal) citizens… 6.…Promoting society together 7.A chain of trust: citizen (mandate) – politics (lawmaker) – professional (civil servant of rights) Business 1.Taking care of business 2.(Dependent) cost-benefit analysis 3.Amateurish transparency 4.Market levelling 5.Loyal workers/customers… 6.…Promoting own careers 7.A chain of distrust: customer (demand) – politics (contrac- tor and supervisor) – pro- fessional (supplier of goods)