1 Kritiska synsätt på e-dokument EPUB5, 18/11-02

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

1 A F A S I G N A L Datorhjälp vid kommunikationshinder Peter Kitzing, LU, V 2002.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Svenska WebDewey Introduktion
Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
Källkritik på Internet
Att göra en modern släktbok för CD och webb med Disgen
Välkommen till internet för nybörjare
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Källkritik på Internet
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
FTP, HTTP, HTML, XML och XHTML
Lektion 6 Mahmud Al Hakim
1.
Programmering B PHP Lektion 1
Att bygga en fungerande webbplats
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
”Kunde ni låta bli att titta?”
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Linköpings Universitetsbibliotek
Webbteknik lektion 2 Det handlar om stilmallar Per K, 2012.
Svenska WebDewey Introduktion
WEBMASTER DAG 13 Mahmud Al Hakim
Källkritik.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
1.
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
Källkritik på Internet
KARTKUNSKAP 1.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Elektronisk attestering och signering
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Tillgänglig information och kommunikation
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Källkritik på Internet
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Webbdesign Vittert vetande om webbdesign, SBe, PK
XHTML & CSS Introduktion Erik Nahkala
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Vittert vetande om webbdesign
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
© Björn Lindell, Datapedagogiskt Forum, SLU Hur kommer jag i gång med att göra web-sidor? Länkar “on line” på URL:
Lektion 1 Webbplatsens layout Mahmud Al Hakim Dreamweaver 8 fortsättningskurs 1 Copyright, Mahmud.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
CSS del 1 Kvarnbrink I början… Bakgrunden var det enda man kunde byta färg på Allt var satt i Times Texten flödade över hela webbläsarfönstrets.
Presentationens avskrift:

1 Kritiska synsätt på e-dokument EPUB5, 18/11-02

2 Kritiska?  Värderande (+ och -) –Källkritiskt (för användning och förmedling) –Exemplifierande (för egen produktion)  Analyserande –Tryckta och elektroniska dokument  Tyngdpunkt på struktur, navigation, layout

3 Boken  Vad har 500 års bokproduktion skapat för konventioner? –Metauppgifter (främst på omslag och titelsida) –Innehållsförteckning –Index –Ev. källförteckning vägar in i texten –Paginering

4 E-dokumentet  Saknar ännu många av den tryckta textens konventioner  Saknar även den tryckta textens ”fysiska” egenskaper –Antal bytes –Eventuellt antal filer  Vissa traditionella värderingskriterier användbara / överförbara  Men nya behövs också: hur erbjuda information om det elektroniska verket?

5 Konventioner/lekfullhet  Är de ”konventioner” som utvecklats de tydligaste / de som mest effektivt och insiktsfullt utnyttjar mediets möjligheter?

6 Fem traditionella värderingskriterier I. Korrekthet II. Auktoritet III. Objektivitet IV. Aktualitet V. Täckning/bredd (Jan Alexander & Marsha Ann Tate)

7 Webbplatsens struktur  Grund  Djup  Balanserad  Nätverk  Trasselsudd?  Kinesisk vattentortyr?  Hur presenterar vi den? Vilka konnotationer vill vi ge?

8 Struktur (2)  Patrick Lynch: ”Dense with functionality” Simple page framework  Hur påverkar strukturen innehållet? Hur avgör vi vad som ska finnas på varje webbsida (innehållsfält)?

9 Förhållandet struktur - navigation  Vill vi synliggöra strukturen?  Förhindra navigationen? –Spärrvillkor i Afternoon, a story –Datorspel –”whodunnit” i elektronisk och tryckt form

10 Strukturerad information  Användarstudier visar att text bör: –presenteras kortfattat och koncist –endast ett ”huvudämne” per stycke –”highlighta” nyckelord och fraser –använda punktlistor när det är möjligt  Dessutom: förutfattade meningar om skärmplacering av viss information?

11 Att gå vilse i strukturen - 4 skäl  Desorientering / ”lost in hypertext”  Generiskt digressionsproblem  Konstmuseumdilemmat  Strukturen i sig själv

12 Hur utformar vi webbsidan?  Hur mycket material per sida? –Endast en ”skärmfull”? –Viktigaste informationen överst…  Balansen text – bild  Noter? –Fot- –Egen fil –I marginalen –Jmf. Landow et. al. om center / marginal

13 Att strukturera webben?  Hur illustrerar vi strukturen hos mycket stora samlingar (digitala bibliotek)?  Hierarkiskt? (Jmf. Svesök, Yahoo!)  Dynamiskt? (Webbrain)

14 Navigering inom webbplatsen  Ikoner Metaforer som blivit allmänt vedertagna Vad förstår folk? Ett förstoringsglas eller en spindel?

15 Navigering på webbplatsen  TOC –För att komma till underavdelningar av dokumentet –Överskådligt? Site index / site maps? –Utnyttjar tekniken / mediet på ett innovativt sätt? –Funkar det, eller blir det bara rörigt? Ramar eller liknande, anpassade kartor etc. –Hur mycket krävs?  Sökfunktioner

16 Länkar  Är de tydliga?  Fungerar de?  Destination? (Retorik)  De flesta e-dokument förekommer i någon form av kontext –Hur synlig är den? –Länkarnas betydelse

17 Ramar (frames) Förvirrande? En nod = en enhet av information Svårt gå tillbaka till ”ursprungs- noden”? ”Bokmärken” Fördelar? Tydlig kontext? Navigering?

18 Textens gränser  Var börjar och slutar texten / verket?  E-dokumentets decentralisering (jämför Landow)  Hur kommer vi till dokumentet? –Via en sökmotor?  Vilken information finns att tillgå?  Kan vi få tillgång till dokumentets kontext?  Motåtgärd: manipulera URL:en

19 Kontexten  URL:ers uppbyggnad URL:ers server kataloger protokoll subdomän toppdomän fil extension (HyperText Transfer Protocol)

20 Servern  Kan vi utläsa vem som står bakom servern? –WhoIs-tjänster.se-domäner: WhoIs

21 Dokumentet  Titta på… –Synliga metadata –Dolda metadata –Övrigt, t.ex. vem länkar till dokumentet? –Vem står bakom, egentligen? –Validatortjänster: till exempel W3C, Doctor HTML…

22 Synliga och dolda metadata  Vad berättar dokumentet för oss om sig självt? VEM står bakom? Upphov (till det intellektuella innehållet) Är det upphovets specialområde? Är personen verksam inom ett område eller en institution som gör av vi borde lita på honom/henne? Varför vill han/hon informera oss om detta?

23 Metadata (forts.) Vem har gjort det digitala dokumentet? Vem har publicerat? Tillförlitlig instans? Vem har betalat? Varför? Är materialet tillkommet på uppdrag? Är materialet granskat? Peer review Refererar andra till dokumentet / författaren? Citationsindex Bibliometriska undersökningar

24 Layout (1)  Snyggt / elegant / vidrigt / lockande / proffsigt?  Tydligt / otydligt?  Störande?

25 Layout (2)  Vilka webbstandarder kan urskiljas? –Hyperlänksfärg (blå, lila, röd) –Länk till startsida (vänster topp och botten) –Interna länkar vid botten av varje sida –Undvika horisontell scrollning för text & bild –Sidbotten: last updated, URL, e-post –Använda ALT-taggar för grafik, särskilt för länkad grafik

26 Layout (3)  Hur påverkar layouten hur vi bedömer en webbplats?  Gäller samma för –Volvo –Sveriges regering / EU –Redbergslids filialbibliotek –Lisas webbplats om Beastie Boys  Målgrupp?

27 Layout (4)  Teckensnitt – serifer och sans-serifer –Times New Roman, Courier New, Georgia, New Century Schoolbook –Arial, Verdana, Tahoma, Comic  Teckenstorlek ( går den att förstora / förminska )?  Olika skärmar och webbläsare

28 Layout (5)  Färger: –Bakgrund –Text –Länkar –Kontrast –Tillgänglighet och läsbarhet (rött - grönt)

29 Design: snyggt OCH användarvänligt I. Enkelt gränssnitt (”less is more”/ ”visuellt brus”) II. Synliggör ”action-objects”/ händelse- knappar III. Balanserat och enhetligt gränssnitt IV. ”Fitts lag” (Michael Bernard, 2002)

30 Irritationsmoment och hur man undviker dem  Ej finna specifik information  Förvirrande webbplatser  Långsam nedladdning  ”Döda” länkar (404, ”file not found”)  1 & 2: navigering, struktur, layout  3: flertalet negativa följder (ointressant, låg kvalitet, dålig säkerhet)  4: uppdatering, kontroll, ansvar…

31 Tillgänglighet  Stabilitet (Google, ~)  Validitet (kan påverka tillgänglighet i olika webbläsare och över tid)  Plug-ins / program (Acrobat Reader, Real Audio, Shockwave, Flash et cetera) –Finns i så fall alternativ?  Globalt, demokratiskt, utsatta grupper...

32 Utnyttjande av mediet  Multimedia  Interaktivitet –Kontaktmöjligheter (e-post, chat) –Sökmöjligheter –Frågor (FAQ) –Formulär (möjlighet att beställa biljetter, skicka efter broschyrer och så vidare)