omniensen i monoteismen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

”Jag är vinden som blåser”
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Hur kan jag vara viss om min tro?
Den kristna gudsuppfattningen
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Livsåskådning och religion
Bön صلاة Sannerligen, om någon säger till berget här: Upp och kasta dig i havet! och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det skall gå som han säger,
Ett Liv i Lärjungaskap Del 1 – Frälsningens Mysterium
En genomgång av de kristna idéerna och trosuppfattning
Välkommen till Ungdomssamling!
Välkommen till Bönemöte
Hur och varför ska jag läsa Bibeln?
KRISTENDOMEN Vad tänker du på när du hör ordet kristendom?
Vad håller tillbaka din passion?
Trosbekännelsen Konsiliet i Nicea 325.
Anna Kesselfors, Sunnerbyskolan F-6, Sorunda –
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Trettonde Natten Innovation.
Judendom Läran.
Ödmjukhet och hängivenhet i bönen
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Personliga förberedelser
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Gudstro och ondskan – kan de förenas ?
De Abrahamitiska religionerna
De abrahamitiska religionerna: Kristendom
Ta ställning och handla!
Etik.
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Hur leder Gud Fem exempel.
Andligt ”DNA”.
Innehåll Profeten ’Isa (Jesus) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Etik Moral Filosofi.
Grundare: okänd Växte fram för ca 3000 år sedan.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Översikt  Sista lektionen (10)  Vad lärde vi oss sist?  Profetens rättigheter över hans nation (ummah) 8 punkter.
Hinduism Många gudar Astrologi Reinkarnation Karma Meningen med
Tredje Kvällen Vi är de som hör och lyder.
Kristendomens riter.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Abrahamitisk religion
Att Vittna Chapter 4. Att Vittna om Messias och Guds Nya Ord/Förbund med Människan, är den mest Heliga Aktivitet. Jmfr. Bibelns Apostlagärningar. En absolut.
Världens största religion
Varför dog Jesus? Vad är problemet? Vad kunde God göra åt det?
Kristendomen Del 1 Cecilia Larsson vt 2014.
Religion?.
Kristendomen Rehab & Anna.
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Abrahamitiska religioner
Begrepp.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Nittonde Natten Allmaktens Natt.
Från början var det kanske så här! Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Abrahamitiska världsreligionerna
INRE HELANDE - Förlåtelse
Dopet till Kristus Romarbrevet 6:3-11
Fasta och bön.
Du kan göra lärjungar!.
Brokyrkan Sundsvall & Street Aid
Helgelse Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst.
”Lev utan fruktan för din ekonomi del 1 Motala Baptistförsamling
Religionskunskap Lektion 2.
Jesu lidande och död.
Kyrkan. Kyrkan Hej. Det är jag som skall visa er lite om vad kyrkan är för något om jag hinner.
Presentationens avskrift:

omniensen i monoteismen allt är gud omniensen i monoteismen

I vanliga fall brukar vi kristna tänka på två saker: Gud och skapelsen I vanliga fall brukar vi kristna tänka på två saker: Gud och skapelsen. Många tänker i tre delar: skapelseverket (Fadern), frälsningsverket (Sonen) och andeverket (den helige anden).

Men det finns också en tradition inom monoteismen som tänker En enda sak: allt är Gud. Detta är inte panteism (Gud är naturen eller kosmos) men kan likna Islam. Det är att känna igen endast en Enda makt - Gud.

Istället för panteism handlar det om en hel integrering av alla fenomen i ett Enda som är Gud. Visdomen i denna integralism är att den förlåtelse som messianismen handlar om fullföljs. I konventionell monoteism sker inte detta.

När vi är integrerade i Allt som Gud finns en vila och en välsignelse som inte annars finns. I den integrationen behövs inte kontrasten helig - världslig. I enheten sammanfaller allt.

När förlåtelsen blir fullständig genom att se allt som Gud tystnar den inre konflikt som behöver en separering för att kunna vara aktiv. Samtidigt upphävs behovet av särskild tro.

Det som förlåts är innehåll. Innehåll är - för oss - begär. Alla dina synder....det är innehållens allthet som tas bort för Guds Allhet.

När särskild tro på någon särskild föreställning upphävs i förlåtelse blir sinnelaget helt riktat till Gud. Denna integrerade riktadhet är andens verk i oss. Vi lever i det son-liv Messias visar oss.

När särskild tro överspelas av Gud själv försvinner all religion och allt som sker blir religion. När särskild kult överspelas av Gud blir allt levande den innersta kulten åt Herren.

Den djupaste meningen av “omnipotentia” ligger i denna integrala allt-het. Guds all-vara är det mest centrala i livet. Alla andra antaganden och föreställningar blir mer eller mindre adiafora. Bara allvarat är allvar.

Att möta allt som sker såsom Gud åsidosätter alla omdömen Att möta allt som sker såsom Gud åsidosätter alla omdömen. Det finns inte så mycket annat är uppskattning kvar - även av allt ont som sker. Att uppskatta det onda är att respektera det och välja det goda istället - inte att förneka dess realitet.

Att se allting som Gud är en aktivitet och inte ett isolerat faktum Att se allting som Gud är en aktivitet och inte ett isolerat faktum. Det kallas på kristet språk helgelse - det är att se Messias i allt som sker och som allt som sker. Han är med oss. Det är inte så mycket “vilja” göra denna helgelse. Det är bara att den sker när vi gör det. Det har egentligen inte alls med “oss “ att göra. Det är bara Guds all-vara.

Att se Messias i allt som sker och som allt som sker är den tidiga messianismen. Det kallas livet i Kristus av Paulus. Det är ett kärleksliv. Messias blir all-vara som en effekt av uppståndelsen. Han går från profet till alltlevande uppstånden Messias.

Detta Gud som allt-vara innebär att vi erfar varje del av detta vara Detta Gud som allt-vara innebär att vi erfar varje del av detta vara. Vi ser och vi hör, vi har sensationer i kroppen. Allt detta är direkt allt- vara i Gud. Det finns ingen separation till eller från “något annat”. Det sker som är Guds rike så här.

Vi kan utföra separata motiv och agera utifrån dem men problemet är att de alltid blir för små för oss. Vi måste strax lämna dem alla, om inte förr så senare. Vi måste alltid återvända. Allt som sker upphör. Upphörandet är minst lika viktigt som uppträdandet eller födelsen.

Separata projekt med ord som helighet/synd eller renhet/orenhet måste alltid till slut ges upp inför omnipotensen i Gud. Endast när Gud är omniscient och omnient - omni entis, innefattande alla händelser i sig, kan vi tala om verklighet.

Alla former får värdighet i omniensen Alla former får värdighet i omniensen. Alla rörelser och kvaliteter upprättas i allt-varat. De förklaras aldrig bort. Endast som omnient gudomlig är verklighet något som allt tar del av.

Separata projekt ingår i Gud, all synd sker i Gud och med Gud Separata projekt ingår i Gud, all synd sker i Gud och med Gud. Därför sker förlåtelse hela tiden och av allt som sker nu. Endast när Gud är omniscient och omnient - omni entis - innefattande alla händelser i sig, kan vi tala om verklighet.

Att känna igen en Enda makt i alla ting är att förhålla sig förlåtande till allt. Allt integreras i en Enda Värdighet. Att skilja ut en särskilt mänsklig värdighet eller en avskild person är inte nödvändigt. Gud är enda verkligheten här och nu.

När Gud knyts till varje perception är det faktiskt sant att: tat tvam asi. Omniens måste alltid inkludera varje enskild kognitiv händelse i sin all-kärlek.