Stig Dagerman Född 1923 i Älvkarleby (Uppsala län) Dog 1954 (tog sitt liv) Svensk författare och journalist Han var en av de mest framträdande författarna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Samtala om böcker.
Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
En kortfattad historia
Referat En sammanfattning.
Att träna Läsförståelse
Relationer mellan karaktärerna i tragedin ”Fröken Julie”
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Åk 9 - året då det händer -.
Skapa jullåtar i grupp med Garageband Fyra tillfällen av skapande för år sju.
NOVELL.
Informationssökning & Källkritik
Formellt, skarpt och snyggt
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Vägen till en bra novell
Samma fast olika eller olika fast samma?
Romantiken 1760 – 1840.
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
Svenska p Svenska p.
Vad kännetecknar en novell?
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Texttyper.
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Vad är du för typ av person?
1. Uppgiften presenteras
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Etik Moral Filosofi.
Litterära och retoriska begrepp
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
TEXTER Texter i tidningen
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Nationella proven i kursen Svenska B.
En guide för arbeten i SO
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Att skriva dikter.
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
Leda och planera sokratiska samtal
Utveckla skrivandet.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Novell- typiska drag Kort berättelse Få karaktärer Läsaren kastas in i storyn direkt Person- och miljöbeskrivningar - Öppet slut och ofta en poäng.
Att referera och ange källa!
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Berättande text.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att skriva vetenskapligt
Vad kännetecknar en novell?
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
Konsten att läsa en text En guide till textläsningen i kursen Svenska 3 och Svenska som andraspråk 3.
Novellanalys.
Religion.
Spoken Word.
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Presentationens avskrift:

Stig Dagerman Född 1923 i Älvkarleby (Uppsala län) Dog 1954 (tog sitt liv) Svensk författare och journalist Han var en av de mest framträdande författarna inom den svenska fyrtiotalismen Svenska Dagbladets litteraturpris år 1946. Trots sin tidiga död hann Dagerman författa fyra romaner och ett större antal noveller, teaterpjäser, dikter, dagsverser och reportage.

Bildordlista ”Att döda ett barn” av Stig Dagerman Obs! alla ord och uttryck som du inte förstår stryker du under i din novelltext!

rågåker

slätt

livstycke

kylare

hägg

kofångare

al

nymornad

poppel

Nytjärad

telegrafstolpe

vindruta

sluta ögonen

krängning

obarmhärtig

stum

Ombunden hand

Uttryck att fundera över: Han skulle inte kunna göra en geting förnär Ty så obarmhärtigt är livet konstruerat Det faller ingen skugga över köket/bilen Han har ett hål av fasa inom sig Det är inte sant att tiden läker alla sår Denna tystnad är hans fiende

Analysfrågor 1. Vilken stämning målas upp i de första meningarna(inledningen)? 2. Ganska tidigt i novellen får läsaren reda på vad som ska hända (men inte hur). Personerna i novellen vet det däremot inte. Varför tror du att Dagerman väljer att skriva så? 3. Vilka personer finns med i novellen och vilken relation har de till varandra?   4. Beskriv platsen/miljön! Vad får vi reda på? 5. Lägg märke till hur författaren använder ordet ”lycklig”. Stryk under alla ställen där det förekommer. Varför upprepas detta ord så ofta? Finns det andra ord som upprepas? Vilka?

6. Vilken roll spelar bilen i novellen 6. Vilken roll spelar bilen i novellen? Hur beskrivs den och dess förhållande till mannen. Vilka kontraster (skillnader) finns i början och slutet när det gäller bilen? 7. Försök att hitta andra kontraster i novellen, som gäller stämning och känslor! 8. Novellen är uppbyggd med parallellhandling. Mellan vilka scener? Markera i texten när scenerna växlar! 9. Hur ökas spänningen? Lägg märke till hur författaren anger tid och rum! 10. Denna novell brukar betraktas som väldigt ”filmisk” och det har också gjorts en film på den. Vad i novellens uppbyggnad påminner om hur man gör film?

11. Vilket tempus (tidsform) används i novellen? Vad tänker du om det? 12. Varför ger denna novell ett så starkt intryck? 13. Hur tycker du att avslutningen fungerar?   14. Vilket TEMA har novellen? 15. Vilket BUDSKAP har novellen? Vad tror du att Dagerman vill säga med novellen? Extra: Gör en kortfattad skriftlig sammanfattning av novellen.

Uppgifter: Ändra texttypen: Skriv en tidningsrubrik om bilolyckan b) Skriv en notis i tidningen om bilolyckan. c) Om du vore journalist och skulle göra ett reportage om olyckan, vilka frågor hade du ställt till en person i den byn?