1 2008-2014. 2 Förstudiens syfte: lägga grund för ett ännu starkare fokus på affärsmässighet. tydligare rollfördelning mellan turistföretagen, ideella.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Projekt Handelsplats - Internationella affärer i Sverige
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Från idé till verklighet!
Välkommen till Norrtälje uppstart - möte 12 juni 2007.
Vad gör Svenska institutet med anledning av att studieavgifter införs?
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Träning ger färdighet!.
Framgångsrikt projektledarskap lyfter landsbygden Bakgrund • Den ideella sektorn brinner ofta för landsbygden och vill utveckla sina områden • Utvecklingsidéer.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Kort Leaderpresentation * Landsbygdsprogrammets mål
Projektmöte 26 april 2006 •Inledning, GIS-pris mm •Lägesrapport från info-delprojektet •Visning av karttjänsterna •GIS-dagarna 2006 •Vad händer i övrigt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Utmaningsdriven innovation
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Välkommen till ESF:s seminarium
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Förslag till planering kapitel 12
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Projektperiod 1 feb juli 2010 Projektledning Uppdragsutbildningen i Säffle Kommun.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Lapplands lärcentra Vuxenutbildning Yrkeshögskola Högskola
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Projektet DUBBELT SÅ BRA. P rojektet DUBBELT SÅ BRA delfinansieras av ESF-rådet och är ett PO1-projekt Budget är på drygt 10 miljoner Projekttiden är.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Demonstrationsprogrammet för elfordon Kort Historik 16 feb 2009: Uppdrag att lämna ett samlat kunskapsunderlag om marknaden för elbilar och.
LEADER VÄXTLUST VÄRMLAND KARLSTAD 7 FEBRUARI 2013
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Strukturfondspartnerskapet
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Competence Academy – Public Sector
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Presentationens avskrift:

2 Förstudiens syfte: lägga grund för ett ännu starkare fokus på affärsmässighet. tydligare rollfördelning mellan turistföretagen, ideella intressenter och offentliga intressenter. synpunkter utöver de som överlämnats från det tidigare Turistnätverket. få aktuell input från våra viktigaste utlandsmarknader. Förankring inför fortsatt turismsamarbete

3 Är kort och gott: …öka antalet sysselsatta inom turismen och dess spridningseffekter till andra servicenär- ingar samt att i övrigt bidra till en attraktiv och rik bygd till gagn för bofasta och möjligheterna att få fler inflyttade hushåll och företag. Gemensamt mål att sikta mot på tre års sikt: 20 nya urskiljbara arbetstillfällen i turistföretag och fem nya turistföretag. Mål för Turismsamverkan

4 ökning av antalet turistprodukter, inte minst marknadsanpassade logimöjligheter. ökade besöksvolymer med effektivare marknadsföring. ökad marknadsanpassning i alla led (bl.a till- gänglighet genom information via Internet, media, researrangörer, m.fl. ökning av bokningsbara produkter via Internet, förbättrad mottagnings- apparat och kundanpassning/-bemötande, mm). ökad omsättning hos företagen …forts: Genom satsning på

5 Prioriteringslista har gjorts grundad på utvärderingen från det under 2008 avslutade ”Turistnätverket”. Listan kompletteras i samråd med er deltagare och de initiativ ni lyfter under projekttiden samt med de synpunkter som inhämtas från våra kontakter med marknaden (förstudien). Vad ska vi göra i nätverket!

6 Upprätthålla och samordna nätverket Webbaserad marknadsföring och online-bokning Deltagande i strategiska mässor Visningsresor Program och reportage i media Bearbetning av och marknadsföring via researrangörer, resebyråer, agenter, mm. Utbildningsinsatser och Produktutveckling Marknadsföring av förutsättningar för inflyttning forts… Prioriteringslistan:

7 Projektägare: Nedre Dalälvens utvecklingsaktiebolag Personal nätverkskansli (% av heltid): Verksamhetsansvarig, Kalle Hedin (12) Projektledare, Henrik Thomke (50) Webbutvecklare, Johan Hedin (60) Projektadministratör, Kia Olofsdotter (15) Ekonomiansvarig, nyrekrytering (5) Projektledning

8 1) Leverantörer av turistprodukter, dvs turistföretag i området. Alltifrån de riktigt små som inte har heltids- försörjning till de till de större som konfe- renshotell och transportföretag i området. Förutsättning för deltagande är att man bedriver näringsverksamhet inom turism. Målgrupperna är tre:

9 2) Både privatturism (man betalar själv) och affärsturister (någon annan betalar). Sverige, prioriteras Storstockholm – Mälardalen (affärsturism även vårt eget område och närområde) Europa, främst där vi redan kommit långt genom upparbetade kontakter, Polen, Holland, Tjeckien och svenskspråkiga Finland. Vidare blir forna öststater med Ryssland i spetsen allt intressantare. Västeuropa är naturligtvis intressant, men det är också många som konkurrerar på den marknaden. forts… Målgrupperna är tre

10 3) Inflyttning Hushåll och småföretag som är intresserade att byta överhettade storstadsregioner i Storstockholm – Mälardalen mot vårt geografiska område. forts… Målgrupperna är tre

11 Projektet pågår åren 2009, 2010 & 2011 (om det utvecklas bra ansökes om förlängning). Beräknad privat medfinansiering från medverkande i nätverket i kontanter kr Beräknad projektspecifik offentlig medfinansiering kr Stöd från Leader Nedre Dalälven kr Summa kr Därtill Ideell tid 175 kr x ,7 tim kr Tidplan och Budget

12 Leader Nedre Dalälven; befintliga och tillkommande lokala Leader-projekt med turistanknytning eller fokus på inflyttning. Andra lokala och regionala turistsatsningar Attraktiv logi Samarbete med finska Pomoväst Nationellt fisketurismprojekt i Leader Samverkande projekt

13 Ca 50 Milj Fiskeintresserade Européer

14 11 maj, eftermiddag, för logianläggningar, ”Värdskap för fisketurister”. 14 maj, eftermiddag, Tryggare företagande, försäkringar, resegaranti, momsfrågor, mm. 26 maj, eftermiddag, Annonsering på webben, ”Övergripande strategier, handfasta råd och rätt verktyg” juni, Visningsresa i vårt eget område augusti, Salamässan. Vi flaggar för kommande!