Spelteori
Vad är Spelteori? Uppfanns av John Von Neumann Syfte: att skapa en teori om ekonomiskt och strategiskt beteende vid direkt interaktion.
Vad är Spelteori? Spelteorins grund vilar på två viktiga teorem: Min max teoremet Nash equilibrium teorem
Vad är Spelteori? Klassificera Representera Analysera Spelteori undersöker inte hur ett spel bäst kan spelas, utan beskriver stabila tillstånd, sk. ekvilibrium, som önskvärda lösningar.
Vad är Spelteori? Klassificera Representera Analysera Spelteori undersöker inte hur ett spel bäst kan spelas, utan beskriver stabila tillstånd, sk. ekvilibrium, som önskvärda lösningar.
Olika grader av information Perfekt information Schack, Backgammon, Go... Imperfekt information Poker, Diplomati, Prisoners Dilemma
Olika grader av information Perfekt information Schack, Backgammon, Go... Imperfekt information Poker, Diplomati, Prisoners Dilemma
Olika grader av information Komplett information Goda informerade gissningar Inkomplett information Dåligt informerade gissningar
Olika grader av information Komplett information Goda informerade gissningar Inkomplett information Dåligt informerade gissningar
Strategier Rena strategier I spelet sten, sax och påse finns det tre rena strategier 1. spelaren spelar sten 2. spelaren spelar sax 3. spelaren spelar påse.
Strategier Mixade strategier slumpmässigt val från en mängd rena strategier med olika sannolikhet Syfte: Oberäknelighet Dölja information
Lösningskoncept Min max lösningens begränsningar Nash ekvilibrium
Nash Ekvilibrium Definition Nash ekvilibrium: Finns en mängd strategier med den egenskapen att ingen spelare kan tjäna på att ändra sin strategi medan övriga spelare behåller sina strategier oförändrade, så utgör denna mängd strategier med sammanhörande payoffs Nash Ekvilibrium.
Nash Ekvilibrium Kort sagt: Nash ekvilibrium uppstår när varje deltagare väljer den bästa strategin beroende på strategi vald av motparten.
Prisoners Dilemma Al: erkänner vägrar Bob: erkänner 10, 10 0, 20 Bob: vägrar 20, 0 1, 1
Problem med imperfekt information Poker Många spelare Ökar komplexiteten Dold information Svårt att veta exakt vart / vilken nod spelet befinner sig i Många kombinationer av möjliga strategier Ohanterlig informationsmängd
Problem med imperfekt information Försök att angripa komplexitetsproblemet Abstraktion Spelarmodellering Begränsar informationsmängden Beskär hela träd
Spelet är slut Presentation gjord av: Andreas Lindmark Erik Alm