Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
KANDIDATUPPSATS.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Att tala för att övertyga
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Hur presentera och opponera?
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
1. Uppgiften presenteras
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Outline för dagens övning
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Vetenskaplig kommunikation och forskningsmetodik Från Henrik Boström Momentets mål Examination Föreläsningar Litteratur Kontaktinformation.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Krav på vetenskaplig tolkning
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Det är insidan som räknas!
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Att tänka på inför samverkan
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten att skriva, presentera och opponera Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON

Att tänka på vid starten Ambitionsnivå Tidsaspekten Författarnas förkunskaper och färdigheter Typ av resultat Ur vems synvinkel? Ansvarsfrågan Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten

Ambitionsnivå Vilka ambitioner finns? Varför skriver man uppsats och för vem eller vilka? Val av ambitionsnivå Ambitionsområden: syfte, metod, teori och empiri Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten

Tidsaspekten Hur mycket tid vill, kan och planerar du att lägga på arbetet Gör tidigt upp en tidsplan Lägg in en point of no new learning Avsätt tid för oförutsedda händelser Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten

Författarnas förkunskaper och färdigheter Kunskaper om området Erfarenheter från området Speciella färdigheter Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten

Typ av resultat Resultatet: en procentsats, ett ja eller nej, en modell, en beskrivning av variabelsamband eller..? Vilken teoretisk relevans vill man uppnå i resultatet? Vilken praktisk relevans vill man uppnå? Ett resultat med djup eller bredd, eller kanske båda delarna? Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten

Ur vems synvinkel Vem eller vilka ”äger problemet”? dvs. ur vems synvinkel ser man det hela Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten

Ansvarsfrågan Författarens ansvar Ansvarar för ämnesval och genomförande Gemensamt ansvar när man arbetar i grupp Gruppen ansvarar för hela uppsatsen vid slutseminariet Handledarens ansvar Att författarna kommer igång, att ämnesvalet är relevant och genomförbart, att studenterna lämnar in eventuella obligatoriska delrapporter, ge råd efter bästa förmåga. Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten

Allmänt om skrivprocessen Få tankarna på pränt Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten

En arbetsföljd som är vanlig i de flesta skrivprocesser: Bestäm uppgiften Formulera Definiera metod Bearbeta, stryk och förtydliga Planera arbetet Hänger delarna ihop och är resultaten tydliga? Samla stoff Sovra stoff Putsa Strukturera Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten

Summering av vad man bör tänka på vid starten Vilka ambitioner finns Hur mycket tid vill man lägga ner på arbetet Hur ska denna tid disponeras Vilka förkunskaper och färdigheter har författarna Vilken typ av resultat eftersträvas Ur vems/vilkas synvinkel ska problemet ses? Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten